Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 08:24:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ruitenwissers  (gelezen 11378 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
bella77
Gast
« Gepost op: 08 December 2009, 23:12:00 »

Heb nu nog een probleem met mijn opel b 1968. Telkens als ik mijn ruitenwissers aan doe smelt onmiddellijk de zekering door. Mijn theorie:
1) kapotte ruitenwissermotor
2) kapotte ruitenwisserrelais
3) draadjes die kortsluiting maken

Hoe moet ik het onderzoek gaan doen?

Groet,

topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 02 December 2009, 20:17:00 »

het kan ook zijn dat de asjes van de ruitenwissers zwaar lopen je zou het stangen stelsel van de ruitenwissers bij de motor even los moeten maken en dan de ruitenwissermotor in schakelen dan weet je of het in de motor zit of in het stangenstelsel
suc6

kadett caravan 2.4 1969
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 03 December 2009, 15:32:00 »

trek eerst de stekker van de ruitenwissermotor eens los, en zet dan de schakelaar om, als de zekering dan heel blijft, ligt het aan de motor...

Kadett B L "super" 1968 LPG
bella77
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 04 December 2009, 21:43:00 »

Ik heb er eerst een dikkere zekering (20A) ingedaan en toen deden ze het weer een uurtje. Op dit moment is de zekering niet doorgebrand, maar de wissers doen het weer niet. De stangen lopen best zwaar. Hoe kan ik de stangen dan minder zwaar laten lopen?
groet

bella77
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 December 2009, 21:45:00 »

p.s. Zouden ze mij bij de kwik-fit willen helpen? Of doen die niet aan opel b?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 04 December 2009, 22:45:00 »

Ze horen niet zwaar te lopen.
Het kan zijn dat het de assen zijn, die door het plaatwerk naar binnen gaan (onder 143 en 144); als die droog loopt, kan hij gaan vreten.
Je hebt van kroon-oil spuitbussen waar het vet olie-dun uit komt, en die dan in de open lucht indikt tot vet; dit dringt goed in kieren (is ook voor kettingen bedoeld). Hiermee zou je die twee assen kunnen smeren.
Verder; onder het dasboard lopen de aandrijfarmen, die onderling met "gewrichten" verbonden zijn (145,147); deze zou je ook op gangbaarheid kunnen controleren en van een beetje lagervet kunnen voorzien.
Zie ook hier
http://tinyurl.com/ylpplcp

en een plaatje:

Kwik-Fit: Verbaasd?? verwacht ik niet veel van; die houden niet van dit "gepruts", en wat moeten ze er voor vragen? Uurloon :[barf]

GEEN zwaardere zekering gebruiken; als de zekering niet door kan branden, brandt de bedrading door, eventueel gevolgd door brand.

En eerst de oorzaak opsporen.
Is het de motor, het stangenstelsel, de assen door hert plaatwerk?
Ik zou eerst 145 los halen van de motor. Draait hij dan gewoon, dan is het waarschijnlijk niet de motor.
Dan dus alle bewegende punten (zie boven) goed smeren en controleren op gangbaarheid.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
bella77
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 04 December 2009, 23:18:00 »

Hoi Gert,

Bedankt voor de reactie en het plaatje. Morgen ga ik er weer mee aan de gang. Ik laat wel ff weten hoe het gegaan is. Met of zonder wissers, fastback 4ever!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 04 December 2009, 23:44:00 »

Ja, je laat je toch niet kisten door zo'n stomme ruitenwisser:{blink}

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 07 December 2009, 12:37:00 »

Ik had vorig winter precies hetzelfde probleem, na veel zoeken bleek het inderdaad in de asjes te zitten. Deze moest ik uiteindelijk helemaal vervangen, vervelend klusje.
Goed smeren kan misschien in jou geval nog wel helpen, Succes.

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
bella77
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 08 December 2009, 19:53:00 »

Ik had alle verbindingspunten gesmeerd en toen de wissers handmatig weer opgang geholpen. Ze deden het weer! Maar het straalde niet iets van levenslust uit.

Vandaag op weg naar het werk begon het te regenen. Liepen mijn twee grote vrienden dus weer vast. Aldus heb ik 15 km met mijn kop uit het raam gereden.

Bij nader onderzoek bleek de schroev die bij 142 hoort mee te draaien. Die heb ik dus aangedraaid. Zo doen het nu redelijk, alleen wanneer ik de wissers uit doe, dan gaan zo automatisch weer een slag omhoog en dan wordt mijn gezichtsveld geblokkeerd.

Hoe dan ook: on the road again!
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 08 December 2009, 23:09:00 »

Mijn ruitenwissers gaan na de onderste stand bij het uitzetten een kleine stukje omhoog in de ruststand, dit is mooi om te zien,lijkt moderner dan onze kadettjes zijn.
Maar de moer die je aangedraaid hebt zit een gekartelt asje,nu zou je het heveltje die daarop zit eens kunnen verplaatsen tot dat ie het weer goed doet. Is alleen niet te hopen dat gekarteld asje door de losse moer glad uigesleten is zodat de hevel erover heen draait.Succes Fred
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 08 December 2009, 23:12:00 »

Vergeten te vermelden ik dat ik hevel 145 bedoel, bij de ruitenwissermotor.

Fred
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: