Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 08:49:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: claxon  (gelezen 12594 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 25 Mei 2010, 17:25:28 »

een vraagje over de claxon, deze word bediend door de massa te verbinden met de drukknop op het stuur, bij de B1 zit deze knop op het richtingaanwijzerhendeltje en moet de claxon aansturen via een schakelrelay (is dit relay  noodzakelijk) en wat voor relay is dit? dit model zou 3 aansluitingen hebben en ik ken alleen maar modellen met 4 aansluitingen Ik weet het niet

graag uw meningen

met vriendelijke groeten Paul
cluseau
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Juli 2010, 12:09:13 »

Paul, misschien komt mijn antwoord als mosterd na de maaltijd maar het was een keer tijd voor vakantie.

De functie van het relais is het beschermen van het drukknopje. Dit knopje zal een vrij lichte uitvoering zijn en de claxon trekt flink wat stroom. Teveel voor de lichte schakelaar welke op een zeker moment zal uitbranden. Her relais kan veel meer stroom schakelen en mocht hij toch opgeven is die veel eenvoudiger te vervangen dan de schakelaar in de stuurkolom.

Het relais met 3 aansluitingen is een eenvoudiger uitvoering van de 4 polige. Inwendig is al een verbinding gemaakt wat een aansluitpen overbodig maakt. Je kan dus gewoon een 4 polige nemen en de verbinding uitwendig doorverbinden.

Frans.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juli 2010, 08:14:46 »

hallo Frans

bedankt voor je antwoord

gelukkig komt je antwoord niet als mosterd na de maaltijd. ik ben in de vrije minuutjes een kabelboom aan het namaken van een B1 Car-A-Van en daar zit een ligt uitgevoerd schakelaartje op.  zo'n 3 polig relais in oude uitvoering zou die nog ergens te verkrijgen zijn?

groeten Paul
cluseau
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Juli 2010, 13:40:41 »

Paul, als je een specifiek kadett relais zoekt kun je een oproep zetten in de rubriek "onderdelen gezocht". Vast wel iemand die dat heeft liggen. Gaat het om zo'n vierkant blokje is dat zeker nog wel te vinden. Kun je indien van toepassing de pin nummers geven?

Frans.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Juli 2010, 15:23:31 »

ik heb er juist geen voorbeeld van alleen in het elektrisch schema blijkt dat het een 3polig relais hoort te zijn (ik ken alleen 4 en 5 polige).
probeer alles zo origineel mogelijk na te maken in de kabel boom. tevens ook nog de vraag waar het relais eventueel zit(motor ruimte of in het interieur)?

groeten Paul
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Juli 2010, 17:21:41 »

Als ik op dit schema kijk voor een b-1 kadett dan zit er ook geen relais in. Kan me ook niet herineren ooit een relais voor de claxon te hebben gezien... Maar zo heel veel b-1's heb ik ook niet gehad.

http://home.wxs.nl/~mepro/wire/B-Kadett-1.jpg
cluseau
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:20:48 »

Als ik op dit schema kijk voor een b-1 kadett dan zit er ook geen relais in.
idd, maar de topic starter schijnt een schema te hebben waar wel een relais inzit. Misschien kun je dat schema even hier plaatsen?  Het werkt ook zonder relais maar de schakelaar krijgt wel op z'n donder. Beter is om een relais te moeten vervangen dan een schakelaar in de richtingaanwijzer.

Frans.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juli 2010, 20:05:41 »

hartelijk dank voor alle reacties en meedenkwerk Grijns
ik ga mn meisje even vragen of ze het schema in wil scannen.. het is voor een dubbele claxon op een b1 (met schakelaar op de richtingaanwijzer).

groeten Paul

ps @paul het klopt wat op jou schema staat maar is voor enkele claxon
cluseau
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juli 2010, 15:08:04 »

het is voor een dubbele claxon.....

Kijk.....dat verklaart veel! Bij twee keer zoveel stroom zal de schakelaar helemaal snel zijn petje lichten.

Frans.
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 27 Juli 2010, 18:03:21 »

Ik heb in mijn vraagbaak een schema met 2 hoorns gevonden.

Deze geeft aan dat voor een knop op het stuur het relais niet gebruikt wordt en met knop op richtingaanwijzer wel een relais.

Is ook wel logisch aangezien de knop op het stuur nogal robuust is en die op de richtingaanwijzer fragiel is.

Volgens het schema zou het relais alleen gebruikt zijn bij een rally uit 66-67.

Maar aangezien het uit een vraagbaak komt zet ik hier mijn twijfels bij.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juli 2010, 20:34:18 »

kadett-doc
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Juli 2010, 20:44:49 »

het klopt paul, volgens het schema is het een 3 polig relais, je kunt ook een normale 4 polig relais gebruiken daarvan is er gewoon eentje de min van voor de rest is het dan het zelfde.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: