Holland Kadett B Club Forum
28 April 2024, 23:26:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rare gebeurtenis  (gelezen 7587 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
bella77
Gast
« Gepost op: 04 December 2009, 01:24:00 »

Hoi,

Eergisteren mijn eerste kadett gekocht, een fastback ls uit 1968 op lpg en benzine.

Vanochtend startte de motor nog, maar de ruitenwuissers deden het niet meer. Ik toch gaan rijden, na 2 km slaat de motor af. En vervolgens gebeurde er niets meer. Waar zou ik het moeten zoeken? De verlichting deed het nog, de startmotor steeds minder. En nu is de accu leeg. Wie weet raad?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 30 November 2009, 15:49:00 »

Hij startte nog: hoe?  Met voldoende kracht of zwakjes?
Het lijkt op een lege accu en het niet opladen ervan tijdens het rijden?
Ik zou zeggen; accu eruit/loskoppelen. Opladen of een goede, volle andere accu en met volle/goede accu starten.
Als hij dan normaal loopt, was de reden van afslaan de lege accu.
Dan de vraag; waarom was hij leeg.
-Een slechte accu die gewoon aan zijn einde is? Gemakkelijk: een goede nemen.
-of de accu was wel goed, maar wordt niet opgeladen; dynamo of spanningsregelaar.
Daarmee zou ik naar een auto-elektrische dienst rijden, heel wanhopig kijken, en vragen of zij dat door kunnen meten.

P.S.: balen, dat je nieuwe Kadett het zo snel opgeeft.
Maar troost je; ze zijn normaal gesproken heel betrouwbaar en het repareren is vaak goed te doen.
Dit lijkt me ook geen echte ramp.:{blink}
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
bella77
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 30 November 2009, 16:01:00 »



Bedankt! Hij startte die ochtend zwakjes, dat wel. Toen de motor stil viel heb ik startkabels en een accu van een andere auto gebruikt, toen gaf de startmotor eigenlijk al niet veel meer.De motor sloeg dus ook niet aan met een goede accu.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 November 2009, 16:13:00 »

Als hij met een goede accu ook slecht of niet start, zou ik eerst een paar dingen controleren.
-is de min van de accu goed geleidend op de massa.
-is de massa van de startmotor goed? (brede massaband rechtsonder in rijrichting van startmotor op carrosserie).
-verder bij een net gekochte auto de contactpuntjes, rotor, verdelerkap, condensator, eventueel bougiekabels en doppen vernieuwen.

Hoe zien de bougies er uit; wittig/licht-bruin/donker/zwart-vettig?

De domste vraag; ik neem aan dat er benzine inzit?

Komt de benzine bij de carburateur?
Luchtfilter afnemen, gas geven (kan met de bedieningsstangen), dan moet er zichtbaar/hoorbaar benzine in de carburateur spuiten.

Deden ruitenwisser en verlichting het normaal met een volle accu?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
topcat
Hero Member
*****
Berichten: 623



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30 November 2009, 17:04:00 »

wat gert vermeld van de massakabel van de motor naar het chassis is een heel grote kans dat dat het probleem is , je zou even een startkabel op de een metalen gedeelte van de motor kunnen zetten en aan de massa van de accu dan weet je gelijk of dit het probleem is.
succes
Gelogd












kadett caravan 2.4 1969
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 30 November 2009, 17:39:00 »

Advies hier is niet gratis; s.v.p. foto's als tegenprestatie:{blink}
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30 November 2009, 18:24:00 »

zwak starten met startkabels, wil niet zeggen dat het niet aan de accu ligt... startkabels hebben meestal zeer slechte contacten tussen de klem en draad.

meet even de spanning op je accu met draaiende motor. (bij iets meer dan stationair) als dat tussen 13.9 en 14.4 volt is, dan moet je verder zoeken. als het meer of minder is, moet je je koolborstels/spanningsregelaar nakijken.

heb je een gelijkspanning dynamo, of een wisselspanning dynamo?

verder idd alle contacten goed schoonmaken. dus ook je accupolen. het beste is om na het schoonmaken, een likje vaseline op de polen te smeren, en dan de klemmen er weer strak op te zetten.

succes
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
bella77
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 02 December 2009, 19:07:00 »

Hoi,

Bedankt voor al jullie reacties!
Inmiddels loopt het motortje weer! Ik heb eerst de accu een nacht aan de oplader gezet. Vervolgens de auto van de gasstand afegezet en de benzinestand aangezet. De gastank bleek namelijk leeg! Volgens de verkoper kon ik op een tank makkelijk 500 km rijden (1:10). Nu bleek de tank al leeg na 350 km (1:6). Het gekke is dat toen ik hem vol ging gooien er maar 35 liter in de tank ging ipv van 50. Maar goed. Een dopje benzine in de carburateur gedaan, starten en lopen.

De dynamo lijkt goed te zijn, want stationair geeft hij 14,3 volt. Misschien een nieuwe accu?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 02 December 2009, 19:12:00 »

De tank kan tot max. 80% gevuld worden (80% van 50 liter tankinhoud).
1:10 op LPG lijkt me ook optimistisch.
1:8 tot 1:10 op benzine lijkt me reeƫl; op gas 10% hoger verbruik. 1:6 tot 1:8:{blink}
Mooi dat de oplossing zo simpel was.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 December 2009, 01:24:00 »

ik rijd op gas 1:9 a 10... (bij veel 120 rijden) dus dat valt wel mee.

en jij rijd dat dus ook(350/35=10)

maar ik heb een tank van 85 liter, en daar ging ooit maar 70 liter in. nu na ontmanteling van de 80%vulling gaat er 86 liter in. dit geeft me genoeg brandstof voor een retourtje parijs zonder te tanken:)

de reden dat ik besloten heb mn actieradius te vergroten:
de tank is getest op 100 bar en goedgekeurd voor 25 daarbijgaat het overdruk ventiel open bij 10. vandaar dat ik het niet zo nodig vind de tank maar voor 80% te vullen.
de 80%vulling regel is voornamelijk opgesteld voor auto's met een tank buiten de auto (pickup's bv). als je daarmee je tank vult, en je tank met 30 graden in de zon parkeert vraag je gewoon om gaswolken uit je overdrukventiel.

voor je accu probleem...

het kan zijn dat je een gebruiker hebt, die je accu leegtrekt. dit kan je eenvoudig testen met een multimeter.
-zet de multimeter op de 10A stand(daar moet je vaak ook een pin voor ompluggen)
-haal de -pool van de accu los
-zet de meter tussen de minpool van de accu en de minpool(massa) van de auto.

als je een moderne autoradio hebt, kan het zijn dat de meter uitslaat richting 0.1A, maar in principe moet hij onder de 0.1 blijven.
0.5A zou bv een lampje kunnen zijn die blijft branden in de kofferbak ofzo
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines