dank. maar een TIP135 is toch een PNP-tor? en geen NPN? moet het dan niet iets worden in de zin van het hierbij gaande schema (waarbij ik niet goed raad weet met de weerstand waar een vraagteken bij staat).
maar wat schiet ik er eigenlijk mee op? wat is er zo veel beter?

en wat is de overweging geweest om die condensator van 0,22u (bij de zeners) weg te laten? zou mooi zijn als dat kan want deze is groot en neemt dus ruimte in beslag maar gezien het feit dat o.a. velleman het ook heeft zal het wel een toegevoegde waarde hebben. (ps: ik ben geen electrotechnicus).
Sorry, was te snel geweest met tekenen..... De condensator is wel nodig, vervangt de condensator bij de contactpunten. Let op als je drie zeners neemt moet de werkspanning 630V zijn.
De transistor moet een NPN zijn, nooit er weer aan gedacht dat je een PNP had.
Ik heb de tekening vervangen op de vorige pagina. De verbetering zit in de beperking van de stuurstroom naar de BU508, 400mA moet met een FTE van 8-10 ruim voldoende zijn. Verder loopt er te weinig stroom door de contactpunten in de voorgaande schema's waardoor de contactpunten zichzelf niet schoon houden. Met de BC559 of 558 of 557 is er voldoende versterking om de stuurtor hard aan te sturen.