Holland Kadett B Club Forum
03 Mei 2026, 13:53:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Trekhaak op kenteken vermelden, RDW, Importeur, etc.  (gelezen 6423 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 14 December 2010, 14:34:32 »

Hallo Allemaal,

Zoals zovelen onder ons staat er op het kenteken bewijs van onze kadettjes geen maximum te trekken massa op het kenteken vermeld (uitzondering daar gelaten). Nu heb ik een poging ondernomen met de RDW om dit toch voor elkaar te krijgen, helaas is dit niet gelukt. Maar voor sommige kadett eigenaren kan het toch wel! Hieronder lees je hoe.

Als eerste heb ik contact opgenomen met de RDW. Mijn complete kenteken heb ik opgestuurd met een begeleidende brief dat ik de maximum te trekken massa graag vermeld wilde hebben. Na een week kreeg ik mijn papieren retour (nieuwe kenteken papieren en niet mijn oude!) met het verzoek om contact op te nemen met de fabrikant/importeur. De importeur zou met een verklaring moeten komen waar deze gegevens op staan.

Hierna heb ik dus contact gezocht met Opel Nederland via mijn lokale dealer, deze waren allemaal heel behulpwillig en zij hebben de typegoedkeuring voor mijn kadett gevonden. Deze stamde uit 1968 (mijn kadett 4-deurs sedan is uit 1969) en helaas stonden hierop geen trekgegevens vermeld.

Als laatste toch nog maar eens contact opgenomen met de RDW en het uitgelegd. Ook hier was deze medewerker erg behulpzaam en heeft ook weer van alles uitgezocht maar hij kwam tot dezelfde conclusie, de gegevens zijn niet vermeld dus onbekend. Hij heeft ook andere typegoedkeuringen gevonden van B-kadettjes (waar dus wel de maximum massa op vermeld staat) maar deze kon/mocht hij niet toepassen op mijn kadett. Het komt er dus op neer dat ik voor mijn kadett geen maximum massa op het kenteken vermeld kan krijgen en dus officieel voor de wet geen aanhanger of caravan mag trekken.

De typegoedkeuring die van toepassing is op mijn kadett is OPEP-0136 (uit 1968) en de typegoedkeuring waar de maximum massa wel op vermeld staat is OPEP-0244 (uit 1972).

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Max
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 14 December 2010, 15:38:02 »

de plusminus 400kg (uit me hoofd) die in de handleiding staat vermeld is niet genoeg bewijs?
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 December 2010, 16:39:39 »

de plusminus 400kg (uit me hoofd) die in de handleiding staat vermeld is niet genoeg bewijs?

Dat gaat echt niet. In de loop der jaren wordt er voor elk afwijkend type een "typegoedkeuring" afgegeven. Hier staan weer verschillende maximum te trekken massa's in. Het moet echt in deze type goedkeuring staan, zo niet, dan nemen ze het niet op in het kenteken register. Zelfs het doorgeven van kentekens van B-kadettjes waar het wel staat vermeld heeft niet geholpen, deze hadden allemaal een andere type goedkeuring dan de mijne, het is niet alleen model afhankelijk maar ook motortype, automaat of schakel en leeftijd.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: