Holland Kadett B Club Forum
01 Mei 2026, 17:57:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voorste trommelremmen..  (gelezen 14363 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tom
Gast
« Gepost op: 24 Juli 2006, 18:36:00 »

Hallo,

Ik ben zopas begonnen aan de restauratie van een kadett B1 maar toen ik de voorste trommel eraf wou halen ging dat niet ik weet niet juist hoe het moet.. Bij de achterste kon ik deze gewoon na verwijdering van het wiel eraf halen.. dat is miss stom dat het me niet lukt maar ik ben maar een beginneling.. en ik wil niets stuk maken aan de auto groetjes ToM
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Juli 2006, 17:53:00 »

Ik heb ergens gelezen dat de voorste remtrommeels op as geklemd/gekrompen zitten.
Ze moeten er af geperst worden, denk ik??
Hoe?? geen ervaring, geen idee.
Niet met een moker en breekijzer in ieder geval.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
gelekadett
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juli 2006, 18:32:00 »

in het hart van de trommel zit een naaf dop deze moet gedemonteerd worden hier achter zit een centrale moer na deze gedemonteerd is kan de trommel er af als het niet lukt hoor ik het wel
Tom
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juli 2006, 15:00:00 »

Ja aan de rechterkant is het gelukt maar aan de linkerkant zit het rollement muurvast en zodus wilt de trommel niet loskomen, ik heb de blokken van de trommel af gezet zodat ik de trommel kan rond draaien en nog niets.. iemand suggestie's?? greeetz ToM{clover}
Chippie
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Juli 2006, 15:35:00 »

Als je de centrale moer eraf hebt gehaald en het lager eruit, kun je de trommel zo lostrekken. Als het aan de ene kant niet gaat, kan het zijn dat de remcilinder uit blijft staan en de remschoenen dus tegen de trommel drukken. Pak dan een rubber of houten hamertje en tik de trommel geleidelijk rondom los. Dan gaat ie wel. Waarschijnlijk moet je de remcilinder vervangen dan.
Suc6
Tom
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2006, 15:57:00 »

Als je de as hebt waar de lager op zit dan heb je de rollementen dan zo een rondsel die tegen het buitenste rollement komt en dat is hetgeen wat vast blijft steken het zit echt vast.. Droevig
Chippie
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juli 2006, 19:13:00 »

Ik weet niet wat jij allemaal op je as hebt zitten, maar er zit één naafdop op de trommels, daaronder één centrale moer met een splitpen erdoorheen. Daaronder zit het lager (loopt taps toe) en dat is het..
Als je dat eraf hebt, kun je de trommel zo eraf tikken.
Maak anders even een foto, want ik zou niet weten wat jij nu bedoeld
topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juli 2006, 20:20:00 »

waarschijnlijk zitten de remschoenen vast of de wielremcylinder je kunt ook nog proberen om de remmen terug te stellen zodat je wat ruimte krijgt.

gr jacob

kadett caravan 2.4 1969
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Juli 2006, 20:31:00 »

Mij lijkt het dat de buitenste lagerschaal (een rondsel(lagerschaal) die tegen het buitenste rollement(kogels) de boosdoener is.
Moet het lager eerst gedonteerd/verwijderd worden voordat de remtrommel er af genomen kan worden?

Tom
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Juli 2006, 00:06:00 »

Ja Gert het is de lagerschaal die vast zit. Maar hoe kan ik dan deze lager het best verwijderen?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Juli 2006, 08:02:00 »

`

In het Duitse Forum werd hierover ook geschreven.
De één zegt: Je pakt de remtrommel er zo af, de ander zegt: je moet hem er af persen.
Verschil!! Oorzaak???
Verschillende lagers/lageropbouw??
Binnenring zit op as, buitenring in trommel, kogels er tussen.
Kun je trommel+buitenring+kogels wegnemen terwijl de binnenring op de as blijft zitten (het lager valt dan a.h.w. uit elkaar) of is dit lager één geheel en zijn binnenring+buitenring+kogels onlosmakelijk verbonden?
Als het een "modern" lager is, dat uit één geheel bestaat, moet of de trommel van de buitenring of de binnenring van de as.
De beste manier hiertoe?? Een soort driearm-trekker? Dit gaat dan wel ten koste van het lager!

Tom
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Juli 2006, 13:54:00 »

Het is gelukt, de lager was volgens mij nog nooit los geweest en zat daarom muurvast.. het heeft een tijdje geduurt maar hij is toch los gekomen

Heel fel bedankt voor de tips(!)

:coolgreetz ToM
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Juli 2006, 14:37:00 »

mooi, iedereen weer wat wijzer:{blink}

Chippie
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Juli 2006, 18:36:00 »

Precies Knipoog