|
Michielh
Gast
|
 |
« Gepost op: 21 Februari 2010, 18:01:46 » |
|
Kadetters,
Ik heb alweer een probleempje, namelijk: Ik merkte dat mijn ruitenwisser het niet meer deed, en snel kwam ik erachter dat de richtingaangevers ook niet meer werkte. Ook de alarmlichten niet. Na een inspectie van het zekeringenkastje zag ik dat de meest linkerzekering (er zat 25A in) was gesprongen, ik dacht: geen probleem, oude is vast doorgeroest oid. Nieuwe zekering erin, deze knapte eigenlijk meteen bij het starten. Normale verlichting werkt goed, radio, ventilatie, toeter en dashboardverlichting ook. Ik heb al naar een schema gekeken wat hier geplaatst is, maar ik zag dat daar de toeter en de ruitenwisser op die zekering zitten, maar dat is een beetje vreemd want mijn toeter doet het gewoon. Mijn vraag is nu: waar kan het probleem zitten, hoe kan ik het vinden en hoe kan ik het oplossen? En is er misschien een alternatief soort aansluitschema, of heeft iemand aan de aansluitingen gezeten?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2010, 18:25:34 » |
|
Zekering 1 mag 8A hebben; mag je blij zijn dat je met 25A geen kabelbrand hebt gekregen. Hier staat meer over de zekeringen: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,8328.0.htmlBrandde de zekering door bij het aanzetten van het contact (zonder dat de startmotor wat deed) of bij het doordraaien van de sleutel in de startstand (startmotor draait)?
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Februari 2010, 00:49:04 » |
|
loopt je startmotor niet even mee naa het aanslaan, dit zorgt voor een enorme spanningspiek... en vaak dus een soort kortsluiting...
|
|
|
|
|
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
|
Michielh
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:10:54 » |
|
Ik heb even een paar tests uitgevoerd, met het volgende resultaat:
16A zekering: spat bij contact (zonder starten)
Ik heb toen het kabeltje met de paarse en zwart-witte draad losgekoppeld. Een 8A zekering blijft er netjes inzitten, niets aan de hand. Maar alle bovengenoemde dingen werken nog steeds niet.
Toen de kabeltjes omgewisseld, dus nu hangt de rode los. 8A zekering spat bij contact (zonder starten).
Ik heb even het stuk gelezen over de zekeringen. Maar wordt er niet wijzer van, ik ga nu even het elektriciteitsschema doorlopen om te kijken waar het mogelijke probleem zit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2010, 18:50:46 » |
|
er moet ergens een kortsluiting of in ieder geval een aardlek zijn... dus ik zou eens proberen de losse componenten los te koppelen. en kijken wat er dan gebeurd.
maar doe de zekering er niet langdurig(zonder toezicht) in terug, want 16 A door die dunne draden is niet iets wat je graag hebt... er is dan een grote kans op smelten van de isolatie en dus brand.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paul
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2010, 19:02:36 » |
|
Het is niet een 100% kortsluiting als ik het zo hoor, ik gok op de ruitenwissermotor die heel zwaar loopt of het mechanisme. Als de ruitenwissers niet in de neutraal stand staan dan probeert hij dat wel zodra hij op het contact wordt gezet. Even de stekker op de ruitenwisser motor lostrekken en proberen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Februari 2010, 19:09:43 » |
|
waarom zou de zekering dan springen... terwijl de ruitenwisser motor niet draait... als er geen verbruikers aanstaan, en er toch een zekering springt, dan is dit kortsluiting... of het nou in de kabelboom of in de gebruiker zit... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michielh
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Februari 2010, 19:57:29 » |
|
Ja kortsluiting lijkt mij ook, maar hoe vind ik het?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwadettilac
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Februari 2010, 20:21:43 » |
|
Het is niet een 100% kortsluiting als ik het zo hoor, ik gok op de ruitenwissermotor die heel zwaar loopt of het mechanisme. Als de ruitenwissers niet in de neutraal stand staan dan probeert hij dat wel zodra hij op het contact wordt gezet. Even de stekker op de ruitenwisser motor lostrekken en proberen.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik had vorig jaar een soort gelijk probleem, en dat bleek in de asjes/lagers van de ruitenwisser bevestiging te zitten. Gewoon even bovenstaande proberen. (Stekker van de ruitenwisser motor trekken en op contact zetten). Succes, Erwin
