Hoi allemaal.
Ik kamp sinds afgelopen dinsdagmorgen met een heel vaag probleem.
Ik wou die ochtend de auto starten en dat ging heel raar. Ik heb hem 2 maal gestart maar sloeg niet aan (zoals gewoonlijk bij koude motor), bij de 3e keer deed de auto ineens helemaal niets meer, als ik probeerde te starten hoorde ik alleen een tik, uit de startmotor denk ik.
Na een half uur wachten deed hij het weer en kon ik het weer proberen. Na wat gekut met mijn bevroren Opeltje ging hij uiteindelijk lopen.
Maar hoe kan het dat hij bij de 3e keer starten de dienst weigerde?
en dan nog het volgende. Nadat ik hem gestart heb gekregen heeft de auto een rare mankement.
Als de motor uit staat en de sleutel omdraai (niet starten) blijven de benzinemeter en temperatuurmeter op 0 terwijl er normaal gesproken de daadwerkelijke temperatuur en de hoeveelheid benzine aangegeven word bij het omdraaien van de sleutel.
Ook als de motor loopt is er iets geks.
Het rode acculampje brand zwakjes, zodra ik gas bij geef gaat hij steeds feller branden.
Ook als ik de ventilatorknop onder aanzet op standje 1 brand hij heel fel en op standje 2 op zijn felst.
Na dit gezeik allemaal werkt de ventilator/kachel overigens niet meer.
Geeft geen kik, op het feller branden van het acculampje na dan als ik hem aan zet.
Ik had mijn oom gebeld en het 1 en ander uitgelegd.
Op zijn advies ben ik naar kwik-fit gereden en accu en dynamo door laten meten.
Accu lijkt goed te zijn maar is niet meer 100% vol eerder 75%, Dit dankzij de dynamo die schijnbaar niet best meer is. Want in de uitslag van de test stond dat de laadspanning laag is.
Maar ik vraag me af dat als ik de dynamo vervang dat alles het gewoon weer doet.
Ik denk dat er meer aan de hand is.
Vergeet niet dat het die nacht flink gevroren heb en dat hij buiten bij me werk voor de deur stond van 18:00 tot de volgende ochtend 09:30.
Voor dit rare voorval was er helemaal niets aan de hand. Alles werkte gewoon en de accu heeft ook altijd full power gegeven. Dus naar mijn idee was de dynamo voor dit voorval misschien wel gewoon goed nog.
Ik weet het allemaal niet meer. wie heeft raad?

Groetjes Yur