Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 07:06:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: oplossing voor losse draden bij nieuwe kabelboom  (gelezen 9873 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadettb1986
Gast
« Gepost op: 25 Juli 2010, 21:59:13 »

Goedendag,
Ik heb een probleempje door het installeren van een nieuwe kabelboom (uit een 1.1 handgeschakeld)
De auto waar deze kabelboom nu in ligt (1.2 automaat) heeft twee rood/zwarte kabels naar de versnellingsbak lopen (Zodat de auto niet kan starten wanneer drive geselecteerd is lijkt mij.)
Het lijkt mij logisch dat wanneer deze kabels niet aangesloten zijn de auto kan starten in elke stand van de versnellingsbak.
Wat denken jullie hiervan?
Hoe zit dit bij handgeschakeld?
moet er stroom op staan om te starten?(versnellingsbak bedoel ik dan hé)

De pest is dat alle elec schema's voor handgeschakelde auto's zijn dus zo kan ik hier niet achter komen.

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Juli 2010, 13:25:51 »

Normaal gesproken zou je zeggen dat het contact tussen de 2 draden gesloten moet zijn om te kunnen starten.
Dit om te voorkomen dat de auto in elke stand van de bak gestart kan worden als de schakelaar defect is.

De draad die van het contactslot naar het startrelais gaat zou je dan moeten onderbreken en op die twee draden aansluiten.
Zo werkt het tenminste bij de grotere GM broers (chevrolet ed)

Dit zou dan draad 58 (zwart/rood) tussen het contactslot aansluiting 50 en aansluiting 50 op het startrelais moeten zijn.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
kadettb1986
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 26 Juli 2010, 14:45:13 »

Dus als ik het goed begrijp, kan die op deze wijze (niet aangesloten) in elke stand starten. Dan zal ik het nl in de eerste instantie nog niet aansluiten, en kijk eerst even of zo de motor goed loopt.

Bedankt
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:21:24 »

Inderdaad , als je niets veranderd aan de draadboom van de handgeschakelde auto kan je de motor in elke stand van de bak starten.
Pas wel op dat de boel niet ongewild in beweging komt en je er tussen komt te zitten.

cluseau
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:31:00 »

Dus als ik het goed begrijp, kan die op deze wijze (niet aangesloten) in elke stand starten. Dan zal ik het nl in de eerste instantie nog niet aansluiten, en kijk eerst even of zo de motor goed loopt.

Bedankt

Ben bang dat je het niet goed begrijpt (of ik moet het verkeerd zien) 

De startmotor kan niet bekrachtigd worden zonder de draden aangesloten te hebben op een schakelaar welke alleen en uitsluitend contact maakt in de vrijstand. Zelf hebben we ook sinds kort een 1.2 automaat die in elke stand gestart kan worden. Toen ik er een verse 1.2 kadettC motor heb ingehangen ben ik geen draden tegengekomen. Binnenkort ga ik dat uitzoeken omdat de kadett door mijn dochter bereden wordt en dit een levensgevaarlijke situatie is die niet zou mogen voorkomen. Waarschijnlijk is de schakelaar in de bak defect en door de vorige eigenaar doorverbonden of op andere manier omzijlt. Bij jouw is dat zeker ook het geval en zou er zeker wat aan doen voor er ongelukken gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat deze beveiliging in de jaren 70 door Opel nog niet werd toegepast

Frans.
kadettb1986
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:34:55 »

Ik zal het maar aansluiten, weinig moeite en het zou nogal suf zijn dat zoiets de reden is dat de motor niet wil starten.Lachebek
cluseau
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:42:17 »

Ik zal het maar aansluiten, weinig moeite en het zou nogal suf zijn dat zoiets de reden is dat de motor niet wil starten.Lachebek

Zo suf is het idd wel. Als de schakelaar -welke alleen in "vrij" contact mag maken- defect is zal je startmotor niet werken.

Frans.
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juli 2010, 19:17:01 »

Zoals de topicstarter al aan gaf heeft hij een draadboom van een HANDBAK gemonteerd en dus een direkte verbinding naar zijn startmotor.
Hij start dus in elke stand van de bak.
Het zou WEL wijs zijn om de 2 draden die van zijn bak komen (rood/zwart)aan te sluiten.

cluseau
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Juli 2010, 19:28:42 »

Zoals de topicstarter al aan gaf heeft hij een draadboom van een HANDBAK gemonteerd

Juist ja, ik zou eens beter moeten leren lezen. In dat geval de draad naar klem 50 van de startmotor loshalen. Deze verlengen en aansluiten op één van de draden op de bakschakelaar. De andere draad welke nu op de bakschakelaar over is verlengen en op klem 50 op de startmotor aansluiten.
Sorry voor de verwarring.....

Frans.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: