Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 10:24:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: weerstandsdraad  (gelezen 29648 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 08 December 2009, 00:19:00 »

hallo allemaal
ik heb het woordje weerstandsdraad horen vallen bij een monteur bij mij uit de buurt?
daar schijnen de oudere opeltjes mee uitgerust te zijn geweest?
het schijnt dat die draad tussen contact en .... zit?
ik heb zelf een zwaardere ontsteking op mn blokje zitten maar hij loopt er niet echt beter op? hoe kan ik zien of er een weerstandsdraad tussen de onsteking zit?

groeten Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 April 2009, 21:01:00 »

De ontsteking+bijbehorende bobine van de B-Kadett "draait" op 9V.
Op de plus van de bobine zitten twee draden; een zwarte en een draad met doorzichtige isolatiemantel.
De zwarte voert 12 V en dient voor maximaal vermogen bij starten.
Na het loslaten van de contactsleutel, wordt de zwarte spanningsloos en neemt de doorzichtige het over.
Deze draad met doorzichtige mantel is een weerstandsdraad die de spanning vanaf het begin (contactslot) tot het eind (de bobine) van 12V laat terugvallen op 9V.
Als deze draad vervangen is door een normale draad krijgt de bobine permanent 12V te verwerken, en voor zover ik weet, gaat dit ten koste van de puntjes, die daardoor versneld verbranden.
(zonder garantie, uit m'n hoofd :[glasses]  )

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 April 2009, 21:18:52 »

Citaat
 De ontsteking+bijbehorende bobine van de B-Kadett "draait" op 9V.
Op de plus van de bobine zitten twee draden; een zwarte en een draad met doorzichtige isolatiemantel.
De zwarte voert 12 V en dient voor maximaal vermogen bij starten.
Na het loslaten van de contactsleutel, wordt de zwarte spanningsloos en neemt de doorzichtige het over.
Deze draad met doorzichtige mantel is een weerstandsdraad die de spanning vanaf het begin (contactslot) tot het eind (de bobine) van 12V laat terugvallen op 9V.
Als deze draad vervangen is door een normale draad krijgt de bobine permanent 12V te verwerken, en voor zover ik weet, gaat dit ten koste van de puntjes, die daardoor versneld verbranden.
(zonder garantie, uit m'n hoofd :[glasses]  )

probeer eens de zwarte los te maken als de motor loopt?VerbaasdVerbaasd??
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 April 2009, 21:44:00 »

Dus maar goed dat ik geen garantie gaf:[barf]

Van Chris:
Hoi Gert, is het niet eens raadzaam om die draad eens te volgen in een kabelboom, deze draad loopt dood ter hoogte van de zekeringskast en wijst op de juiste benaming, hij vloeid de overtolige spanning weg tussen de andere draden, knipt men of kort men deze in of haald die weg dan loopt de motor zogoed als niet meer en vooral als deze via de bobine warm begint te worden, de zwarte kabel heeft stroom en als je deze ervan af haald dan loopt die niet meer.

Wat mij verbaast, is dat in geen enkel schema dat ik kan vinden de weerstanddraad is opgenomen??
Overal zit de + (zwart) op de 15, maar wordt de doorzichtige niet aangegeven.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 21 April 2009, 22:26:00 »

jongens bedankt maar nu wordt het echt abrakadabra?!?
ik zou op mijn nieuwe ontsteking 12volt nodig hebben en de auto zou maar 9volt geven is mij verteld.

groeten Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 April 2009, 22:57:00 »

Even een voltmeter er op zetten; dan weet je wat hij daadwerkelijk levert.
Daarna kun je altijd nog kijken of en zo ja hoe je de zaak moet aanpassen.
In principe kun je die (geschakelde) 12V overal weghalen.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22 April 2009, 07:48:00 »

Paul,

Je kunt ook de orginele bobine en een Vellemankit monteren, deze kost 15,00 euro en vervangt de condensator zodat de puntjes wel tot 50000 km meegaan en de motot start en loopt ook beter.Zie website renault4.weebly.com/vellemankit voor volledige uitleg.Zelf ga ik binnenkort ook zo.n kit monteren en zal dan mijn bevindingen op het forum plaatsen.De kit is bij de betere electronikazaken te koop.

succes Fred.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 April 2009, 08:59:00 »

ik heb er een A corsa ontsteking opzitten maar die schijnt 12volt nodig te hebben?

groeten Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 April 2009, 09:45:00 »

Ja, die moet 12V hebben.
Ik heb de 12V (geschakeld via contactslot) weggehaald bij de aansluiting op het relais van de achterruitverwarming.
In principe kun je hem overal weghalen, zolang hij maar geschakeld en gezekerd is.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 April 2009, 08:16:00 »

jongens bedankt hij loopt weer als een naaimachientje;smirk
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 April 2009, 09:05:00 »

Nou, onze oude naaimachine rammelde aan alle kanten en (de draad) liep regelmatig vast:[barf]
Ik zou willen dat die had gelopen als jouw Kadettje:{blink}

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Juni 2009, 08:05:04 »

Citaat
deze draad loopt dood ter hoogte van de zekeringskast en wijst op de juiste benaming, hij vloeid de overtolige spanning weg tussen de andere draden, knipt men of kort men deze in of haald die weg dan loopt de motor zogoed als niet meer en vooral als deze via de bobine warm begint te worden, de zwarte kabel heeft stroom en als je deze ervan af haald dan loopt die niet meer.

opm. Gert:
Wat mij verbaast, is dat in geen enkel schema dat ik kan vinden de weerstanddraad is opgenomen??

Nu volgens het schema waar de weerstandsdraad wel duidelijk is aangegeven:
Op 15 van de bobine zitten twee draden; zwart (=geschakeld+) en doorzichtig (weerstandsdraad).
De zwarte loopt naar pool 15 op de startmotor en zit naast pool 50 welke via de rood/zwarte kabel naar het contactslot loop.
Starten betekent draad rood/zwart activeren en via de startmotor en de zwarte draad krijgt de bobine 12 V.
Niet meer starten = rood/zwart niet activeren  = geen spanning meer op de zwarte draad naar de bobine.
De weerstandskabel loopt naar pool 15 van het contactslot en vandaar middels een dikke zwarte draad (geschakeld+ dus) naar zekering nr. 2.
Op pool 15 van het contactslot staat dus 12V geschakeld en van daar uit loopt de weerstandsdraad naar pool 15 van de bobine, waar uiteindelijk 9V aan komt.
Zo lees ik het bedradingsschema.

Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 10 Juni 2009, 08:55:00 »

zo heb ik het op het opel GT forum ook voorbij horen komen. Klinkt correct

kadett-doc
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 13 Juni 2009, 23:31:53 »

Citaat

Citaat
deze draad loopt dood ter hoogte van de zekeringskast en wijst op de juiste benaming, hij vloeid de overtolige spanning weg tussen de andere draden, knipt men of kort men deze in of haald die weg dan loopt de motor zogoed als niet meer en vooral als deze via de bobine warm begint te worden, de zwarte kabel heeft stroom en als je deze ervan af haald dan loopt die niet meer.

opm. Gert:

Nu volgens het schema waar de weerstandsdraad wel duidelijk is aangegeven:
Op 15 van de bobine zitten twee draden; zwart (=geschakeld+) en doorzichtig (weerstandsdraad).
De zwarte loopt naar pool 15 op de startmotor en zit naast pool 50 welke via de rood/zwarte kabel naar het contactslot loop.
Starten betekent draad rood/zwart activeren en via de startmotor en de zwarte draad krijgt de bobine 12 V.
Niet meer starten = rood/zwart niet activeren  = geen spanning meer op de zwarte draad naar de bobine.
De weerstandskabel loopt naar pool 15 van het contactslot en vandaar middels een dikke zwarte draad (geschakeld+ dus) naar zekering nr. 2.
Op pool 15 van het contactslot staat dus 12V geschakeld en van daar uit loopt de weerstandsdraad naar pool 15 van de bobine, waar uiteindelijk 9V aan komt.
Zo lees ik het bedradingsschema.

de weerstandsdraad loopt richting zekeringskast en is nergens op aangesloten, loopt gewoon dood in de nabijheid van de zekeringskast. het mooie hiervan is dat ze hier over 9 volt hebben en op het gt forum ook zo, dus niet ik heb alles nageslagen en Bergstein ook maar eens tijdje terug gevraagd en we hadden de zelfde antwoorden klaar waar is de 9 volt accu, stof om na te denken?? bij het weten dat er nergens iets tussen de kabelboom zit die de spanning terug brengt van 12 volt naar 9 volt op het gt forum zijn ze ook al daarachter gekomen, heb al vele kabelbomen uitmekaar gehad om zo nieuwe te maken, graag had ik dan geweten waar die omvormer zit.:{blink}:{blink}
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 14 Juni 2009, 11:34:00 »

"dat er nergens iets tussen de kabelboom zit die de spanning terug brengt van 12 volt naar 9 volt op het gt forum zijn ze ook al daarachter gekomen, heb al vele kabelbomen uitmekaar gehad om zo nieuwe te maken, graag had ik dan geweten waar die omvormer zit"

Voor zover ik iets van natuurkunde en elektro weet (dat laatste wat minder) IS de weerstandsdraad "de omvormer"(fout woord in dit verband)
Als je een draad neemt van een bepaalde lengte met bepaalde weerstand per lengteeenheid en je stuurt hier een stroom door, dan wordt een te berekenen (dat ben ik ondertussen vergeten) deel van de energie omgezet in in dit geval warmte. Daarom mag je deze weerstandsdraad ook niet inkorten of vervangen door een andere draad, want dan klopt de berekening niet meer en kom je niet uit op 9V.
Door een draad die niet ergens eindigt en waar dus geen "doorstroming" plaats vindt, gebeurt ook niets en zo'n draad heeft dan volgens mij ook geen invloed.

Dit vond ik nog over deze spanningsval:
IR-val(spanningsval): Een spanningsval in verband met de elektrische weerstand (R) van een batterij of een stroom (I). De spanningsval is het product van de stroom (in ampère) en de weerstand (in ohm).

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: