Holland Kadett B Club Forum
05 Juni 2026, 12:29:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: krukas 1.1 versus 1.2  (gelezen 9080 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 24 November 2010, 22:06:58 »

Ik heb vandaag het trieste nieuws gekregen van het revisiebedrijf dat de krukas van mijn 1.1N motortje niet meer te redden is. De axiale speling is te ver buiten zijn limieten   Boos

Nu kan ik nog aan een andere as komen maar deze is van een 1.2 blokje.
Ik kan in mijn boeken geen maten vinden van van de 1.2 as om ze te vergelijken.
Dus nu is mijn vraag.....
Is de krukas van de 1.2 motor gelijk aan die van de 1.1  VerbaasdVerbaasd??

Maw. is het mogelijk de assen onderling uit te wisselen???

Please advice!

Wouter Gortenmulder

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 24 November 2010, 23:23:51 »

dat is dan pech hebben,
mijn advies is: doe het niet om dat alles op elkaar ingelopen is, nu ga je om problemen vragen die er eerst niet waren, uit wisselen kan altijd Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2010, 08:48:41 »

dat is dan pech hebben,
mijn advies is: doe het niet om dat alles op elkaar ingelopen is, nu ga je om problemen vragen die er eerst niet waren, uit wisselen kan altijd Knipoog

Tanx Chris.

Ik ben mij er inderdaad van bewust dat beter is om alles bij elkaar te houden....
Als er een andere as in komt, wordt deze eerst op alle vlakken opnieuwe geslepen naar de eerstvolgende overmaat.
Tevens worden uiteraard ook overmaats lagerschalen gebruikt.
Dit gaat ook gebeuren met de zuigers, cylinders, vliegwiel etc.... uiteindelijk wordt het geheel nog opnieuw gebalanceerd.
Als dit allemaal gereed is zullen alle onderdelen van het motortje toch opnieuw moeten inlopen... dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed moet gaan..

Ik weet het... er zijn makkelijkere wegen naar rome.... ander torretje bijvoorbeeld
Maarja .. 't is een hobby laten we maar zeggen...

Groet
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 November 2010, 11:34:31 »

We hebben een beter oplossing gevonden.. niet helemaal de goedkoopste, maarja...
Er is nu een speciale set lagerschalen onderweg, die 1mm overmaats zijn in axiale richting.

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30 November 2010, 16:14:40 »

Brutale vraag wellicht, maar wat kost 't geintje?
Blokje van mijn automaat begint olie te slurpen en heb een ander blok liggen wat toch ook revisie behoeft.
Heb niet de bekwaamheid 't zelf te doen al wil ik 't wel leren, incl het plaatsen van alternatieve koppen enz...
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 01 December 2010, 07:52:36 »

Ik hou wel van brutale vragen hoor....
De totale kosten kunnen nogal verschillen. Dat ligt namelijk ook een beetje aan de staat van de motor zelf.
Ik laat mijn reviesie nu uitvoeren bij een bedrijf waarvan ik weet dat ze zeker niet de goedkoopste zijn, maar ze staan wel voor kwaliteit.
Toevallig ben ik afgelopen maandag even langsgeweest en heb daar een complete uitleg van ze gekregen wat ze aan het doen waren. Zeker leuk om je eigen torretje op de boorbank te zien staan... en uiteraard even mee te maken hoe de cilinders opgeboord worden.
Ook even aan de hand van de tabelen en de benodigde micromeetingen kunnen bekijken hoever alle onderdelen wel niet buien hun limiten waren.
Glijlagers waren aan een zijde volledig weg gesleten.. (blijkt te komen door het rijden met je voet op de koppling) zuigerveren en met name de olieschrapers waren volledig op (terwijl ik alles toch zelf nog een keer vervangen had ongeveer 20.000km terug).

Het zoeken naar nieuwe onderdelen in de juiste overmaat was zelf voor het revisie bedrijf al lastig daar orginele overmaat zuigers voor normale bezine niet meer te krijgen waren. Nu een setje uit engeland voor superbenzine... de uitsparing in de zuigerkop is iets anders.
En zeker de lagerschalen van 1mm overmaat waren het lastigste te verkrijgen.

Maar over de kosten... voor een totale revisie moet je uitgaan van ongeveer 3000,- excl. BTW.. dan krijg je wel een volledig samengestelde motor terug, dus starten en lopen.
Als je enkel het onderblok en de kop laat reviseren ben je ongeveer de helft kwijt....

voor dat bedrag heeft "Suselbeek in Velswijk" ook standaard gereviseerde GTblokjes te koop....
https://www.opelgtparts.com/pag/parts.html

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 01 December 2010, 16:09:46 »

Dat is heel wat meer dan ik op dit moment betalen kan. Dan is een blokje verwisselen nog meer aan te raden tegen de tijd dat deze net zoveel olie als benzine gaat gebruiken... Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 01 December 2010, 22:51:39 »

Het kost idd een flinke smak geld....maar ik doe dit ook maar eenmalig en was verder niet van plan om hierna nog een autotje te restaureren..... Al ben ik wel van plan om heel lang van mijn kadett te genieten zodra die klaar is.

En wat Fred zegt is waar. Ikzelf heb dit motortje jaren geleden ook helemaal voorzien van nieuwe lagerschalen en zuigerveren etc. en heb er nadien heel wat km mee gereden.
Bij die revisie zag ik ook dat er "eigenlijk" al nieuwe zuigers in moesten.. 

Wat je denk het beste kunt doen is een "goed" ruilmotortje op de kop tikken en daar voorlopig mee verderrijden.... dan kun je in die tussentijd rustig je eigen blokje weer helemaal opknappen.

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 04 December 2010, 14:19:14 »

Speaking of the devil: Ik kan een vervangend blokje van Olaf overnemen, dus daar ga ik wanneer 't uitkomt kijken. Het is een 1.1n, dus dat wordt interessant met een automaat erachter. Maar dat biedt wel de tijd om eens goed te denken over een eigen revisiepoging of 1500-3000 euro op tafel te leggen.  Lachebek
Liefst eigenlijk eigen: het is goedkoper maar ik word er tevens een stuk wijzer van. Zij het dat het de kwaliteit van een revisie niet evenaren kan.
Maar in ieder geval bedankt voor de wijsheid!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: