Holland Kadett B Club Forum
05 Juni 2026, 11:04:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor loopt warm mét nieuwe thermostaat.  (gelezen 12474 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
vlamkadett
Gast
« Gepost op: 26 November 2010, 17:19:00 »

Ik heb een 1.2 kadett b op LPG , nu het winter wordt zou ik wel graag een warme kachel willen maar zonder thermostaat komt de motor niet op themperatuur en verbruikt hij meer. Ik heb nu een nieuwe thermostaat (87c-102c) gekocht omdat ik dacht dat mijn oude niet goed meer was. Helaas, want mijn kadett loopt nog steeds warm. Komt dit door mijn radiateur? want zonder thermostaat heb ik meer dan genoeg koeling:S Graag wil ik lekker warm in mijn kadett zitten deze winter iemand die tips heeft?

Groeten Vlamkadett / Jan
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 26 November 2010, 17:59:53 »

je hebt zelf het antwoordt gegeven, de radiateur is dan een groots gedeelte verstopt en dan koelt ie slechter.
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 26 November 2010, 19:08:04 »

Hoi Jan, ik heb zelf een keer koelingproblemen gehad door een heel klein lekje in de koppakking. Er ontsnapt op dat moment iets van de compressie naar het koelsysteem. Daardoor vormt er zich een luchtbel op het hoogste punt, dus net onder de thermostaat. Lucht isoleert en de thermostaat gaat te laat of helemaal niet open omdat het warme water niet tegen de thermostaat komt. Ik heb toen een heel klein gaatje in de thermostaat gemaakt waar de lucht door kon ontsnappen, iets van 1 mm of kleiner. Daardoor kon het koelwater bij de thermostaat komen en als de temp te hoog werd, ging de thermostaat wel open. Er zijn zelfs thermostaten in de handel geweest waar een heel klein klepje/ventieltje in zat om te ontluchten bij opnieuw afvullen, ook dat zou dan moeten werken. Als de radiateur verstopt zit, moet er een deel van de radiateur niet warm worden, omdat er op dat moment geen (warm) koelwater door kan stromen.

Groeten,
Reinier.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 26 November 2010, 20:59:56 »

....zonder thermostaat komt de motor niet op themperatuur en ....met een nieuwe thermostaat (87c-102c) loopt hij nog steeds warm.

Zonder thermostaat komt hij niet op temperatuur; de radiator koelt dus voldoende lijkt me.
Met thermostaat loopt hij warm; de thermostaat opent dus niet naar behoren?

Zit de themostaat goed ingebouwd?

Het pijltje geeft de juiste stand aan.

Nu Reinier zijn opmerking over dat gaatje; klopt precies

In verschillende originele thermostaten die ik heb liggen (3x) staat zo'n pijltje ingestanst en al die thermostaten hebben aan de binnenzijde een klein boorgat (1 à 1,5 mm) aan de binnenzijde ongeveer op de plek van de zwarte stip.
2 later door mij gekochte thermostaten hebben geen pijltje en ook geen gaatje aan de binnenzijde.

Ik heb gelezen, dat dit gaatje voor de ontluchting in de koelwaterstroom voor de thermostaat zorgt.
Als er lucht in het systeem zit , zou er zich een luchtbel voor de thermostaat kunnen vormen..
Deze luchtbel wordt niet zo heet als het water (lucht isoleert beter dan water), en hierdoor wordt de thermostaatvoeler niet heet genoeg, en opent de thermostaat niet.
Met zo'n gaatje is er constant een minieme doorstroming door de thermostaat en kan eventueel lucht weg richting radiator.
Ik heb dit zelf verder nooit uitgeprobeerd (Reinier dus wel), maar het klinkt mij niet onlogisch in de oren.
Het nakijken en eventueel proberen waard.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
vlamkadett
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 29 November 2010, 23:08:58 »

nou ik ben al een stuk wijzer geworden door jullie reacties, had de afgelopen dagen even met een karton voor mijn radiateur gereden, dit zorgde ervoor dat de motor toch een beetje op themperatuur kwam. ga morgen even boren en de thermostaat er opnieuw in zetten Grijns
kadett-doc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 30 November 2010, 00:09:07 »

Ik heb een 1.2 kadett b op LPG , nu het winter wordt zou ik wel graag een warme kachel willen maar zonder thermostaat komt de motor niet op themperatuur en verbruikt hij meer. Ik heb nu een nieuwe thermostaat (87c-102c) gekocht omdat ik dacht dat mijn oude niet goed meer was. Helaas, want mijn kadett loopt nog steeds warm. Komt dit door mijn radiateur? want zonder thermostaat heb ik meer dan genoeg koeling:S Graag wil ik lekker warm in mijn kadett zitten deze winter iemand die tips heeft?

Groeten Vlamkadett / Jan
nou ik ben al een stuk wijzer geworden door jullie reacties, had de afgelopen dagen even met een karton voor mijn radiateur gereden, dit zorgde ervoor dat de motor toch een beetje op themperatuur kwam. ga morgen even boren en de thermostaat er opnieuw in zetten Grijns

nu snap ik het echt niet meer eerst loopt de motor warm en nu heeft ie problemen met de motor warm te krijgen, graag wel wat meer duidelijkheid aanbieden in de vraag stelling Grijns Grijns Grijns
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 30 November 2010, 07:50:45 »

Hij loopt warm als de thermostaat is ingebouwd en is niet warm te krijgen als er geen thermostaat in zit.
Nu dus geen thermostaat (blijft dus te koud) en daarom een stuk karton voor de radiator)  (ga morgen even boren en de thermostaat er opnieuw in zetten )
(als ik het zo goed samenvat?)

vlamkadett
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 06 December 2010, 12:58:11 »

Helemaal goed Gert, leek me toch een vrij duidelijk verhaal toch?? Knipoog
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 06 December 2010, 13:02:56 »

Yep

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 06 December 2010, 20:17:04 »

Grijns Ik snapte 'm ook  Lachen
kadett-doc
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 06 December 2010, 20:38:34 »

ga helemaal terug naar de bron, zorg dat de motor in orde is, dan hoef je niks te veranderen zoals een gaatje te boren om de druk en lucht weg te krijgen. rij al jaren zonder een gaatje in de thermostaat. is maar een tip Knipoog
vlamkadett
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 07 December 2010, 00:06:01 »

Heb inmiddels de thermostaat opnieuw in de auto gezet en werkt naar behoren! de motor blijft dus goed op themperatuur Grijns bedankt voor alle reacties! al doende leert men Lachen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: