|
Nicole
Gast
|
 |
« Gepost op: 14 December 2010, 18:12:54 » |
|
Gisteren in de sneeuw was het steeds heel langzaam rijden en veel stilstaan. Na een tijdje ging het lampje van de dynamo branden. V-snaar gecontroleerd, maar die zat nog prima (was door de ANWB vlak ervoor nog goed vastgezet) Lampje brandde ook niet continu en niet altijd op volle sterkte. Hij ging ook een tijdje weer uit, heel vreemd. Kan het zijn dat door de kou en het weinig en langzaam rijden dat mijn dynamo gewoon niet genoeg stroom kon leveren voor de auto? Of kan het iets anders zijn?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadettje73
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 14 December 2010, 18:17:25 » |
|
is je stationair toerental niet te laag in deze kou want dan kan het lampje misschien ook net aangaan .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 14 December 2010, 18:19:06 » |
|
licht aan, aanjager ook aan betekend heelveel verbruik en doormede van een slechte massa onder het dashboard gaat het lampje zwak branden tot fel branden, als het toerental omhoog gaat gaat het lampje zogoed als uit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 14 December 2010, 18:26:38 » |
|
Lampje ging alleen uit na eventjes rijden. Toerental omhoog in z'n vrij hielp niet. Maar denk dat het toch zoiets was, het schoot echt niet op gisteren. Morgen eens zien hoe hij loopt (vandaag ziek thuis gebleven) Wat zijn de grote verbruikers? Helpt het al als ik alleen stadslicht zou gebruiken als het weer gebeurt? Dan zet ik verder gewoon alles uit (radio, aanjager, dashboardverlichting)  Als eerste auto en met overbezorgde ouders is een kadett niet zo handig  maar ik ga hem niet wegdoen als het even kan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 14 December 2010, 18:29:13 » |
|
laat eens met een multie meter de dynamo spanning opmeten dan wordt het misschien heel duidelijk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 14 December 2010, 18:35:56 » |
|
Welk voltage is optimaal? zal morgen op mijn werk eens meten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 14 December 2010, 18:39:48 » |
|
als ie aan de dynamo 13,5 tot 13,8 volt opbrengt is dat genoeg, meet je bij de accu beduidend minder dan is er iets mis in de kabelboom
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 14 December 2010, 18:42:06 » |
|
Dus bij de dynamo minstens 13,5V Ik laat wel weten wat ik gemeten heb
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reusjep
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 15 December 2010, 10:25:30 » |
|
Het is natuurlijk niet te vergelijken, maar het moment dat ik dat had waren de koolborsteltjes van het gedeelte dat naar de spanningsregelaar gaat volledig op. (Dat zit achterop de dynamo, bij ietsjes modernere Opel dynamo's is het een ingebouwde regelaar, met twee schroefjes vast.) De lagers van de originele dynamo waren bij mij ook volledig versleten dus ik heb er voor 3 tientjes en wat knutselwerk een dynamo van een Vectra ingezet. Voor 50 euro kon ik toen overigens ook een revisie laten doen met een nieuwe regelaar en nieuwe lagers. Hopelijk heb je hier wat aan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 15 December 2010, 11:56:58 » |
|
Ik heb vanmorgen 14,4 V gemeten bij de accu, dus dat zit wel goed. Na een moeizame start (waarschijnlijk bijna lege accu) ging na een tijdje het lampje weer uit en nu doet hij weer normaal. De dynamo is afgelopen zomer ingebouwd door de garage, en zij beweerden dat hij gereviseerd is, dus als die nu al kapot zou zijn ga ik terug. Ik moet ook nog uitzoeken hoeveel revisie kost, ik heb nog 2 dynamo's thuisliggen. Dan heb ik er wat achter de hand als deze kuren krijgt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 16 December 2010, 14:07:01 » |
|
En vanmorgen brandde het lampje weer  snap er weinig van.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wgortenmulder
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 16 December 2010, 14:14:13 » |
|
Nicole,
Zet eerst is allle stroomverbruikers aan. in jouw geval zou het lampje dat moeten gaan branden. Als je vervolgens een van de verbruikers uit zet kun je zien of ook het lampje uit gaat. Die dit om en om voor alle verbruikers die je aan kunt zetten. Op deze wijze kun je lokaliseren in welk circuit er eventueel een lekstroom loopt waardoor het laadstroom lampje gaat branden.
MVG
Wouter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 16 December 2010, 14:17:03 » |
|
Hmm, dan ben ik bang dat het het circuit is van de lampen, want vanmorgen had ik alles uitgezet behalve koplampen (het was nog halfdonker)
Maar kan de temperatuur mogelijk ook van invloed zijn? Want gister brandde het lampje niet en vanmorgen in de kou weer wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reusjep
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 16 December 2010, 14:59:52 » |
|
Kijk ook of de contacten schoon zijn; Mijn ouders wonen aan een zandpad met flinke kuilen, mijn dynamolampje gaat vrolijk branden als ik met wat vaart door de waterplassen aldaar rijd. De boel wordt gewoon zeiknat. En dan is er nu ook nog veel pekel op de weg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 16 December 2010, 16:01:10 » |
|
Kabelaansluitpunten met vochtverdrijver (bijv. WD40) inspuiten.
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|