Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 02:20:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: velleman k2543 ontsteking installeren  (gelezen 69331 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ab
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 11 Juni 2012, 09:04:13 »

dag kadett-b20,

allereerst dank voor de reactie. en leuk dat ik hier 'mee mag doen' terwijl ik toch geen b-kadett heb en daardoor eigenlijk hier niet thuis hoor. maar wel thuis voel. opel-familie?

ik heb T1 aan de voeding van de chocke gelegd, niet T2. T2 is aangesloten op de bobine zoals het hoort. de overweging om dit te doen is/was dat T1 dan de volle boordspanning krijgt (12-14V) en niet hoeft te werken op de bobinewerkspanning (9V). en omdat het allemaal van één accu komt zou dat in principe geen ook probleem moeten geven.

TIP162 heb ik vervangen door BU508, ook een NPN power darlington tor. maar van vele jaren later. deze is  gemaakt voor lijntrafo's in buizen ktv's en kan ook veel hogere piekspanningen aan dan de TIP162. maar voor alle zekerheid behoud ik toch maar de twee zeners. je weet maar nooit. deze tor leek me geen verkeerde keuze.

omdat al vele mensen de standaard velleman-kit op een achteloze vrijdagmiddag in hun auto met conventionele ontsteking (met voorschakelweerstand) hebben geplaats zonder problemen sta ik nu een beetje voor een raadsel. waarom werkt het bij mij niet? het enige verschil is nu nog de BU508. inmiddels hier in de buurt een winkel gevonden die er nog twee hebben. prijs: €7,95/stuk! zijn oude gevallen, nieuw en niet uit china. dus nog de oude kwaliteit. velleman heeft china-torren.  Lachebek

ik ben nog even verder gaan experimenteren na de plaatsing van mijn eerste bericht. als ik ipv de bobine mijn (digitale) multimeter plaats, heb ik hetzelfde probleem (en meet dezelfde waardes) als met de bobine. plaats ik een lampje: probleem weg. ik verdenk de bobine-tor combinatie. deze passen niet bij elkaar. zou ik een moderne bobine plaatsen dan zou het me niets verbazen dat het wel werkt. eventueel zelfs met voorschakelweerstand (dat bij die moderne dingen niet meer kan). waarom?

mijn multitester heeft, zoals dat hoort, een zéér hoge inwendige weerstand. een lampje heeft dat niet. de vroegere bobines hebben een wat hogere inwendige weerstand tov de huidige bobines (nu niet denken in kilo-ohms, een paar ohm lijkt hier al genoeg te zijn). je zou het lampje dus kunnen zien als moderne bobine en de multitester als oude bobine. anders gezegd: plaats ik een moderne bobine: zal het wel werken. wellicht dat de BU508 die hogere inwendige bobineweerstand niet aan kan en de TIP162 wel. iets anders kan ik op dit moment niet bedenken. ik ga in de buidel tasten voor dan maar zo’n dure TIP162. ben benieuwd en zal het resultaat hier posten.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 11 Juni 2012, 10:44:41 »

Ik heb even de datasheets van de BU508 bekeken, maar dit is GEEN Darlington transistor. Het is een zeer goede powertransistor, maar heeft maar een versterking Hfe=8 of beter, terwijl een TIP162 een versterking heeft van Hfe=200 of beter! Dit komt dus door het Darlington principe.

De verklaring is dan ook te vinden in de BU508! Er gaat via de basis maximaal 250 mA stromen (12V/50 ohm), en met een Hfe van 8 kan er dus maar maximaal 2A door de BU508 gaan. Dit zorgt voor het "half" schakelen van de bobine met een inwendige (primaire)weerstand van 1 a 2 ohm!

Ik weet (bijna) zeker dat als er een echte Darlington powertor wordt gebruikt (zoals de TIP162) je schakeling prima werkt!

Als je niet zo van Japans houdt, kun je ook de BU941ZP eens bekijken! Deze is speciaal bedoeld voor het aansturen van bobines, en heeft een nog betere versterking (Hfe=300). datasheet kun je hier vinden: Datasheet BU941

ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
ab
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 11 Juni 2012, 12:55:34 »

dag ralph,

ik ben heel erg bang (weet het haast wel zeker) dat je gelijk hebt. geen darlington, lage versterking en dus geen goede aansturing. grrr.  Boos stom van mij. zou het, denk ik, wel kunnen oplossen door nog een tor in te zetten, tussen T1 en T2 in maar dan ga je je doel voorbij schieten.

morgen óf die TIP162 maar aanschaffen of die BU941. die laatste is technisch erg aantrekkelijk maar prijstechnisch (hier) weer niet en zal waarschijnlijk een TO3 behuizing hebben. die TIP162 heeft een TO247 behuizing wat ik wat fraaier vind (beter en makkelijker weg te werken).

ik heb er trouwens nog een andree gevonden. deze is echter niet met een zener beschermd zoals de BU941 maar wel weer iets goedkoper: BU921.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 11 Juni 2012, 14:18:09 »

grrr.  Boos stom van mij

Valt echt wel mee hoor; ik snap geen jota van jullie gedachtenwisseling , maar ik weiger mezelf stom te vinden  Grijns  Een beetje dom misschien ( MAXIMAal dan wel  Knipoog  )

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 11 Juni 2012, 14:35:22 »

Gert, join the club..... dit is prietpraat voor vonkentrekkers....
Geef mij maar ouderwetse mechanica, dat is voor de echte mannen....  Rollende ogen Rollende ogen Rollende ogen

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 11 Juni 2012, 15:05:55 »

Gert en Wouter ik sluit me bij jullie aan  Grijns hoe vaker ik het lees hoe meer ik me vervreemd voel van Einstein Knipoog

gr Paul
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 11 Juni 2012, 18:20:31 »

ik snap waar ze het over hebben en wat ze bedoelen, zou het alleen niet kunnen bedenken Grijns

Kadett B L "super" 1968 LPG
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 11 Juni 2012, 18:23:50 »

Eindelijk, 'back to my roots talk'  Grijns Grijns

ik zou zelfs een BU nog voorzien van een zener.
BTW ik wil het Elektuur ontwerpje (april 1986) nog een keer weer bouwen voor mijn dett CIH. Heb ik erg goede ervaringen mee, door gebruik te maken van twee monoflops is ook de ontstekingshoek optimaal.

gr Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 11 Juni 2012, 18:37:30 »

Toch ga ik dit onderwerp is proberen te volgen, wellicht ga ik het nog begrijpen als een van jullie dit misschien voor ons leken in Jip&Janneke taal kan vertellen.
Bij dit soort onderwerpen voel mij af en toe ouder dan mijn kadettje....

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 11 Juni 2012, 19:18:45 »

ik wil ook graag MONOFLOPS op mn detje Grijns waar komen die?
grapje maar dit gaat mij mn pet te boven Knipoog
ik probeer het te volgen maar is volledig abrakadabra Ik weet het niet

gr Paul
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 11 Juni 2012, 19:25:01 »

ik wil ook graag MONOFLOPS op mn detje Grijns waar komen die?
grapje maar dit gaat mij mn pet te boven Knipoog
ik probeer het te volgen maar is volledig abrakadabra Ik weet het niet

gr Paul
gewoon zo'n setje bestellen en installeren... je hoeft er echt geen componentenkennis over te hebben...(wel zorgen dat je kadettje geen weerstanddraad gebruikt en je een 12v bobine hebt...)

Kadett B L "super" 1968 LPG
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 11 Juni 2012, 19:33:19 »

hee dit komt me wel bekend voor Grijns
de weerstandsdraad van +/- 9v gebruik ik om een relay mee aan te sturen tot 12v en heb er nu een 12v elektrische ontsteking op zitten van een A corsa en een olie gevulde bobine (schijnt ook iets uit te maken).

gr Paul
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 11 Juni 2012, 19:37:50 »

Hallo Allemaal,

In mijn motorfiets (Condor A580 uit 1953) heb ik ook een Vellemankit gemonteerd. De motor loopt veel rustiger, pakt sneller aan, en het is vooral uiterst simpel te installeren.

Het principe is niet zo heel moeilijk, normaal gaat de volle mep stroom door je contact punten en tijdens het opengaan ontstaat er een vonk tussen beide contacten. Hierdoor "branden" de contacten dus langzamerhand weg. Door de Vellemankit te monteren gebruik je de contact punten alleen nog maar om een "signaaltje" te sturen naar het printje die nu de volle mep stroom door een transistor stuurt die niet inbrand. Simpel toch?

Bij een winkeltje bij mij in de buurt kost het zelfbouwsetje 16 euro. Als iemand het wil kan ik die wel voor je in elkaar zetten en voorzien van waterdichte lak.

Dit is het aansluitschema:

1: 12 Volt
2: Contactpunten
3: Bobine
4: Massa

Belangrijk!! Koppel de originele condensator los! Dit wordt opgelost door een nieuwe condensator op het Vellemankitje.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
ab
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 11 Juni 2012, 20:10:00 »

Eindelijk, 'back to my roots talk'  Grijns Grijns

ik zou zelfs een BU nog voorzien van een zener.
BTW ik wil het Elektuur ontwerpje (april 1986) nog een keer weer bouwen voor mijn dett CIH. Heb ik erg goede ervaringen mee, door gebruik te maken van twee monoflops is ook de ontstekingshoek optimaal.

gr Henk
wow, wat een reacties allemaal! had ik niet verwacht temeer omdat ik a) nieuw hier ben en b) geen b-kadett heb. morgen hoop ik een andere 'tor' te kunnen kopen. resultaat post ik hier, zoals eerder geschreven. ga er van uit dat het nu gaat werken.

overwoog vandaag nog de 'tor' die ik nu heb geplaatst, aan te vullen met een andere tor voor een betere uitsturing. maar waarom dat doen als ik morgen iets anders probeer en het daarmee meer blijft zoals het bedoelt is en het daarmee ook nodeloos ingewikkeld maak. al met al wordt het wat meer (of het benadert) die 16 euro die hier genoemd is (dus toch niet voordeliger uit) maar alles wel zelf gemaakt. dat is dan wel weer heel leuk (voor mij althans).

maar een schemaatje uit de elektuur uit 1986 (leuk; was m'n auto 11 en reed ik er zo'n beetje al 3 jaar dagelijks mee)? klinkt goed. hoe ziet dat er uit?
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 11 Juni 2012, 21:52:05 »

Als Olaf het simpel maakt kan ik niet achter blijven.   Knipoog
Het velleman setje is heel erg simpel. Het is precies wat Olaf beschrijft, een soort elektronisch relais waar de eindtransistor (tor) de bobine schakelt. De zenerdioden (zeners) zorgen ervoor dat het terugklappen van de bobine (zelfinductie) begrenst wordt op 2 x 150 = 300V. Hiermee wordt de eindtransistor beschermt omdat deze, aan zijn schakeluitgang kant niet onbeperkt hoge spanning kan verduren. Een BU transistor kan veel hogere spanningen hebben, hij is er voor gemaakt. De zeners zijn dus noodzakelijk. Het Elektuur ontwerpje maakt gebruik van twee parallel staande torren en is geblust op 400V. De stroom door de bobine is theoretisch groter.

Een veel groter verschil zit in het gebruik van de monoflops. Een monoflop oftewel een monostabiele flipflop of monostabiele multivibrator is een basis stukje electronica opgebouwd uit wat losse componenten of zit compleet in een blokje (IC). Het krijgt een pulsje, in ons geval van de openende of sluitende contactpunten (afhankelijk van het type) aan de ingang waarna de uitgang gedurende een vast ingestelde tijd actief blijft en zo gedurende een vaste tijd de bobine laat opladen via de transistors. Het maakt in de actieve tijd niet uit wat de contactpunten doen. Hiermee wordt de ontstekingshoek (in electronica termen duty cycle) dus niet meer bepaald door de contactpunt(afstand)en maar door de instelling van de monoflop. Hiermee wordt de bobine dus optimaal opgeladen wat een veel sterkere vonk geeft, en dus een rustiger loop, trekkracht etc. De tweede monoflop controleert om de halve seconde als de eerste nog wat doet, zo nee dan worden de transistoren niet meer ingeschakeld en de bobine blijft stroomloos. Het voordeel is dat je de kadett, rekord op contact kunt laten staan zonder dat je moet vrezen voor het leven van de bobine.

Het nadeel van het elektuur onderwerp is het feit dat de printjes niet meer leverbaar zijn. Gaatjesprint, en vooral een stevige opbouw i.v.m trillen is lang niet voor iedereen weggelegd. Ik heb er heel goede ervaringen mee op een 1100N motortje.

Als iemand de printjes kan (laten) maken kunnen we misschien wel wat setjes voor en met elkaar bouwen. Ik heb het artikel wel maar zet i.v.m copyright maar niet op internet.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: