Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 17:26:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: spiegel van de koplamp2  (gelezen 22871 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Knutselsmurf
Gast
« Gepost op: 08 Maart 2009, 11:05:00 »

De topic over de koplampspiegels is al heel lang, vandaar dat ik er maar een deel 2 van gemaakt heb. Ik heb gekozen voor het lassen van M8 ringetjes.

Ik heb een paar ringetjes (M8) op de achterrand van de H4 spiegel gelast. Even aanpikken en meteen blazen (of spugen:{blink}) om te koelen.

1 Van de beugeltjes van de vw bevestiging doorgeknipt en rondgebogen.

Daar passen dan de plastic stellers en het rubbertje weer in. Beetje beschermende zooi er op.

Ik heb gekozen voor de osram H4 geel, past leuk bij de auto en geeft 30% meer licht, volgens de verpakking.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 04 Maart 2009, 22:04:00 »

Dat lassen op de rand/achterzijde van de spiegel gaat met enige voorzichtigheid dus wel?
Ik heb overwogen de Polo H4 koplamp op de uitgezaagde ring vast te laten pikken; dit i.p.v. kitten/lijmen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Maart 2009, 18:27:00 »

Hoi Gert, het heel voozichtig lassen op het randje wil wel, maar dan ook echt heeeeeel voorzichtig. 1 van de laspuntjes is mij iets te warm geworden en op dat plekje ben ik een mm of 5 van het chroom op de spiegel kwijt. Dat is bijna onderin, dus niet van belang voor de apk. Als je op de achtekant van de bolling gaat lassen, is meteen je chroom weg.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Maart 2009, 18:53:00 »

Ik probeer het eerst eens met lijmkit die ik bij een automaterialenzaak gekocht heb; vol in een kitrups en daarna de sponning nakitten.
Ik houd je op de hoogte.

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 05 Maart 2009, 19:31:00 »

Gaat dat goed qua temperatuur? Ik heb eigenlijk geen idee hoe warm de spiegel wordt als je de auto hebt stilstaan met de lampen op grootlicht aan.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 05 Maart 2009, 21:06:00 »

UITGEHARDE KIT
Shore A hardheid (ISO 868) 55
Volumeverlies na uitharding Minder dan 3,5%
Maximale toelaatbare vervorming 25%
Modulus bij 100% rek (ISO 8339-40) 1.700 N/mm2
Modulus bij breuk (ISO 8339-40) 2.200 N/mm2
% rek bij breuk (ISO 8339-40) 230%
Temperatuurbestendigheid -40°C - +90°C

Ik hoop dat ze niet warmer worden dan 90 graden???
Iemand ervaring??

Achterop de reflector zit wel een (papieren) sticker van Bosch; die is niet verbrand.
Zegt dit iets over de temperatuur.Verbaasd

De lijm/kit verbinding komt op de rand van de reflector, daar waar reflector en glas verbonden (gekit?) zijn en de dicht te kitten sponning loopt van de rand van de reflector zo'n 12 mm. omhoog.
Naar mijn idee is dit het minst warme deel van de reflector:[glasses]

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Maart 2009, 17:39:00 »

Ik had nog een paar koplampen van een golf 1 liggen waar ik een tijdje mee in de gele kadett heb rondgereden. De diameter van die lampen is net iets groter dan van de B-kadett dus past de sierring niet. Vandaag maar even weer aan het expirimenteren geslagen. 1: Neem 2 koplampen van de golf 1.

2: Verwijder de orginele bevestigingen.

3: Neem een heel dunne slijpschijf, 0.8 mm, en slijp de blinker rondom los. Een dunne schijf veroorzaakt minder warmte en de chroomlaag blijft netjes. De blinkers zijn trouwens van aluminium.

4: slijp een B-kadett blinker door en ruw deze op.

5:Ruw de buitenkant van de H4 spiegel iets op met een grof schuurpapier en plak deze in de ring van de duplospiegel van de kadett.

Ik heb in dit expiriment siliconenkit gebruikt. Die rommel kleeft overal aan, ook waar het niet moet plakken. De kit die ik gebruikt heb is van de aldi en er wordt op de verpakking aangegeven dat deze bestendig is van -60 tot +200 graden
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Maart 2009, 18:24:00 »

De Polo lampen zijn ook net iets te groot.
Dat komt omdat bij de B-Kadett het glas vast in de ring zit m.b.v. een rubberprofiel en bij de Pololampen vormen glas+reflector één geheel, dat in z'n geheel instelbaar moet zijn.
Ik wilde glas en reflector niet scheiden (zijn mooi stof en vuil dicht), en daarom heb ik de binnenrand van het koplamphuis van de B-Kadett er uit geslepen.
Het koplamphuis moet nog een anti-roest behandeling krijgen

De stelring is klaar:

De Polo-koplamp moet nog in de stelring worden gekit,

En dan zou het goed moeten zijn:{blink}

De polo-H4 koplamp heeft niet zo'n ingezet stuk in de reflector, dat voor het H4-lampje komt.

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Maart 2009, 19:34:00 »

Hoi Gert, past dan de sierring nog om de koplamp of werk je die diameter ook bij?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Maart 2009, 22:54:00 »

Dat moet passen naar mijn idee.
Bij het origineel zit de reflector los van het glas en zit het glas een stukje voor de reflector vast voorop het lamphuis en daarvoor zit de sierring vast met de twee steuntjes op het lamphuis.
Bij de nieuwe situatie zit de reflector haast op dezelfde plaats (een mm. meer naar voren) maar zit het glas verder naar achteren (vast aan de reflector)

Ik denk dus eigenlijk dat ik zelfs iets meer ruimte krijg; dat zal ik straks eens proberen met een montage los van de auto.

Klopt:[reallymad]

Het vaste koplampglas in m'n auto ligt tegen de aluminium sierrand aan; daar zit nauwelijks een kier tussen.
Bij de gemaakte H4-versie zit het glas vast op de reflector en ligt daardoor een mm. of 5-6 dieper. Hierdoor ontstaat een kier.
Geen ramp, maar ik probeer deze nog wel te camoufleren.
Resultaat:

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 08 Maart 2009, 10:44:00 »

Je kan niet eerder opvullen dan na montage en afstellen van de lamp. Hopelijk komt het glas zo'n beetje evenwijdig van de sierrand af te liggen zodat je niet aan de ene kant meer moet opvullen/verbergen dan de andere kant.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 08 Maart 2009, 11:05:00 »

Ik denk aan één of ander kunststof-of rubber profiel; dat zie ik nog wel

De onderdelen op het uitharden van de kit na klaar:

en klaar.
De rubber rand is hetzelfde profiel waarmee eerst het vaste glas in het lamphuis geklemd zat. Dit heb ik zo versneden, dat het de reflector+glas de ruimte laat om ingesteld te worden.

EN TOEN WAS ER LICHT:{blink}  (rit in het donker:  VEEL LICHT:cool  )

wooty22
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 30 September 2010, 21:56:11 »

Het is mij ook gelukt om h4 op mn kadett te bouwen.

Je moet er wel rekening mee houden dat jeh et lampje juist plaatst. Ik had het eerst randem in elkaar geplakt maar dat schijnt nogal belangrijk te zijn voor het afstellen. Dus daarna de lampjes gedraait tot ze goed stonden.

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 01 Oktober 2010, 09:32:20 »

Grijns dus jij maakte de kraaien links van de weg in de boomtoppen wakker?VerbaasdVerbaasd, zullen ze blij mee geweest zijn  Boos  Grijns  Hier in NL hebben we a-symetrisch licht naar rechts uitgericht. Dit houdt in dat je in het beeld een horizontale lijn moet hebben die rechts van het midden mag oplopen, en ook alleen rechts, anders verblind je de tegenliggers. Gefeliciteerd met je geslaagde experiment.

Groeten,
Reinier.
ton z
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 21 Januari 2012, 10:52:29 »

hallo luitjes

ik heb ook een paar verroeste koplampen verbouwd
maar toen ik bijna klaar was viel mij iets grappigs op
gloednieuw polo koplampen hebben een los h4 voetje
en als je die er af haalt dan is het gewoon een duplolamp
kortom als je spiegels nog goed zijn kan je dit ook omdraaien
is een stuk makelijker dan een complete koplamp verbouwen