Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 22:27:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: afstellen distributie  (gelezen 12042 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 05 Februari 2011, 22:01:21 »

......   Ik weet het niet  .....
Ik ben vandaag met goede moed begonnen met het samenbouwen van mijn net gereviseerde 1.1 blokje.
Na ruim een uur aan het pielen geweeste te zijn met uitzoeken welk boutje waar hoort.... (fijn dat ze bij het revisiebedrijf alles losgemaakt hebben en in 1 doos aan mij terug leveren......met nog wat extra schroefjes.. die absoluut niet van mijn torretje zijn    Rollende ogen  

De distributie heb ik vandaag getracht te plaatsten. Blijkt dat 1 van mijn vooraf gemaakte merktekens verdwenen is  Beschaamd .
Dan maar de vraagbaak erbij...maar, helaas moeten constateren dat de beschrijving in de vraagbaak wel erg kort door de bocht is....
Voor de afstelling geven zij het volgende aan:
"Verdraai krukas en nokkenas zodanig, dat de merktekens op beide tandwielen met elkaar corresponderen"
Tjsaa... dan is de vraag wat bedoelen ze met corresponderen?Verbaasd?

Ik heb het nu als volgt afgesteld:
een liniaal over de hartlijn gelegd van de krukas naar de nokkenas. (deze wijst dan ongeveer naar 1uur)
Het fabrieksmerkje op de tandwielen heb ik beide over deze lijn naar 1uur laten wijzen..
Ter kontrole de handel een paar keer rondgedraaid en gekeken of de klepstoters in de gesloten postitie staan zodra de zuiger in het BDP staat.

maarja ik ben er nog niet helemaal gerust op.
Heeft iemand misschien een betere suggestie?Verbaasd??

Vast dank
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 06 Februari 2011, 21:51:28 »

Niemand?

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 06 Februari 2011, 21:57:20 »

Wel in het Duits Knipoog

en hetzelfde, korter omschreven:

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 06 Februari 2011, 22:07:07 »

......   Ik weet het niet  .....
Ik ben vandaag met goede moed begonnen met het samenbouwen van mijn net gereviseerde 1.1 blokje.
Na ruim een uur aan het pielen geweeste te zijn met uitzoeken welk boutje waar hoort.... (fijn dat ze bij het revisiebedrijf alles losgemaakt hebben en in 1 doos aan mij terug leveren......met nog wat extra schroefjes.. die absoluut niet van mijn torretje zijn    Rollende ogen  

als ik hier een motortje wegbreng voor te laten reviseren dan komt ie ook terug als zijnde lopende en niet als bouwpakket, nu weet je nog niet als alles goed werkt en de garantie vervalt en daar zijn ze vlug in om te zeggen dat het fout gemonteerd is door je zelf. ik zou gewoon alles terug brengen en ook de motor echt laten reviseren Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Februari 2011, 22:45:43 »

Super Gert,
daar moet ik wat mee kunnen doen...
dank.

@ Chris,
Ze hadden inderdaad ook een volledige revisie kunnen doen en dan had ik de motor als "plug and play" teruggekregen.... kost ook wel een paar centen extra.. meer dan het dubbele...  Knipoog

De distributieset was zo goed als nieuw, deze heeft hooguit 10.000km gedraaid.
Derhalve heb ik alleen het mechanische deel  waar speciale apparatuur/werkbanken voor nodig zijn echt laten reviseren. Dat kan ik namelijk zelf niet doen.
Ik was er al op bedacht, dat ik de handel zelf in elkaar moest zetten,  dus had ik de distributie delen met een kraspen gemerkt, zodat ik alles weer makkelijk kon monteren....Alleen is een van de gemaakte merkjes niet meer terug te vinden.....niet diep genoeg gekrast...  ik weet het dom van me  Beschaamd

Maar, met de beschrijving van Gert kan ik controleren of ik het weer juist in elkaar heb gezet...
De afstelling van het distributie nogal een belangrijk puntje...Als je pech hebt kun je dit maar een keer fout doen..haha
En als ik even snel de beschrijving Gert heb gelezen zit mijn nokkenas 180o gedraaid... daar moet ik dus nog wat aan doen.. Rollende ogen

groet
Wouter

kadett-doc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Februari 2011, 22:52:13 »

sorry Wouter dit wis ik niet, maar als tip wil ik je wel meegeven, gebruik een kadett-c kettingspanner, deze heeft namelijk geen olie verbruik waardoor de druk van de olie ook alle olie naar boven pompt en niet eerst veel naar de kettingspanner. Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Februari 2011, 22:55:02 »

Haha.. dank voor de tip Chris,
Maar die had ik er gelijk al ingezet toen ik een jaar of 10 geleden de distributie had gewisseld.. Knipoog

kadett-doc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 06 Februari 2011, 23:02:31 »

Haha.. dank voor de tip Chris,
Maar die had ik er gelijk al ingezet toen ik een jaar of 10 geleden de distributie had gewisseld.. Knipoog

dat kon ik dus niet weten maar is wel bevestigend dat het klopt met de olie druk verlies.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Februari 2011, 08:49:11 »

Grijns
Gelukkig kun je ook niet alles weten Chris...
Maar ik ben wel blij dat jullie een hoop verstand van kadettjes hebben....haha

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: