Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 04:28:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Raar maar waar  (gelezen 7377 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Kadettilec
Gast
« Gepost op: 19 December 2009, 11:44:00 »

Hoi allemaal.

Ik kamp sinds afgelopen dinsdagmorgen met een heel vaag probleem.

Ik wou die ochtend de auto starten en dat ging heel raar. Ik heb hem 2 maal gestart maar sloeg niet aan (zoals gewoonlijk bij koude motor), bij de 3e keer deed de auto ineens helemaal niets meer, als ik probeerde te starten hoorde ik alleen een tik, uit de startmotor denk ik.

Na een half uur wachten deed hij het weer en kon ik het weer proberen. Na wat gekut met mijn bevroren Opeltje ging hij uiteindelijk lopen.

Maar hoe kan het dat hij bij de 3e keer starten de dienst weigerde?

en dan nog het volgende. Nadat ik hem gestart heb gekregen heeft de auto een rare mankement.

Als de motor uit staat en de sleutel omdraai (niet starten) blijven de benzinemeter en temperatuurmeter op 0 terwijl er normaal gesproken de daadwerkelijke temperatuur en de hoeveelheid benzine aangegeven word bij het omdraaien van de sleutel.

Ook als de motor loopt is er iets geks.
Het rode acculampje brand zwakjes, zodra ik gas bij geef gaat hij steeds feller branden.
Ook als ik de ventilatorknop onder aanzet op standje 1 brand hij heel fel en op standje 2 op zijn felst.
Na dit gezeik allemaal werkt de ventilator/kachel overigens niet meer.
Geeft geen kik, op het feller branden van het acculampje na dan als ik hem aan zet.

Ik had mijn oom gebeld en het 1 en ander uitgelegd.
Op zijn advies ben ik naar kwik-fit gereden en accu en dynamo door laten meten.
Accu lijkt goed te zijn maar is niet meer 100% vol eerder 75%, Dit dankzij de dynamo die schijnbaar niet best meer is. Want in de uitslag van de test stond dat de laadspanning laag is.
Maar ik vraag me af dat als ik de dynamo vervang dat alles het gewoon weer doet.
Ik denk dat er meer aan de hand is.
Vergeet niet dat het die nacht flink gevroren heb en dat hij buiten bij me werk voor de deur stond van 18:00 tot de volgende ochtend 09:30.

Voor dit rare voorval was er helemaal niets aan de hand. Alles werkte gewoon en de accu heeft ook altijd full power gegeven. Dus naar mijn idee was de dynamo voor dit voorval misschien wel gewoon goed nog.

Ik weet het allemaal niet meer. wie heeft raad?VerbaasdVerbaasd

Groetjes Yur
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 December 2009, 11:29:00 »

Ik weet niet of de startmotorproblemen en de andere storingen direct met elkaar te maken hebben??
De problemen vielen wel samen, maar of en wat de samenhang is?? Elektro is niet m'n sterkste kant.
De tik bij de derde keer starten doet mij denken aan een versleten startrelais; doet de mijne ook. Het begint met zo nu en dan weigeren (behalve die tik uit het relais) en het eindigt met alleen maar tik-tik-tik.
Startmotor vervangen of (laten) reviseren.

De problemen met het laadstroomlampje, ventilator en meters lijkt mij een ander probleem.
Bij de Kadett-B loopt van (dacht ik) alle verbruikers de massa via de carrosserie.
Als deze massa ergens niet klopt, zoekt de min-stroom soms zijn eigen weg, en gaan bijv. lampjes branden die normaal gesproken niet branden.
Verder lijkt jouw ventilator daar mee te maken te hebben.
Zelf zou ik het volgende doen:
-controleer de centrale massa aansluitingen.
De massaband van de accu en de massaband van de motor, onderaan tussen de startmotor en het chassis (als deze slecht is, zou dat ook het startprobleem misschien verklaren). Deze banden zijn goedkoop. Bij twijfel dus vervangen.
-controleer alle zekeringen. Er uit nemen, contacten licht opschuren en er weer in.
Let m.n. op zekering 3; daar zit de ventilator op.

