Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 21:28:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stationairstelschroef 1.1n carburateur  (gelezen 19828 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 16 Januari 2011, 10:40:48 »

ja, als vaantjes en carburateurs door elkaar worden gegooid, weet je niet meer wat je hebt  Boos
ja gert, je mag er dan gerust boos om worden ik ook, voor een leek als ie meent dat ie een zeldzame carburateur heeft blijkt het een omgekatte te zijn, in de vrije handel en ook zakenmensen schuwen daar niet voor terug om zo iets te doen. Boos
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 16 Januari 2011, 11:10:46 »

Zeldzaam wilde ik 'm nog niet noemen, maar het maakt de (al dan niet) originele kilometerstand van 't wagentje (die met Franse keuringsstickers onder de motorkap aannemelijk lijkt op een km of 53000, tezamen met een verkreukeld boekje) een stuk minder aannemelijk.
Maar wat echter vooral problematisch is:

Waar is het stationaire toerental op gebaseerd op dit moment?

Ik heb nu geen digitaal fototoestel, maar heb even gekeken en de carburateur van de 1.1n heeft een soort zwart gat, op de chokeklep na. De 1.2s heeft boven de chokeklep nog twee dingen zitten waarvan ik meen dat het sproeiers zijn, daaronder zit de choke- of smoorklep.
Wordt helaas weer volgende week voor ik een kant op kan, maar hopelijk wordt 't dan wat Knipoog
kadett-doc
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 16 Januari 2011, 11:24:20 »

er zijn nog genoeg carburateurs in de omloop, plaats gewoon een andere erop en het probleem is bijna weg Rollende ogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 16 Januari 2011, 12:43:46 »

wat is het bouwjaar van je auto? Franse import, zijn die gegevens bekend?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 16 Januari 2011, 17:31:33 »

Ik had van de originele Franse papieren even een kopie moeten maken; die zijn bij het op kenteken zetten namelijk vernietigd.
Voor zover ik weet is de wagen uit 14-04-1971. Als ik het me goed herinner stond dit ook op de papieren waar dus ook nog OPEL/delco onderhoudsboekjes bij zaten, de Franse gebruiksaanwijzing en een wegenkaart die al wat verouderd was...
De auto is, ook het plaatje onder de motorkap wijst daarop, origineel Frans.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 17 Januari 2011, 14:08:07 »

Deze stelschroef dient er voor om in het stationaire bereik het benzine-lucht mengsel te doseren.
Dit mengsel wordt d.m.v. 3 hele kleine gaatjes in het inlaatkanaal gebracht.
Gaatje 1 zit net onder de gasklep en zorgt voor een benzine-lucht mengsel bij (bijna) helemaal gesloten gasklep.
Gaatje 2 zit ter hoogte van de gasklep en gaat meedoen als de klep een beetje wordt geopend.
Gaatje 3 zit net boven de gasklep en gaat meedoen als het gaspedaal nog iets verder wordt ingetrapt.
Gaatje 1 dus voor stationair, gaatjes 2 en 3 voor een soepele overgang naar hogere toeren.
Als die stelschroef er niet is, zouden ook die drie kanaaltjes niet aanwezig hoeven of moeten zijn.
Ik ben benieuwd Verbaasd
Zonder die schroef zul je het stationair toerental met de gasklepaanslagschroef ( Grijns  ) en het rustige lopen met CO-stelschroef moeten instellen.

De drie gaatjes horen bij nummer 16

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 17 Januari 2011, 15:05:59 »

Bril-jant. Dankje Gert, ik ga eens kijken of de alternatieve afstelling werkbaar is, voorlopig is dit wat erop zit, dus zal het ermee moeten. Knipoog
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 17 Januari 2011, 15:43:54 »

Als hij er altijd op heeft gezeten, moet hij werken lijkt mij zo  Knipoog

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 18 Januari 2011, 14:11:16 »

In de tijd dat er nog niet zo werd gekeken naar milieueisen schijnt dit een gebruikelijk type carburateur te zijn geweest.
Kleine schroef om mengsel armer of rijker te maken (rustige loop als indicatie) en het gasklepaanslagboutje om het toerental in te stellen (gasklep meer of minder op een kiertje)

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 18 Januari 2011, 15:07:05 »

Aha, dus Fransen zijn slecht in méér dan alleen elektronica... Knipoog

Edit:
Wat ik nog vergeten was: Bedankt voor 't verlossende antwoord, en 't meedenken! Lachebek
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: