Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 18:38:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke carburateur op de 1.1SR  (gelezen 51146 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 26 Maart 2010, 18:54:41 »

nee Gert, je ziet het niet fout, moet je volkomen gelijk geven.

chris
bcoupe25
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 27 Maart 2010, 15:25:38 »

dacht ff mee .. anders moet ik ff in mn kisje kijken .. mssn heb ik er 1 met het pijpje de andere kant op of is het niet meer van toepassing?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 27 Maart 2010, 19:28:08 »

Dank voor je aanbod, maar op korte termijn heb ik helemaal geen tijd me daar mee bezig te houden.
Ik rijd dus eerst maar eens verder met de huidige samenstelling.
Als ik ombouw naar een 2-carburateursset, dan alleen met de originele samenstelling, en met carburateurs met de correcte typenummers en sproeierbezetting; en ze moeten dan ook nog van goede kwaliteit zijn en daarbij betaalbaar Knipoog
Kun je nagaan hoe lang het zal duren voor ik aan ombouwen toe kom Grijns

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 02 April 2010, 20:29:13 »

Ik heb in m'n bak carbs twee exemplaren gevonden zonder de verrijkingspijpjes, maar de aansluiting voor de benzine is niet correct. Zijn dit carbs die op een B zaten dan?

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 02 April 2010, 20:39:43 »

welk nummer staat er op de aluminium vaantjes?

Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 03 April 2010, 03:35:33 »

zal ik volgende keer dat ik in de garage ben even noteren. Het lijstje met 3 nummers die het konden zijn dat je een tijdje terug gegeven had, daar zat ie niet tussen. Maar toen ging het denk ik over een enkele carb.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 03 April 2010, 07:59:52 »

als ik het zo goed uit mn blote bolleke zeg eindigen de nummers van een dubb carb op ..43 en ..44

gr paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 03 April 2010, 08:08:40 »

als ik het zo goed uit mn blote bolleke zeg eindigen de nummers van een dubb carb op ..43 en ..44

gr paul

2891 643 en 2891 644

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 05 Oktober 2010, 11:23:36 »

Zo, gisteravond een schoongemaakte (ultrasoon) en nieuw afgedichte 1.1S carburateur gemonteerd (eindelijk hè  Tong )
Instelling:
Hoofdsproeier: x130
Lucht: 110
Stationair: 50
Vlotternaald 1.75
Venturi 28

In eerste instantie liep hij stationair 100%, maar bij gas geven stierf hij af en knalde hij door de carb.
Over dat afsterf-punt heen (toerental rustig aan verhogen) liep hij hoger in de toeren weer goed.
Bleek de acceleratiepomp te zijn. Die reageerde niet goed.
Stelmoer verdraaien, in, uit, bleef haperen en knallen.
Toen stelmoer er helemaal af (slapste instelling dus) en zie, pakt 95% beter op.
Gas geven gaat veel beter. De acceleratiepomp gaf te veel??
Zou naar mijn gevoel nog iets minder mogen; daarvoor moet ik de veer echter wat inkorten.Eerst maar eens een paar dagen proefrijden.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 25 Oktober 2010, 09:01:13 »

Vraag aan de "ervaren" carburateur-afstellers.
Op m'n 1.1SR hoort origineel een 2-carburateurset; die heb ik niet.
Er zat op een 1.1N carburateur en daar liep hij redelijk op.
Hoofdsproeier: x117.5
Lucht: 100
Vlotternaald 1.5
Venturi 26

Nu heb ik de 1.1S carburateur op (1.1S motor ligt denk ik in de buurt van de 1.1SR motor; de SR heeft een nog iets hogere compressie verhouding))
Hoofdsproeier: x130
Lucht: 110
Vlotternaald 1.75 (is origineel bij de 1.1S maat 1.5)
Venturi 28

Hij start normaal.
Bij warme motor loopt hij stationair prima.
Stilstaand proefdraaien reageert hij goed op gasgeven; pakt goed op.
Onder belasting (rijdend dus) is dit anders.
Bij het wegrijden wil hij inhouden, hikt hij; dat is minder bij meer gas geven en iets slippende koppeling.
Idem bij gasgeven vanuit lagere toerentallen (alle versnellingen); bij gasgeven tussen de 2000 en 3000 toeren hikt hij, houdt hij in, pakt dan wel op maar niet krachtig.
Bij gasgeven in de hogere toeren (3000-5000) pakt hij wel direkt op en trekt hij goed door (tot 5000-5500)
Nu weet ik dat de 1.1SR motor op toeren moet worden gehouden (in ieder geval met de 2-carburateurset erop), maar dit inhouden wil ik er wel af hebben.
Mogelijke oorzaken??
-ik heb automatisch Euro 95 er in gegooid ; zou dit "super" moeten zijn? Welk verschil merk je bij andere brandstof.?
-zou de grotere venturi de oorzaak kunnen zijn (28 hoort wel bij de 1.1S motor).
grotere venturi=meer vermogen boven in, kleinere venturi = meer kracht onderin, lagere top.
-acceleratiepomp?  stilstaand en bij hogere toeren reageert hij wel vlot op gasgeven.

Mijn probleem met het afstellen is, dat ik bij inhouden denk; Is hij nu te arm of verzuipt hij. Hoe herken ik het verschil Verbaasd
Het lijkt mij of hij bij lagere toeren te weinig vermogen heeft Verbaasd

Wie heeft raad, voor ik met venturi's en sproeiers ga goochelen Knipoog

kadett-doc
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 25 Oktober 2010, 09:16:53 »

hoi gert, als de carburateur te arm afgesteld is kun je zo gemakkelijk testen, je rijd de auto warm en zoekt een heuvel die je afrijd, zal wel moeilijkorden daar op het vlakke land, je laat het gas los en laat de auto de heuvel afgaan. begint hij te schieten/ knallen dan is ie te arm afgesteld, doe je het zelfde en hij is bijgesteld dan mag ie niet meer schieten /knallen. bij lagere toeren wil die het niet oppakken dan kan het zijn dat je hem verzuipt, niet echt maar juist iets te veel, bij een juiste verbranding pakt de motor ook beter op. staat ie te ruim dan zul je vaak tussen gas moeten geven om eerst de ruime benzine/ lucht mengsel te verbranden om zo dan rustig verder te kunnen rijden en hij pakt bij hogere toeren het beter op. het is precies zoals je beschrijft. succes Knipoog
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 25 Oktober 2010, 09:21:25 »

Gert,

Er is naast de carburateur en compressie nog een groot verschil: De onsteking!
De vervroegingskromme begint bij een SR op een ander moment, en vervroegd veel meer dan een N- of S-ontsteking.

Welke heb jij nu gemonteerd? De contactloze van een Corsa-A ? Deze heeft namelijk weer een andere vervroegingskromme!

Een uitspraak die nooit meer uit mijn geheugen zal verdwijnen:

Bij een niet 100% lopende motor waarvan je verdenkt dat het aan de carburateur ligt, ligt het aan de ontsteking!

Deze uitspraak is voor 95% altijd waar!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 25 Oktober 2010, 09:36:17 »

Daar zeg je wat Geschrokken
Ik heb er de Corsa-A ontsteking in zitten, en met de 1.1N carburateur merkte ik hiermee geen problemen, behalve dat deze denk ik vervuild was; het stationair gebeuren ging steeds verstopt zitten.
Verder weet ik dat experimenteren met de carburateur voor "leken" gokwerk is, maar mij lijkt de 1.1S het dichtst bij de 1.1SR te komen.
Ik gooi denk ik niet alles gelijk overhoop, omdat je dan bij verbetering niet weet wat het geweest is.
Mijn idee is eerst een 26er venturi te proberen (zat ook in de 1.1N carburateur).
Als dat niet helpt de 28er venturi met de originele puntjes-ontsteking; kijken wat dat doet.
Dank voor je tip; dat was mij volledig ontschoten.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 25 Oktober 2010, 10:14:25 »

Daarom heb ik bij mijn (beide Opel Rekords E) niet een elektronische ontsteking gemonteerd, maar de originele ontsteking gemodificeerd naar contactloos d.m.v. een hotspark setje. Hiermee blijft de originele vervroeging gelijk!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 25 Oktober 2010, 10:39:39 »

Volgens de vraagbaak verschilt de vervroeging aanmerkelijk; eerder en meer.
Ik begin denk ik met de ontsteking weer origineel te maken.
Overgaan op hotspark is misschien een goede optie voor daarna.

Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: