deze draad loopt dood ter hoogte van de zekeringskast en wijst op de juiste benaming, hij vloeid de overtolige spanning weg tussen de andere draden, knipt men of kort men deze in of haald die weg dan loopt de motor zogoed als niet meer en vooral als deze via de bobine warm begint te worden, de zwarte kabel heeft stroom en als je deze ervan af haald dan loopt die niet meer.
opm. Gert:
Wat mij verbaast, is dat in geen enkel schema dat ik kan vinden de weerstanddraad is opgenomen??
Overal zit de + (zwart) op de 15, maar wordt de doorzichtige niet aangegeven.
Nu volgens het schema waar de weerstandsdraad wel duidelijk is aangegeven:
Op 15 van de bobine zitten twee draden; zwart (=geschakeld+) en doorzichtig (weerstandsdraad).
De zwarte loopt naar pool 15 op de startmotor en zit naast pool 50 welke via de rood/zwarte kabel naar het contactslot loop.
Starten betekent draad rood/zwart activeren en via de startmotor en de zwarte draad krijgt de bobine 12 V.
Niet meer starten = rood/zwart niet activeren = geen spanning meer op de zwarte draad naar de bobine.
De weerstandskabel loopt naar pool 15 van het contactslot en vandaar middels een dikke zwarte draad (geschakeld+ dus) naar zekering nr. 2.
Op pool 15 van het contactslot staat dus 12V geschakeld en van daar uit loopt de weerstandsdraad naar pool 15 van de bobine, waar uiteindelijk 9V aan komt.
Zo lees ik het bedradingsschema.