|
|
|
|
|
|
Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom: Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak. Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak ( www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C). Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Februari 2010, 20:27:02 » |
|
Uitzoeken welke draad op deze zekering het veroorzaakt en dan vanuit deze draad kijken welke verbruikers + draden hieraan hangen. Verbruikers stuk voor stuk loskoppelen en proberen maar. Wel een doos vol met 8A zekeringen bij de hand houden. Als de claxon het doet, terwijl de zekering kapot is, zit de claxon denk ik op een andere zekering. Ruitenwissermotor testen; stekker eraf en een zekering er aan wagen. (zou heel goed de dader kunnen zijn) Knipperlichten: knipperautomaat er uit nemen (zit links onder achter dashboard. alamrlichten (=knipperlichten) : schakelaar los koppelen. De zekering gaat er door, zonder dat je een verbruiker inschakelt. Veel verbruikers hebben spanning (rood=permanent, zwart=geschakeld via contact) en sluiten dit bij inschakelen door naar de massa. Hij gaat al stuk bij contact aan; dus de (niet ingeschakelde)verbruiker of schakelaar of de zwarte +draad naar de verbruiker/schakelaar moeten de oorzaak zijn. Het is de linker zekering, dus geschakeld, dus moet het een verbruiker zijn met een zwarte +draad. Deze zwarte +draad mag dus geen contact met de massa maken (sluiting) Test: contact uitschakelen. Bij een verbruiker (ruitenwissermotor, knipperlichtautomaat, alarmlichtschakelaar) de zwarte +draad nemen (zonder contact spanningloos), en met een multimeter in de ohm-meetstand testen of de draad sluiting maakt met de massa. Voeler aan de zwarte draad en voeler aan de carrosserie; de multimeter mag nu niet uitslaan (naar 0 Ohm), maar moet oneidig grote weerstand aangeven (geen verbinding=geen sluiting)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paul
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Februari 2010, 07:26:43 » |
|
waarom zou de zekering dan springen... terwijl de ruitenwisser motor niet draait... als er geen verbruikers aanstaan, en er toch een zekering springt, dan is dit kortsluiting... of het nou in de kabelboom of in de gebruiker zit...  Als de ruitenwissermotor niet draait omdat hij wordt "tegengehouden" door iets dan loopt er wel stroom door de motor, veel stroom zelfs. En als het kortsluiting is dan springt een 25A zekering ook.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michielh
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Februari 2010, 16:10:59 » |
|
Bedankt voor de tips, vandaag ben ik wezen kijken wat het probleem was. Blok van de ruitenwissermotor afgehaalt. Doet hij het prima. Blok terug, doet hij het nog steeds  . Ik rijd vrolijk naar huis, halverwege hoor ik *tik* en jawel, de RAW en de ruitenwissers doen het niet meer. Thuisgekomen trek ik weer het blok van de ruitenwisser eruit, maar nu knalt hij er weer uit, dat was het probleem blijkbaar niet. Nu ga ik de schakelaars loskoppelen en de draden testen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 25 Februari 2010, 16:52:22 » |
|
Een doorbrandende zekering hoor je zeker geen tik zeggen. Wat zegt wel "tik" ? De knipperautomaat van de richtingaanwijzers. Misschien is deze op overlijden na dood?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michielh
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 25 Februari 2010, 17:16:39 » |
|
Een doorbrandende zekering hoor je zeker geen tik zeggen. Wat zegt wel "tik" ? De knipperautomaat van de richtingaanwijzers. Misschien is deze op overlijden na dood?
zeker wel, de zekering springt met een zacht tik geluidje en een bijpassend blauw vonkje, zeker weten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Februari 2010, 22:53:50 » |
|
Zou ook wel kunnen, maar onder het rijden zou dit doorbranden mij vast en zeker niet opvallen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|