Als dit niets oplevert:
-kijk in welke "groep" het probleem eventueel zit.
Verwijder zekering 1, start de motor en kijk wat het laadstroomcontrolelampje doet.
Werk zo alle zekeringen af.
Beter misschien nog hiermee te beginnen met zekering 3, omdat daar de ventilator op zit.
Als bij één van de zekeringen het laadstroomcontrolelampje weer normaal doet, zit het dus in die groep.

p.s.: doet de ruitenwissermotor het wel?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Kadettilec
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 16 December 2009, 12:03:00 »

Hoi Gert, bedankt voor je hulp.

De ruitenwissermotor doet het wel gewoon.
Zo ook mijn koplampen, radio, toeter etc.
Alles behalve de ventilator/kachel.

Dat met de zekeringen uitnemen ga ik morgen proberen. Vandaag gaat helaas niet lukken.

Ook zal ik morgen gelijk de kabels en contactpunten een beetje nalopen in de hoop dat ik iets verdachts ziet.

Ik heb trouwens de Kwik-Fit test voor mijn neus.

Die gaat als volgt:

ACCUTEST
--------
Vervang Accu

Spanning: 12,42V
Gemeten: 223A EN
Accuwaarde: 340A EN

STARTTEST
---------
Normaal

Spanning: 11,23V

LAADSPANNING TEST
-----------------
Laag

Spanning: 12,33V
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 16 December 2009, 12:09:00 »

Ik zelf denk niet direct aan accu of dynamo.
Ik zou het zoeken in de kachelmotor (of schakelaar, bedrading, zekering, o.i.d.), dit eventueel in combinatie met een massa-probleem.
-massabanden controleren
-zekering 3 van de ventilator controleren
-deze er uit nemen, en dan de het laadstroomcontrolelampje bekijken.

Aan contactpuntjes en ontsteking zal het ventilatorprobleem niet liggen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 16 December 2009, 18:41:00 »

hoogst waarschijnlijk zijn er aan sluitkabels van de massa ergens geoxideerd en daar door de storing, de startmotor die alleen tikt dit betekent dat het relais wel inkomt maar dat de koolborstels waarschijnlijk het anker niet goed raken, het kan zijn dat je hier voorlopig geen probleem meer mee zult hebben maar als het zich vaker gaat voor doen dan moet je de startmotor een keer uit elkaar halen en schoon maken en zonogdig koolborstel vervangen, wat nogmaals betreft het massa probleem kan zijn dat door warmte bij de aansluitingen het contact slecheter wordt gewoon even los halen en met een schuurpapiertje schoon maken en alvorens het inelkaar zetten even wat wd 40 erop spuiten om verdere oxidatie te verkomen.
suc6

kadett caravan 2.4 1969
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 December 2009, 12:40:00 »

hier de oplossing (waarschijnlijk)?!?!?!

heb het 2 maanden geleden ook gehad en na HEEL veel zoeken kwam ik erachter dat het stekkertje op de zekeringkast afgebroken was en heel slecht kontact maakt ....... en daardoor had ik dezelfde problemen..dus even de stekkertjes op de zekeringkast chekken..hoop voor je dat het euvel dan is opgelost

groeten Paul
Kadettilec
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 19 December 2009, 11:44:00 »

Bedankt allemaal.

Het probleem is gelukkig opgelost en alles werkt weer zoals het hoort.
Alleen weet ik niet of mijn accu wel genoeg bijgeladen word. Maar dat merk ik gauw genoeg zodra die leeg is.

Het probleem zat overigens in de zekering.
Niet van de ventilator maar van de gevarenlichten(?)
Zekering zit er gewoon weer in en alles doet het gewoon nog. In ieder geval weten we nu waar het probleem zit als het nog een keertje voorkomt.

ps. Leuk dat vriezen, ik trek elke keer mijn Opeltje zowat in 2en hahaha.

Gr. Yur:{blink}
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: