Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 00:38:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: velleman k2543 ontsteking installeren  (gelezen 69313 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 11 Juni 2012, 23:44:14 »

Als Olaf het simpel maakt kan ik niet achter blijven.   Knipoog
Het velleman setje is heel erg simpel. Het is precies wat Olaf beschrijft, een soort elektronisch relais waar de eindtransistor (tor) de bobine schakelt. De zenerdioden (zeners) zorgen ervoor dat het terugklappen van de bobine (zelfinductie) begrenst wordt op 2 x 150 = 300V. Hiermee wordt de eindtransistor beschermt omdat deze, aan zijn schakeluitgang kant niet onbeperkt hoge spanning kan verduren. Een BU transistor kan veel hogere spanningen hebben, hij is er voor gemaakt. De zeners zijn dus noodzakelijk. Het Elektuur ontwerpje maakt gebruik van twee parallel staande torren en is geblust op 400V. De stroom door de bobine is theoretisch groter.

Een veel groter verschil zit in het gebruik van de monoflops. Een monoflop oftewel een monostabiele flipflop of monostabiele multivibrator is een basis stukje electronica opgebouwd uit wat losse componenten of zit compleet in een blokje (IC). Het krijgt een pulsje, in ons geval van de openende of sluitende contactpunten (afhankelijk van het type) aan de ingang waarna de uitgang gedurende een vast ingestelde tijd actief blijft en zo gedurende een vaste tijd de bobine laat opladen via de transistors. Het maakt in de actieve tijd niet uit wat de contactpunten doen. Hiermee wordt de ontstekingshoek (in electronica termen duty cycle) dus niet meer bepaald door de contactpunt(afstand)en maar door de instelling van de monoflop. Hiermee wordt de bobine dus optimaal opgeladen wat een veel sterkere vonk geeft, en dus een rustiger loop, trekkracht etc. De tweede monoflop controleert om de halve seconde als de eerste nog wat doet, zo nee dan worden de transistoren niet meer ingeschakeld en de bobine blijft stroomloos. Het voordeel is dat je de kadett, rekord op contact kunt laten staan zonder dat je moet vrezen voor het leven van de bobine.

Het nadeel van het elektuur onderwerp is het feit dat de printjes niet meer leverbaar zijn. Gaatjesprint, en vooral een stevige opbouw i.v.m trillen is lang niet voor iedereen weggelegd. Ik heb er heel goede ervaringen mee op een 1100N motortje.

Als iemand de printjes kan (laten) maken kunnen we misschien wel wat setjes voor en met elkaar bouwen. Ik heb het artikel wel maar zet i.v.m copyright maar niet op internet.
zo'n oud artikel kan je rustig delen. er staat waarschijnlijk nog nergens vermeld dat je het niet op internet mag zetten Grijns

mocht iemand dit willen doen(ik heb zelf een super duper newtronics ontsteking dus ik hoef niet zo nodig)
hier kan je ze zelf laten maken... niet duur vind ik en hier kan je de meeste componenten wel vinden(alleen grotere orders)...

maar als je echt iets leuk wil: 123ignition.nl maar das als kwijlend voor de etalage staan... kijken kijken niet kopen

Kadett B L "super" 1968 LPG
ab
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 12 Juni 2012, 08:21:24 »

{...} Het Elektuur ontwerpje maakt gebruik van twee parallel staande torren en is geblust op 400V. De stroom door de bobine is theoretisch groter.

Een veel groter verschil zit in het gebruik van de monoflops. {...} Het krijgt een pulsje, in ons geval van de openende of sluitende contactpunten (afhankelijk van het type) aan de ingang waarna de uitgang gedurende een vast ingestelde tijd actief blijft en zo gedurende een vaste tijd de bobine laat opladen via de transistors. {...} Hiermee wordt de bobine dus optimaal opgeladen wat een veel sterkere vonk geeft, en dus een rustiger loop, trekkracht etc. {...} Als iemand de printjes kan (laten) maken kunnen we misschien wel wat setjes voor en met elkaar bouwen. Ik heb het artikel wel maar zet i.v.m copyright maar niet op internet.

ik weet niet of dat nou wel zo is. hoewel in 1986 internet nog niet bestond voor het grote publiek (raar idee eigenlijk) maakt dat voor de copyrights denk ik niets uit. maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar die schakeling want de beschrijving klinkt heel logisch en prachtig. eigenlijk een geoptimaliseerde velleman-kit. hoef je alleen de ontsteking nog maar op tijd te stellen, meer niet.

ik begrijp alleen nog niet waarom de stroom door de bobine theoretisch groter zou moeten zijn. is dat omdat de contacthoek bij deze schakeling constant is?

helaas geen resultaat van de verbetering. want: hier geen TIP162 (ja, voor een gigabedrag), geen BU941 of BU921 (mijn voorkeur). dus nog even niets. en als ik dan toch on-line moet bestellen (daar lijkt het op, waar zijn nog die ouderwetse elektronica zaken te vinden??) dan denk ik ook maar meteen goed en dat elektuur-schakelingetje).

verder heb ik een lijstej egevonden waardoor die TIP162 uit de velleman-kit (beter) door vervangen kan worden: BU323, BU920, BU921, BU922, BUV37B (u TOP3), BUW29, BUW81, MJ10012, MJ10013, MJ10014. maar waar je die nou kunt kopen?
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 12 Juni 2012, 20:25:15 »

Ab,

zie je mail.

De theoretisch hogere stroom door de bobine komt vooral door de parallel schakeling van de eindtorren.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
ab
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 13 Juni 2012, 17:51:31 »

dag oly,

dank! en interessant. maar ik zie wel dat de contacthoek een vast waarde heeft. maar dat lijkt mij niet zo'n probleem. wel de onderdelenvoorziening (weer). oud spul en natuurlijk weer niet altijd even makkelijk te vinden.

inmiddels, na wat ijver, werkt mijn eigen schakeling. met die BU-tor. voor het schakelen van de BU heb ik een TIP135 gebruikt (had nog een printplaat vol met die dingen; weer zo'n oude(re) die amper meer verkrijgbaar is).

de schakeling is nog simpeler dan die van velleman. het koellichaam voor de BU-tor komt uit een PC (die van de CPU). twee zeners van 150V, 1 diode (1N4007), een condensator (0,22 uF; afkomstig uit een TV) en een paar draadgewonden vermogensweerstanden (ook uit TV's). klaar. en het werkt.

en inderdaad: wat draait de motor netjes stationair! stationair rijden in z'n 1 is bijna zoals de hedendaagse auto. ongekend (en ik ken mijn auto al wat jaartjes). nu deed hij dat, nadat alles sinds een paar weken weer ingebouwd en aangesloten was, al redelijk (dankzij nieuwe puntjes, condensator, verdeler en vinger en bougies met 4 zij-electrodes (aanrader, wel wat duurder)) maar dit is echt het toetje op de slagroom. ik moet alleen de carburateur (solex 32/32 DIDTA) nog wat beter afstellen want het gas wordt wat minder fraai opgenomen. nu moet ik wel zeggen dat de motor zo'n 16 jaar (met een korte pauze van 10 km) heeft  stilgestaan en pas sinds kort weer snort (en snel ook weer) dus heb ik al helaal geen klagen. maar het verschil... ongelooflijk!  Geschrokken

zonet nog even gestart. kon het niet nalaten. was nog wel wat warm (en dat helpt natuurlijk wel). even de sleutel aantippen en lopen. nog nooit meegemaakt. morgen weer even proberen (dan is de motor tenslotte helemaal afgekoeld).
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 13 Juni 2012, 18:38:34 »

Ab, ben ik blij dat ik je op de goede weg heb weten te zetten. Door mijn drukke werkzaamheden doe ik eigenlijk niks meer met mijn hobby uit mijn jeugd (elektronica), maar het is wel altijd leuk om te merken dat ik er nog steeds wat vanaf weet, en ook nog in staat ben om de symptomen van een niet werkende schakeling (op afstand!) te analyseren, en vervolgens tot de juiste conclusie kom (versterking is te laag)!

Zoals je misschien heb gelezen op dit forum (of op de website) gebruik ik zelf geen contactpuntjes in mijn auto's, maar heb ik ze vervangen door een hotspark ombouwsetje. Is wel een stukje duurder, maar werkt perfect!

Succes met je auto!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
ab
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 15 Juni 2012, 08:42:57 »

ik ken dat. heb hetzelfde. alleen 'prutste' ik vroeger niet met 'torren' maar met buizen. en daar pluk ik nu de wrange vruchten van.  Rollende ogen

gisteren nog een aanpassing gedaan aan mijn schakeling. dwz: de + van de schakeling op een ander punt aangesloten. ik had het vóór de bobine en ná de voorschakelweerstand aangesloten. dat betekent dat de transistor (de 'stuurtransistor' TIP135) die de andere transistor (de 'schakeltransistor' BU508) aanstuurt, met uitzondering bij het starten, op een lagere spanning komt te werken dan de aanwezige boordspanning (zo'n 14V bij draaiende motor). maar omdat de stuurtransistor ook het nodige trekt (om de schakeltransistor goed te laten werken), zal de spanningsval over de voorschakelweerstand nog groter zijn dan wanneer de bobine alléén op die voorschakelweerstand aangesloten is. dus dan werkt zowel de bobine als de schakeling zelf op een nóg lagere spanning dan die 9V. dat moet niet de bedoeling zijn. daarom de + voor de stuurtransistor verplaatst naar de elektrische choke. dan werkt het altijd op de start- en boordspanning en heeft het geen invloed op de uiteindelijke werkspanning van de bobine.

het effect? ik weet het eigenlijk niet goed.  Ik weet het niet toen ik het nog op de + van de bobine had aangesloten, liep alles wel netjes maar bij gasgeven stotterde de motor even. nu absoluut niet meer. maar ik heb met die aansluitingaanpassing ook de CO-schroef van de carb iets versteld (rijker). maar theoretisch moet het bijdragen aan een betere werking van het geheel. overigens zou dit ook op moeten gaan en kunnen voor de Velleman-kit.

ik heb ook overwogen zo'n hotspark te monteren. het jammerlijke is echter dat ik een Delco Remy 'poot' heb en geen Bosch. voor Bosch is alles bekend en leverbaar. voor Delco Remy daarentegen niet. helaas. daarom de alternatief-velleman.  Lachebek
ab
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: 25 Juni 2012, 12:41:55 »

Henk, Ralph,

ofschoon het een beetje buiten dit forum valt (maar ook weer niet), kunnen jullie even meedenken?

mijn eigenbouw in een kastje geplaatst (dank Paul!). was wat gefrunnik maar gelukt. ingebouwd in m'n auto. starten, lopen. even een blokje gereden (zo'n 10 minuten). net dat ik mijn oprit op wil rijden: motor slaat af en start niet meer. wat blijkt: de TIP135 is doorgeslagen. komt dit door de plaatsing van de twee zeners? is het beter de anode hiervan aan massa te leggen en de 1n4007 te verwijderen?
ab
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: 25 Juni 2012, 12:43:23 »

en nog twee plaatjes. eentje van de inhoud van het kastje en eentje waar het gemonteerd is (in een d-rekord).
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 25 Juni 2012, 19:09:47 »

Henk, Ralph,

ofschoon het een beetje buiten dit forum valt (maar ook weer niet), kunnen jullie even meedenken?

Mijn eigenbouw in een kastje geplaatst (dank Paul!). was wat gefrunnik maar gelukt. ingebouwd in m'n auto. starten lopen. even een blokje regeden (zo'n 10 minuten. net dat ik mijn oprit op wil rijden: motor slaat af en start niet meer. wat blijkt: de TIP135 is idoorgeslagen. Komt dit door de plaatsing van de twee zeners? is het beter de anode hiervan aan massa te leggen en de 1n4007 te verwijderen?

Zou moeten werken omdat de accu een kortsluiting is voor de hoogspanningspiek, zit de 12 V aansluiting even los dan gaat mis. Ik zou de zeners inderdaad met de anode aan massa leggen. Op dit moment ontgaat me het nut van de getoonde constructie. Moet de basis van de eindtor ook niet aan de collector van de stuurtor via een extra weerstand en de dikke weerstanden onder aan massa?

Corsa A VAN 1.4SI
ab
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: 26 Juni 2012, 16:29:03 »

de zener die aan de TIP135 zit in mijn schema zit nu met anode aan massa. de 1n4007 heb ik er nog tussen zitten omdat het me even te veel moeite kostte om deze te verwijderen. en ook dat werkt. dus laat ik het ook gewoon maar even zo.

dat schema was niet van mezelf. de aanpassingen wel. het originele schema is het bijgaande plaatje met de bekende TIP162. alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en dat maakt het nog goedkoper dan velleman (en het zijn nog minder onderdelen ook). tja, ik heb die TIP162 dus niet maar een BU508 (met zoals eerder vermeld veel minder versterking) dus moest ik de benodigde versterking uit de daarvooraf gaande tor halen. daarom de TIP135 (ook omdat ik die nog in de la had liggen).

die vier weerstanden in mijn schema worden trouwens behoorlijk warm. en na verloop die TIP135 ook wel. de BU508 blijft daarentegen een zeer koele kikker. alsof deze niets te verstauwen heeft, lijkt het wel. ben met al die warmte weer niet zo blij. maar ik zie niet hoe ik dat kan reduceren. en ik denk dat de tip135 is overleden aan de hitte. die zal ik dus van meer koeling moeten voorzien. ik verplaats deze tor dan ook maar naar de bodem van het bakje waar ik tegen de buitenkant een koelblok (uit een PC) hebt geschroeft voor koeling. altijd beter dan de huidige koeling van die tip135 (een inwendig alu-plaatje van 1mm dik en zo'n 1 x 2 cm).
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 26 Juni 2012, 22:00:53 »

de zener die aan de TIP135 zit in mijn schema zit nu met anode aan massa. de 1n4007 heb ik er nog tussen zitten omdat het me even te veel moeite kostte om deze te verwijderen. en ook dat werkt. dus laat ik het ook gewoon maar even zo.

dat schema was niet van mezelf. de aanpassingen wel. het originele schema is het bijgaande plaatje met de bekende TIP162. alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en dat maakt het nog goedkoper dan velleman (en het zijn nog minder onderdelen ook). tja, ik heb die TIP162 dus niet maar een BU508 (met zoals eerder vermeld veel minder versterking) dus moest ik de benodigde versterking uit de daarvooraf gaande tor halen. daarom de TIP135 (ook omdat ik die nog in de la had liggen).

die vier weerstanden in mijn schema worden trouwens behoorlijk warm. en na verloop die TIP135 ook wel. de BU508 blijft daarentegen een zeer koele kikker. alsof deze niets te verstauwen heeft, lijkt het wel. ben met al die warmte weer niet zo blij. maar ik zie niet hoe ik dat kan reduceren. en ik denk dat de tip135 is overleden aan de hitte. die zal ik dus van meer koeling moeten voorzien. ik verplaats deze tor dan ook maar naar de bodem van het bakje waar ik tegen de buitenkant een koelblok (uit een PC) hebt geschroeft voor koeling. altijd beter dan de huidige koeling van die tip135 (een inwendig alu-plaatje van 1mm dik en zo'n 1 x 2 cm).

Even een korte reactie nu: ik denk dat je te ver bij het originele schema weg bent, de tor wordt te heet omdat deze een veel te grote stroom kan voeren. Waarom heb je de weerstanden parallel gezet?

Corsa A VAN 1.4SI
ab
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: 27 Juni 2012, 07:36:03 »

vind je echt dat ik zwaar afwijk? het principe wordt gehandhaaft, de setting niet.

omdat de BU508 een lage versterkingsfactor heeft (tov de TIP162) is een flinke aanstuuring nodig om helemaal "dicht" te kunnen staan. dat vraagt om een goede aanstuur-tor. daarom de TIP135 (en ook omdat ik deze nog had liggen  Grijns). om die reden, de aansturing, loopt er dus een flinke stroom door de TIP135 en de weerstanden. de uiteindelijke weerstandswaarde heb ik proefondervindelijk bepaald.

dat ik vier vermogenweerstanden gebruik, komt omdat ik een lage waarde moet hebben met groot vermogen. dat lukt niet met één weerstand. de vier weerstanden parallel vormen ongeveer 8 ohm.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 27 Juni 2012, 17:23:10 »

jongens , ben het er helemaal mee eens Cool ( en 1+1=2 ook) Grijns

wat een abracadabra zeg Beschaamd
vind het mooi om mee te lezen maar snap er geen snars van........

gr Paul
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #43 Gepost op: 27 Juni 2012, 22:41:08 »

jongens , ben het er helemaal mee eens Cool ( en 1+1=2 ook) Grijns

wat een abracadabra zeg Beschaamd
vind het mooi om mee te lezen maar snap er geen snars van........

gr Paul

ach, ieder zijn ding, je mensen met een mechanische opleiding die electronica leuk vinden
en je hebt mensen, die een electronica opleiding hebben, nu wat anders doen, en tussen de bedrijven door aan oude auto's sleutelen......
Als ze het Kadett virus maar hebben!

gr Henk

Corsa A VAN 1.4SI
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #44 Gepost op: 27 Juni 2012, 22:43:04 »

vind je echt dat ik zwaar afwijk? het principe wordt gehandhaaft, de setting niet.

omdat de BU508 een lage versterkingsfactor heeft (tov de TIP162) is een flinke aanstuuring nodig om helemaal "dicht" te kunnen staan. dat vraagt om een goede aanstuur-tor. daarom de TIP135 (en ook omdat ik deze nog had liggen  Grijns). om die reden, de aansturing, loopt er dus een flinke stroom door de TIP135 en de weerstanden. de uiteindelijke weerstandswaarde heb ik proefondervindelijk bepaald.

dat ik vier vermogenweerstanden gebruik, komt omdat ik een lage waarde moet hebben met groot vermogen. dat lukt niet met één weerstand. de vier weerstanden parallel vormen ongeveer 8 ohm.

ik kom er op terug, even een probleempje met mijn PC. Heb je schema wat aangepast.

Corsa A VAN 1.4SI
Pagina's: 1 2 [3] 4 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: