Holland Kadett B Club Forum
26 September 2026, 17:33:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Soorten autokeuringen in Belgie  (gelezen 4435 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 25 November 2009, 13:03:00 »

Tijdens mijn zoektochten op het internet kwam ik op de advertentie sites in Belgie wat kreten tegen die mij niet helemaal duidelijk zijn.
Kan iemand vertellen wat de verschillen (en beperkingen) zijn van een auto die in Belgie is gekeurd als:
 * Gekeurd voor dagelijks gebruik
 * Gekeurd als oldtimer
 * Gekeurd voor verkoop

Zijn de keuringseisen anders voor deze 3 keuringen?

Voor iemand uit Belgie lijkt dit misschien een stomme vraag, maar in nederland zijn deze verschillende keuringsmogelijkheden er niet.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 November 2009, 08:59:00 »

Hoi Ralph,

Een vlaamse collega van mij gaf me het volgende antwoord:

Okay in het kort ...

Gekeurd voor dagelijks gebruik
Je kan met je oldtimer dagelijks rijden de wagen wordt dan iets minder sterng gecontroleerd dan een Ford Focus van 2002 bijvoorbeeld.  Ze houden wat rekening met de leeftijd van de wagen dus.  Voor de rest kan je ervan uitgaan dat de basis dingen zoals remmen echt wel goed moeten zijn en stuur!
JAARLIJKS (1 jaar geldig)

Gekeurd als oldtimer
Veel minder streng auto moet goed kunnen sturen en remmen maar moet geen super semmen hebben moet eigenlijk gewoon kunnen stoppen hoe lang het duurt maakt niet zo veel uit ;-)
Grote nadeel is dat er dan aan het gebruik van de wagen een hoop regeltjes hangen: niet als het donker is / een straal van bv 10km van je huis / tenzij er meetings zijn dan mag je wel verder en nu komt het je mag een testrit doen (ruim begrip hoor)
Extra nadeel de Belgisch politie is geen echte fan van je, regelmatig tegengehouden worden hoort er dan bij blijkbaar.  Let op dit is vooral voor wagens met een O (oh) plaat, schoonbroer heeft een gewone plaat en die heeft nooit last!  Kameraad had een O-plaat ne heeft veel last gehad (en is geen uitzondering), heeft nu een gewone plaat ... op zijn zeer mooie Alfa Montreal ;-)
1 MALIG (ONBEPERKT GELDIG tenzij verkoop)

Gekeurd voor verkoop:
Is verplicht in Belgie als je een auto verkoopt!!!  Iets strengere eisen ze gaan van alle extra dingen extra checken is eigenlijk zo een beetje service richting de koper van de auto dus super goed!
BIJ VERKOOP (1 jaar geldig)

In principe ben ik 100% voor andere keuringen, iemand die weinig met zijn wagen rijd moet geen super wagen hebben als die gewoon mee kan in het verkeer is het voor mij goed!  Voor alle duiedlijkheid een echt wrak of iets wat niet veilig is komt bij ons ook niet op de weg hoor.

In ieder geval als je van plan bent in Belgie iets te kopen maakt niet uit hoe oud, eis de keuring voor verkoop voor dagelijks gebruik ... is het strengste en dat wil je als koper in dat geval ook!

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2009, 13:03:00 »

Olaf bedank voor de uitleg. Mij is nu e.e.a. duidelijker geworden. We zijn wel 1 europa, maar de verschillen tussen de diverse landen wat autokeuringen aangaat is dus groot.

In Duitsland heb je ook diverse mogelijkheden: H-kenzeichen, Seizoens kentekens, Rode nummers enz. enz.

Ik ben een paar weken terug met mijn (dagelijkse) Opel rekord naar de APK geweest. Ik rij met deze auto ongeveer 25.000 km per jaar. Er waren 2 opmerkingen: er is roestvorming achter bij de linker wielkast. te weinig voor afkeur, maar genoeg om te moeten melden. Verder zijn mijn schokbrekers voor niet al te goed meer.
het resultaat is dat mijn auto goed gekeurd wordt voor 2 jaar (auto is ouder dan 30 jaar), en dit ondanks deze 'aandachtspunten'. Dit is dus eigenlijk voor 50.000 km!

Mij valt op dat de prijzen in Belgie voor B-Kadettjes gunstiger zijn. Vandaar mijn geneus op Belgische sites!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: