hallo,
ben nieuw hier.
ik heb geen b-kadett maar een d-rekord. en hoewel dat iets nieuwer en groter is dan de b-kadett zijn de grotere CIH-motoren uit de b-kadett identiek met alle motoren uit de d-rekord. en ach, de rest in een andere vorm eigenlijk ook wel.
na alles gelezen te hebben over dat velleman-kitje, dit ook geprobeerd. ik heb het (proef) nagebouwd waarbij ik de TIP162, omdat deze amper verkrijgbaar is, vervangen heb door een andere schakeltor die nota bene speciaal is gemaakt voor het schakelen van trafo's (zoals de bobine).
de schakeling eerst maar getest om te kijken of alles goed was. een lampje moest de bobine voorstellen. puntjes gesloten (aansluiting 2 aan massa), lampje brand; puntjes open, lampje uit. mooi, het werkt.
vervolgens ingebouwd. niets.

er blijkt, als de puntjes gesloten zijn, zo'n 6 volt op de bobine te staan en niet 0 (massa). puntjes open, wel keurig 12 volt.
zo gaat dat natuurlijk niet werken. iemand een idee?
mijn onstekingsinstallatie heeft een voorschakelweerstand en is identiek aan de ontsteking uit de b-kadett (ik zei het al...opel). de spanning voor tor 1 (de 2n2219) haal ik van de elektrische chocke (is dan zonder voorschakelweerstand). ik heb het ook vanaf de bobine geprobeerd (dan dus wel met voorschakelweerstand) maar dat maakt niet uit.