Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 19:38:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: compresieprobleem  (gelezen 15306 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 03 Maart 2011, 19:41:45 »

wie kan me op weg helpen met dit probleem?
1e 10,5bar   was 10,5bar
2e  8,8bar    was 10,5bar
3e  6.6bar    was 10,5bar
4e  11bar     was 11,4bar

de oude waardes zijn van 3 maanden terug?
wie heeft er zo ideeen om dit te verhelpen zonder eerst het hele blok te strippen Ik weet het niet
bij mn vorig blok heb ik "gewoon" het hele blok uit elkaar getrokken en nagekeken en met goede/nieuwe onderdelen opgebouwd. maar daar heb ik nu niet de tijd voor (helaas).

gr Paul
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Maart 2011, 20:25:01 »

Kleppen te strak misschien?

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
roger H
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Maart 2011, 21:57:09 »

ik denk ook te los, want denk als ze te strak staan dat het juist minder druk in de cilinder komt te staan. en zouden de kleppen eerder openen of mischien wel al iets open staan.
en dan kan er druk verloren gaan, dus kan de druk niet hoger zijn.

ik zouw dan ook de kleppen eens afstellen.

groetjes
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Maart 2011, 22:06:20 »

Hoi Paul,

Zorg in eerste instantie dat de klepspeling goed is. Als dit goed is dan zou het ook de koppakking tussen de 2e en 3e cilinder kunnen zijn, vooral met deze hoge compressie van een S-motor. De pakking is erg smal hier en dus niet zo stevig.

Succes met de diagnose.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Maart 2011, 05:58:32 »

sorry was dit vergeten 6te vermelden kleppen zijn gesteld 15 IN en 25 UIT, en ik had zelf ok een klein vermoeden dat het de pakking zou zijn (maar ook een vermoeden dat het de zuigerveren waren) heb er ook lichte carterdruk bij en hij verbruikt geen drup koelvloeistof,

gr Paul
roger H
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Maart 2011, 06:41:45 »

dan ben ik bang dat het iets meer werk wordt.

het kunnen inderdaad de zuigerveren zijn. maar kan toch ook nog de pakking zijn. hij hoeft ja niet persee koelvloeistof te verbruiken.

groetjes
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Maart 2011, 09:05:49 »

Citaat
1e 10,5bar   was 10,5bar
2e  8,8bar    was 10,5bar
3e  6.6bar    was 10,5bar
4e  11bar     was 11,4bar
Als ik dit lees denk ik dat de druk in cilinder 2 en 3 LAGER geworden is.
Citaat
Denk eerder te ruim, gewoon kleppen deksel verwijderen en kijken met een voelmaat wat de spelling is.
Heb geleerd dat druk lager wordt als er iets lekt (te strak staat) hoe kan dit dan als de kleppen te los staan? Verbaasd  (niet om te zeuren ,ben benieuwd of ik iets verkeerd begrijp)

Kan inderdaad ook een doorgeslagen koppakking zijn tussen 2 en 3.

Slechte zuigerveren kan je controleren door eerst wat olie (klein beetje) in de cilinder te spuiten en dan compressie te testen.
Olie heft dan tijdelijk de speling iets op waardoor compressie iets op moet lopen.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Maart 2011, 15:33:35 »

Doorwerth,

Je hebt gelijk wat het te vast staan van kleppen, geeft compressie verlies, als de kleppen te los staan en de kleppen sluiten goed dan kan er langs deze weg geen compressie verlies ontstaan.

In dit geval toch maar de kleppen controleren, heb eens meegemaakt een auto kwam terug van de garage en de kleppen waren gesteld, 1 cilindere verzoop telkens en bij nastellen van de kleppen blijk er een inlaatklep te strak te staan, zodat er benzinemengels bestemd voor een andere cilinder naar binnenkwam en de bougie vetsloeg.

Garage wist ook niet hoe het kwam en wilde de cilinderkop lichten om te kijken wat het was.Na het nastellen liep hij weer perfect.

Ook hier is meten is weten.

Succes ermee.

Fred uut Huessen.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Maart 2011, 19:51:08 »

de tip om olie op de zuigers te doen leek me DE GOUDEN TIP maarre.... de waardes van zuiger 2+3 werden slechter?!?!?!?  na anderhalf uur nog een keer geprobeerd toen waren de waardes weer hetzelfde als eerste meeting???  dus ga ervan uit dat het de koppakking is en anders zien we het morgen vanzelf Droevig

gr Paul
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Maart 2011, 21:13:24 »

Hoi Paul,

Een slechte compressie is niet fijn, je hebt een stuk minder vermogen maar je kunt nog wel rijden. Wil je dit blok weer tot leven wekken of komt er een andere motor in? Ik heb met een slecht blok met mindere compressie op de 2e en 3e cilinder nog meer dan 12.000km gereden. Dus het ligt eraan wat jij wilt.

Groeten Olaf

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 04 Maart 2011, 21:18:11 »

Dan ben ik bang dat de koppakking is doorgeslagen tussen cilinder 2 en 3.
Met een beetje geluk nog geen schade.

Zou er niet mee doorrijden.

Succes

Ronald

roger H
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 04 Maart 2011, 21:26:01 »

klopt Ronald, had me verlezen met de cijfers,dacht dat ze hoger waren geworden.
maar je hebt gelijk, is ja ook wat ik beschreef wat er gebeurt als de kleppen te strak staan.

dit is wel iets om te onthouden met die olie erin doen. Knipoog

olaf, waarom om meteen een nieuw blok erin leggen? ik weet niet wat de zuigerveren kosten en de pakkingen enz maar denk dat je duurder uit bent met een nieuwe/ andere blok erin te leggen dan hem ZELF weer in orde te maken.
en als er grotere schade zouw zijn, dan hoor of merk je dit toch wel neem ik aan.

paul, als je er niet te lang mee heb gereden heb je mischien wel geluk dat er niet meer kapot is.
ik hoop voor je van niet Droevig
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Maart 2011, 07:36:05 »

Wil je dit blok weer tot leven wekken of komt er een andere motor in?

olaf, waarom om meteen een nieuw blok erin leggen?

Hoi Roger,

Bij mijn kadett was ik toch al van plan om er een andere motor in te zetten. Hiervoor heb ik een redelijk frisse motor helemaal gereviseerd en rustig in mijn schuurtje opgebouwd, ondertussen reed ik met mijn kadett gewoon door. Vandaar dat ik Paul vroeg of hij van plan was om de motor te vervangen. Indien het blok toch is afgeschreven kun je er nog wel een heel eind mee rijden.

Als je dit blok wilt behouden dan is het uiteraard beter om het meteen op te lossen om meer schade te voorkomen. Doordat de druk tussen de 2e en 3e cilinder erg hoog is wordt het hier extra warm met alle schadelijke gevolgen van dien.

Succes Paul!

Groeten Olaf

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Maart 2011, 09:13:45 »

ik ga er zo de kop af halen en kijken of het de pakking is (ik ben hier al een nieuw blok aan het bouwen voor mn 2e Car-A-Van). ik hoop dat het de pakking is want verders loopt het blokje super, trok als de brandweer (met die compressie zonder kop verder te vlakken dan mag).
ik ga me er een paar uurtjes nu in verdiepen (laat het jullie weten wat ik ondervind)

gr Paul
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Maart 2011, 16:05:48 »

ffies een koffiepauze ingelast Knipoog de tussenstand: de koppakking ligt er tussen de 2e en 3e cilinder uit en de pakking (bestaande uit meerdere lagen??) zaten allemaal "luchtkanaaltjes" doorheen?Verbaasd heb geprobeert er foto's van te maken maar denk niet dat het zichtbaar is. ik denk dat het een slechte pakking is geweest (opel dealer had dit ook nog nooit eerder gezien) verder geen schade aan het blok ,duss ffies dadelijk schoon maken en blokje weeer opbouwen Grijns

gr Paul
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: