|
trefl420
Gast
|
 |
« Gepost op: 27 Februari 2009, 18:56:00 » |
|
Hallo, De ventilator van de kachel in mijn b-kadett uit 1968 werkt maar op 1 snelheid dit was mijn nog niet opgevallen, hoort dit zo? Volgens de schakelaar zit er nog een 2e stand op maar die werkt niet. De aansluitingen zijn geel,zwart en grijs. Als ik geel en zwart verbind dan blaast hij hard, grijs en zwart doet niks. Weet iemand wat dit kan zijn? schakelaar of motor defect? bvd Leon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Februari 2009, 12:31:00 » |
|
Leon,
Kan zijn dat je een basis uitvoering heb, die hadden destijd maar 1 stand voor de ventilator en ook voor je ruienwissers.Anders kan het ook een weerstand zijn die voor een lagere snelheid zorgt of de schakelaar is defect.Uit je vraag kan ik niet opmaken als je de schakelaar gebruikt welke stand de ventilator blaast hard of zacht.
Hopelijk heb je hier iets aan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2009, 18:52:00 » |
|
Bedankt voor je reactie. Ik heb de schakelaar door laten meten op mijn werk en deze is inderdaad niet meer goed.Ik heb de motor gedemonteerd en laat die nog even door meten want ik denk dat er toch meer aan de hand is.Ik meet nog steeds geen weerstand op de grijze draad en die gaat naar zo`n groene weerstand(of hoe heet zo`n ding)misschien is dat ding kapot maar dat hoor ik morgen wel denk ik, dit laat ik maar aan de deskundige over. Kijken wat de goedkoopste oplossing is, laten maken of een ander motortje en schakelaar ergens op de kop tikken!
Of heeft misschien iemand dit nog liggen voor een schappelijk prijsje?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Februari 2009, 09:11:00 » |
|
Beste Wien,
Het was inderdaad de weerstand, een nieuwe gehaald er tussen gesoldeerd en ik was voor €1,25 klaar. Misschien heeft iemand nog iets aan deze uitleg voor je een nieuwe/gebruikte motor aanschaft. Groeten, Leon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Februari 2009, 09:17:00 » |
|
Ik wist niet eens dat daar een weerstand zit; waar precies?? Heb je een foto? Zo lang zo'n ventilator het gewoon doet, sta ja daar ook niet bij stil. Pas als hij stil staat, kom je zelf in beweging :[glasses]
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Februari 2009, 18:23:00 » |
|
Leon,
Fijn dat je het gevonden heb en zo goedkoop heb opgelost.Misschien een foto en uitleg op het forum is wel handig,ik wist alleen dat hij erzat meer zelf nooit vervangen.
Groeten Fred Wientjes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Februari 2009, 14:05:00 » |
|
Beste Gert en andere kadetters, Ik zal even op jullie verzoek even het een en ander uitleggen,ik ben geen prof maar een hobbyist die graag wil weten hoe alles werkt. De weerstand zit aan de zijkant van de motor geklemt tussen 2 beugeltjes die je open kan buigen(ik heb helaas alleen nog een foto van de weerstand zelf omdat de motor weer ingebouwt zit)De weerstand is +/- 5 cm lang en van keramisch materiaal, aan 1 van de polen zit de grijze draad gesoldeerd en aan de andere pool zit de gele draad samen met een dun draadje wat naar 1 van de spoelen gaat gesoldeerd. Even ter verduidelijking de stekker die naar de schakelaar gaat heeft een gele,zwarte en grijzedraad en de gele is voor de hardste stand zo kwam ik erachter dat het niet aan mijn schakelaar lag. Ik heb toen even de weerstand doorgemeten en deze bleek kapot. Hier bij een electronicawinkel een nieuwe gehaald alleen hij had niet precies de zelfde namelijk 3.3 omh daardoor draaid hij volgens hem een klein beetje harde als de orginel stand(voor mij is het nu gewoon hard en zacht dus prima).De afmeting van de weerstand is ook dunner en korter maar die kun je gewoon er tussen zetten en zorgen dat hij niks raakt. Zie hieronder de foto van de orginele weerstand. ps Geert weet jij toevallig nog iemand die een schakelaar heeft liggen want de mijne is niet helemaal meer jofel?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 15 Februari 2009, 14:10:00 » |
|
Sorry het lukt mijn niet om een foto erbij te zetten!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Februari 2009, 21:44:00 » |
|
Geert of Gert?? Ik zal één dezer dagen eens kijken of ik nog zo'n schakelaar heb liggen. Iemand in het forum zal er zeker één hebben, dus aan een vervanger is zeker te komen. Ik laat het je z.s.m. weten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Februari 2009, 21:55:18 » |
|
Sorry het lukt mijn niet om een foto erbij te zetten! zie onder: Forum Main>>Kletshoek>>hoe voeg ik een foto toe? Hier staat beschreven hoe een foto toe te voegen. en hier: http://tinyurl.com/cxy7cc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Februari 2009, 18:36:00 » |
|
Hier is die dan de foto van de weerstand. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 16 Februari 2009, 19:19:53 » |
|
Geert of Gert?? Ik zal één dezer dagen eens kijken of ik nog zo'n schakelaar heb liggen. Iemand in het forum zal er zeker één hebben, dus aan een vervanger is zeker te komen. Ik laat het je z.s.m. weten. Overal gekeken; ik moet er 1 of 2 hebben liggen. De vraag is waar???:[barf]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 16 Februari 2009, 19:25:00 » |
|
Hallo Gert(sorry van de vorige keer) Dat zou mooi zijn als je er 1 kan vinden, ik hoor het wel. Zo`n haast heeft het ook nog niet soms een tik tegen de schakelaar en hij doet het weer, goed is het natuurlijk niet!
groeten Leon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
trefl420
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Februari 2009, 18:51:00 » |
|
Gert,
Bedankt voor de moeite maar je hoeft niet meer te zoeken ik heb inmiddels een schakelaar weten te scoren!
gr Leon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Februari 2009, 18:56:00 » |
|
 want ik ben er nog niet 1 tegen gekomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|