Holland Kadett B Club Forum
12 Mei 2026, 00:20:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: geen pakking onder carburateur.  (gelezen 32308 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 11 Januari 2011, 21:13:21 »

In een ander topic vroeg ik naar de rubber O-ring tussen de carburateurvoet en het inlaatspruitstuk.
Wat blijkt nu ik de carburateur verwijderd heb? Niets er tussen, terwijl ik toch echt meen er een paar maand geleden een (niet meer erg nieuwe)
O-ring tussen te hebben gedaan. Stom vergeten of  Verbaasd Verbaasd

Vraag 1:
Kan een slecht passende, versleten O-ring naar binnen verdwenen zijn?? en zo ja, wat gebeurd er dan mee??

Vraag 2:  (en nu niet elders gaan zoeken wat mijn rij-klachten waren)
Welke rij-klachten mag je verwachten als er geen pakking onder de de carburateurvoet zit? Wat merk je en onder welke omstandigheden?

Deze laatse vraag om te checken in hoeverre de rijklachten die ik had hier mee te maken kunnen hebben.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Januari 2011, 21:34:47 »

Hoi Gert,

De klachten die ik heb gehad met een slechte niet afdichtende pakking is:

- schommelen van het stationaire toerental
- na afremmen op de motor slaat de motor meteen af als je de koppeling intrapt
- wat hoger verbruik
- onderin verslikt de motor zich wel eens

Hoog in de toeren had ik er niet veel last van, ik had dus vooral laag in de toeren problemen. Tevens lukt het uiteraard ook niet om hem af te stellen. 

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Januari 2011, 21:36:42 »

gert doe jij aan gewichts besparing Lachen
een pakking vergeten kan of naar binnen gezogen lijkt me wel onwaarschijnlijk, wel dat ie langzaam verteerd en dan is ie ook weg. voor de rest moet ik me bij Olaf bijvoegen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2011, 22:08:45 »

Ja Chris, ik dacht : Elke gram helpt Grijns   En hij is schoon weg dus ik denk vergeten   

- schommelen van het stationaire toerental
- na afremmen op de motor slaat de motor meteen af als je de koppeling intrapt
- wat hoger verbruik
- onderin verslikt de motor zich wel eens
Hoog in de toeren had ik er niet veel last van, ik had dus vooral laag in de toeren problemen. Tevens lukt het uiteraard ook niet om hem af te stellen. 

Praktisch dezelfde klachten die ik ook had met m'n 1.1S carburateur. De klachten bij mij traden vooral op met warme/hete motor; bij koude motor weinig problemen. Oorzaak waarschijnlijk het uitzetten bij een hete motor.

Ik zocht het in:
-de 1.1S carb. (zojuist deze carb. van de originele 1.1S-sproeiers voorzien)
-de Corsa-A ontsteking i.v.m. een andere vervroegingskromme; vandaar de originele verdeler met Hot-Spark klaar gemaakt (bouw ik nu eerst in)
-Klepspeling. Toen ik hem net had en hij warm stationair slecht liep bleek van 1 cilinder de klepspeling veel te krap.
Deze controleer ik nu toch maar nog even.
Ik dacht dus waarschijnlijk weer veel te moeilijk.

Dank voor de hulp

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Januari 2011, 11:14:05 »

-Klepspeling. Toen ik hem net had en hij warm stationair slecht liep bleek van 1 cilinder de klepspeling veel te krap.
Deze controleer ik nu toch maar nog even.

Ik heb al wel eens aangegeven dat m'n motor olie verbruikt en bijv. rookt bij het terugschakelen; de cilinderkop zou hierbij een rol kunnen spelen (klepgeleiders of weet ik wat  Verbaasd  )
Als ik de klepspeling controleer (en het klepdeksel er dus af heb  Knipoog  ), zijn er dan punten waar ik op kan/moet letten m.b.t. dit olieverbruik.
Zijn er eventueel sporen onder het klepdeksel die kunnen duiden op de (mede)oorzaak van dit olieverbruik?

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 Januari 2011, 16:01:37 »

Gert,
Olie verbruik zul je bij mijn weten niet zin zodra je het kleppendeksel verwijderd hebt.
Wellicht dat je slutch tegenkomt, maar dit zie je meestal in de carterontluchting op het kleppendeksel.
Als je last hebt van olieverbruik kun je is proberen een iets dikkere olie te gebruiken.
MAAR.... ik zou eerst is de compressie van de cilinders meten.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Januari 2011, 16:41:54 »

Als een compressiemeting niets uitwijst, kan een lektest ook nog wat zeggen. Alleen weet ik niet of je daar mee speling op je klepstelen kan vinden daarmee...

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Januari 2011, 16:53:27 »

Er zit geen slutch onder het kleppendeksel, bij de ontluchting of aan de olievuldop (tenminste niet tot voor onlangs).
Verder komt er geen (opvallende) oliedamp/nevel uit de klepdekselontluchting. De klepdekselontluchting en ook waar deze in het luchtfilterhuis komt is praktisch vet/olie-vrij.
Ook bouwt hij geen overdruk op in het carter; olievuldop blijft bij draaiende motor na losdraaien rustig op de vulopening liggen en ook bij de oliepeilstokopening voel je slechts lichte drukpulsen.

Wat mij wel is opgevallen, is dat ik bij het afstellen van de kleppen (bij draaiende motor, 1.1SR=ongeveer 1000 tpm. stationair) de olie me alle kanten op spetterde; bij m'n vorige  F-CoupĂ© met 1.2N-motor kwam de olie rustig omhoog en droop via de tuimelaars weer naar beneden.
Dat was dus goed op te vangen, maar met deze 1.1SR motor leek het wel een tuinsproeier; ik heb de afstelling dus toen afgemaakt met warme, stilstaande motor.

O ja; m'n olie is 20W50

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2011, 18:31:40 »

Wie weet ligt de ring nog wel ergens in je inlaatkanaal boven de klep.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Januari 2011, 19:09:18 »

daar is niks meer van over, de veer is veel sterker als het rubber en door de hitte verbrand ie
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Januari 2011, 12:37:34 »

Citaat

daar is niks meer van over, de veer is veel sterker als het rubber en door de hitte verbrand ie

Als de ring ergens in het begin van het inlaatkanaal is blijven steken kan hij het lang volhouden zonder te verbranden, er gaat steeds koude inlaatlucht langs. Dit kan ook het "schommelen" van de motor veroorzaken, de werveling/doorstroming van de inlaatlucht wordt lastiger.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 14 Januari 2011, 13:13:14 »

ik zal voor de zekerheid controleren.

kadett-doc
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Januari 2011, 17:06:56 »

Citaat

Als de ring ergens in het begin van het inlaatkanaal is blijven steken kan hij het lang volhouden zonder te verbranden, er gaat steeds koude inlaatlucht langs. Dit kan ook het "schommelen" van de motor veroorzaken, de werveling/doorstroming van de inlaatlucht wordt lastiger.

is wel te verwaarlozen Knipoog
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Januari 2011, 23:28:23 »

Iedereen, inclusief ikzelf, dacht natuurlijk; stom, de pakking vergeten 
Voor de zekerheid toch maar het inlaatspruitstuk er af gehaald, en wat lag er boven op de inlaatklep van cilinder 4 Verbaasd  De zoekgeraakte ring.
Intakt, alsof er niets gebeurd was
Wel was de ring duidelijk kleiner van afmetingen dan de ring die ik nu geplaatst heb. Eens kijken of hij nu beter loopt.

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 19 Januari 2011, 13:20:49 »

Citaat

is wel te verwaarlozen Knipoog

Lachebek  1% kans kan genoeg zijn en ik ga er bij Gert wel van uit dat hij vakkundig genoeg is om dit detail niet te vergeten omdat het een zeer opvallend onderdeel is. Zoiets kom je met het opruimen na het werk altijd wel tegen. Vooral bij het "schommelen van de motor", ging er bij mij een lichtje, ehh ringetje op  Grijns.

Groeten,
Reinier.

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: