Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 06:27:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Startprobleem!  (gelezen 10882 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Michielh
Gast
« Gepost op: 19 Februari 2010, 00:25:12 »

Beste kadetters,

kom net terug van wat een ritje van een half uurtje had moeten zijn, is anderhalf uur geworden. Oorzaak is dat na het tanken de auto niet meer wil starten. Ik haalde de contactsleutel over maar er gebeurde niks, de waarschuwingslampjes gingen weliswaar wat zwakker branden, maar verder heerste er een nare stilte in mijn auto. Kwartier later nog eens geprobeerd, maar weer niets. Een telefoontje naar de ANWB en 190 euro verder (was nog geen lid) kon de beste man mij niet goed vertellen waar het aan lag. De spanning van de accu was OK en ook de laadspanning was goed. Echter kon de auto alleen niet zonder hulp gestart worden.
De man deed een meting aan mijn accu en de uitslag was dat een getalletje wat 360 had moeten zijn, nu 220 was. Of het ook aan de startmotor kon liggen wist hij niet, maar de accu was sowieso niet best. Zijn hier mensen die hetzelfde voorval hebben gehad? Ik wil wel dat het probleem bij de accu ligt, maar het feit dat als ik de auto wilde starten hij helemaal _niets_ deed baart me zorgen. Ik heb geen zin in reparaties aan de startmotor.

Nog iets anders.. binnenkort (april) moet mijn kadett weer APK gekeurt worden. Zijn hier nog tips voor? kan ik ergens vinden waar mijn auto allemaal aan moet voldoen?

PS Mijn temperatuursensor is stuk (als ik het kabeltje van de sensor afhaal en tegen de motor houdt, springt de meter in het rood, dus de meter werkt), weet iemand wat voor nieuwe sensor erin moet en waar ik die kan krijgen?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Februari 2010, 09:21:32 »

Of de sensor is gemonteerd met een isolerende pakking en kan daarom geen aarde maken.
Een kapotte sensor doet vaak nog wel iets, maar de meter blijft dan meestal ergens onderin hangen.
Meet met een multimeter (of proeflampje) eens na of het "huis"/de mantel van de sensor (dus niet de aansluitkop)
wel goede verbinding maakt met het motorblok/de cylinderkop.

-Met starthulp doet hij het dus wel? Wat is starthulp?
-Startkabels en accu van de wegenwachtauto? Draaide de startmotor toen wel goed.
-En doet hij dat niet als hij gewoon via jouw accu moet starten?
-Gaf hij ook geen klik bij het starten. Dus ook het relais deed niks.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Februari 2010, 09:28:55 »

Wel niet super-actueel, maar wel een indicatie:

Ik kan je de JPG's ook per mail sturen; maar deze zijn niet veel beter leesbaar.

Michielh
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Februari 2010, 09:43:37 »

Of de sensor is gemonteerd met een isolerende pakking en kan daarom geen aarde maken.
Een kapotte sensor doet vaak nog wel iets, maar de meter blijft dan meestal ergens onderin hangen.
Meet met een multimeter (of proeflampje) eens na of het "huis"/de mantel van de sensor (dus niet de aansluitkop)
wel goede verbinding maakt met het motorblok/de cylinderkop.

-Met starthulp doet hij het dus wel? Wat is starthulp?
-Startkabels en accu van de wegenwachtauto? Draaide de startmotor toen wel goed.
-En doet hij dat niet als hij gewoon via jouw accu moet starten?
-Gaf hij ook geen klik bij het starten. Dus ook het relais deed niks.

bedankt voor de reacties.

Wat moet ik dan precies meten? ik zal misschien even een foto van de sensor maken om het iets te verduidelijken..
Met starthulp bedoel ik met startkabels aan de auto van de ANWB.
Op dat moment deed hij het niet van mijn accu, maar een minuut gedraaid te hebben kon hij het wel weer.
Als ik de sleutel in de positie van contact draai (dus dat de waarschuwingslampjes gaan branden) hoor ik een klik ergens vandaan komen. Draai ik hem verder om te starten, geen geluid.

@Gert: bedankt, hiermee komt het wel goed.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Februari 2010, 10:00:40 »

De sensor zit in het blok gedraaid; het deel waar je de steeksleutel op zet, moet een goed geleidende verbinding maken met de cylinderkop, want anders kan de sensor niets doen.
Als hier bijv. vloeibare pakking tussen is gedaan, kan dat problemen geven.
Je houdt van een testlampje 1 draad aan de plus van de accu en de ander aan de sensor (op de plek van de pijl);
nu moet het lampje branden. Dan maakt de sensor goed contact met de massa.
Je kunt ook de draad van de temp.meter tegen deze plek houden; dan moet de meter ook vol uitslaan.

Startmotor is me nog niet duidelijk.
Met jouw accu alleen een tik (het startrelais reageert), maar de startmotor draait niet?
Met de wegenwachtaccu eraan, weer een tik en de startmotor draait wel?

Dan ligt het aan jouw "stroom".
Ik zou dan eerst alle verbindingen controleren.
Jouw accu, de plus goed schoon maken en de massaband schoonmaken of vernieuwen.
Massaband van startmotor op chassis (zit dus onder aan de bevestigingsbout van de startmotor) controleren/vernieuwen en alle andere (stroom) draden controleren en de aansluitingen losnemen, schoonmaken en weer goed vastzetten.
Als je aan de startmotordraden werkt, kun je beter de accu even loskoppelen om een vonkenregen/kortsluiting te voorkomen.

Michielh
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Februari 2010, 11:59:02 »

Citaat
Met jouw accu alleen een tik (het startrelais reageert), maar de startmotor draait niet?
Met de wegenwachtaccu eraan, weer een tik en de startmotor draait wel?

Ja precies zo ja. De man van de wegenwacht zei dat de kabels er op zich goed uitzagen, massaband ziet er goed uit en zit er stevig op. Even losmaken, contacten schoonmaken en nieuwe accu lijkt me een goede. Ook even voor de kabels van de startmotor.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Februari 2010, 12:15:19 »

dan moet het denk ik dus in jouw stroomvoorziening zitten.
accu, bedrading. succes Grijns

kadett-doc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Februari 2010, 17:37:06 »

Beste kadetters,

PS Mijn temperatuursensor is stuk (als ik het kabeltje van de sensor afhaal en tegen de motor houdt, springt de meter in het rood, dus de meter werkt), weet iemand wat voor nieuwe sensor erin moet en waar ik die kan krijgen?

hoi michielh, waaraan herleid je dat de temperatuur zender kapot is? in veel gevallen plaats men een verkeerde zender erin bv van een kadett-c / d of e oftewel corsa waarna deze helemaal niks of iets aangeeft. de enigste zender die je kunt plaatsen is die tot 1973 andere die daarna komen hebben allemaal een andere waarde.

succes

chris
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 19 Februari 2010, 17:41:57 »

Het probleem is dan, een zender van voor 1973 te herkennen; ik ben daar ook al eens mee aan het goochelen geweest, maar heb geen logica gevonden in de benummering van de zenders.
Niet overal stond een getal op dat ik als jaartal kon herkennen Verbaasd

kadett-doc
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Februari 2010, 18:23:11 »

nou Gert, het is een kwestie van veel geduld hebben en de zender goed schoonmaken, daarom aan iedereen die een originele kadett-b motor blok verschrot, haal aub de zender eruit. deze worden steeds zeldzamer. de kleur code's op de zender willen ook vaak afwijken.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Februari 2010, 19:07:42 »

Er zou dus altijd een jaartal (2 cijferig waarschijnlijk) op moeten staan?
Ik heb er een stuk of 4 liggen (+2 in een blok). Die zal ik eens goed bekijken. Grijns

Michielh
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 20 Februari 2010, 23:37:08 »

Nou het zou wel eens kunnen dat het inderdaad geen goed contact wordt gemaakt met de massa, want er zit volgens mij wat vloeibare pakking tussen. Ik hoop dat dat het probleem is want zo te horen zijn de sensoren moeilijk om aan te komen!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: