Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 00:59:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gedrag opel toerenteller??  (gelezen 17908 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 18 April 2011, 16:54:10 »

Zoals de titel al vermeld even een vraagje over het gedrag van de orginele opel toerenteller.

Klopt het dat zodra er spanning op deze toerentellers wordt gezet, deze gelijk circa 700/800 rpm aangeven?
Dit is dus zodra het contact wordt aangezet nog zonder dat de motor loopt.

Dit zou namelijk wel knudde zijn omdat ik de toerenteller hoofdzakelijk gebruik om het stationair draaien af te stellen.

Groet,

Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 18 April 2011, 16:57:47 »

nee, dat klopt niet (zal ik toch even checken), maar voor het afstellen??
Deed ik ook wel altijd, maar erg nauwkeurig is de mijne niet; bij 950 opm geeft hij toch 1000 en nog iets aan.
Ik doe het nu meestal met m'n Hella stroboscoop die meerdere functies heeft

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 18 April 2011, 17:21:06 »

Hmmm.. Ok Gert,
Niet helemaal het antwoord waar ik op had gehoopt.... dan heb ik dus ergens een lekstroompje...

Dat de opel toerenteller niet echt nauwkeurig is heb ik gemerkt  Droevig
Ik heb zelf altijd een universele toerenteller gehad en die werkte echt perfect. Daarmee kreeg ik het vroeger voor elkaar om de motor altijd heel mooi stationair te laten lopen tussen de 750-800rpm.

Het afstellen van de ontsteking doe ik idd met een stoboscoop... helaas heeft die van mij maar 1 functie.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 25 April 2011, 17:14:24 »

Ok lekstroompje is gevonden..
Maar dat heeft helemaal geen invloed gehad op stand van de toerenteller zelf.

Ik heb de teller even rechtstreeks op de accu gezet en zodra er spanning op de toerenteller komt te staan geeft deze gelijk een stand aan van circa 800rpm (zonder dat er input is van de bobine)
Sluit ik de teller aan op de bobine dan geeft deze bij stationair draaiende motor circa 1600rpm aan.
De motor zelf loopt stationair ongeveer 800rpm.

Is er iemand (met verstand van electronica) die wellicht weet hoe ik de toerenteller een beetje kan (beter) kan afstellen?VerbaasdVerbaasd   Verbaasd

Vast dankt
Wouter

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2011, 18:31:15 »

ik heb van de week het binnenwerk mogen bewonderen van een toerenteller, vond het binnenwerk toch wel storingsgevoelig door "vuil " oftewel stof /restjes van een kapot lampje / vocht en corrosie. (mijn idee is dat alles aardig van slag kan geraken door een kleinigheidje) Ik weet het niet

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 26 April 2011, 07:23:02 »

Hoi Paul,

Ik heb mijn teller een tijdje terug ook open gehad, maar dan enkel om het glaasje schoon te maken en de zwarte verf van het dopje te verwijderen. (tipje van Gert  Knipoog)
Heb de teller toen eigenlijk niet verder opengemaakt om ook het binnenwerkt te bekijken.... had ik dus wellicht beter wel kunnen doen om dat ook te reinigen.

Paul, heb je ergens op het binnenwerk een afstelschroefje o.i.d. zien zitten???

Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 26 April 2011, 09:46:04 »

De toerenteller rechtstreeks aan 12v hangen (op de signaal kant) zal nooit deftig werken, aangezien hij de pulsen van de bobine opmeet (eigenlijk het openen van de contactpuntjes, maar das een technisch detail)

de 12 volt aansluiting zou enkel voor de verlichting moeten zijn als ik me niet vergis. De signaal kant ontvangt van de bobijn (kijk ook even na of dit de juiste kant van de bobijn is... anders krijgt hij na starten een 9tal volt, wat het rare gedrag mss veroorzaakt)

Verder kan ik er helaas niet veel over zeggen. Hoe zo iets intern werkt is me een raadsel.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 26 April 2011, 17:17:07 »

had een aantal fotootjes geknipt Grijns (dacht misschien komt het nog van pas) Knipoog

volgens mij zijn het de metalen lipjes (laatste foto) die de instellingen geven? (deze zijn verschillend gebogen boven/beneden.
weet niet of ik het juist heb Verbaasd

gr Paul

ps wat een onvoorstelbare mooie techniek zo uit 1967  Grijns
en tegenwoordig allemaal maar kleiner en nog ingewikkelder "zucht" Ik weet het niet
Mitch
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 26 April 2011, 18:14:09 »

Volgens mij kun je de wijzer er zo afpakken als je hem open schroeft. Heeft een vorige eigenaar deze niet verkeerd er terug op gezet?
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 26 April 2011, 18:15:33 »

De toerenteller rechtstreeks aan 12v hangen (op de signaal kant) zal nooit deftig werken, aangezien hij de pulsen van de bobine opmeet (eigenlijk het openen van de contactpuntjes, maar das een technisch detail)

de 12 volt aansluiting zou enkel voor de verlichting moeten zijn als ik me niet vergis. De signaal kant ontvangt van de bobijn (kijk ook even na of dit de juiste kant van de bobijn is... anders krijgt hij na starten een 9tal volt, wat het rare gedrag mss veroorzaakt)

Verder kan ik er helaas niet veel over zeggen. Hoe zo iets intern werkt is me een raadsel.

Theoretisch zit mijn teller aangesloten zoals in het electrisch schema van olyslager vermeld staat.
Een 12V + en aarde - en de groene draad naar de bobine.
(ik zal nog even controleren of deze inderdaad aan de goede zijde van de bobine zit... tanx voor de tip)

Als ik een andere niet opel toerenteller op dezelfde wijze aansluit werkt die wel prima. Dus ik vermoed toch dat de opel teller een mankementje heeft Droevig

Mitch
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 26 April 2011, 18:20:37 »

Je moet de aansluiting op de bobine hebben waar ook de draad naar je ontsteking zit (de aansluiting het dichtste bij het schutbord). Ondanks dat de andere aansluiting er logischer uitziet met een vrije aansluiting.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 26 April 2011, 18:23:27 »

Volgens mij kun je de wijzer er zo afpakken als je hem open schroeft. Heeft een vorige eigenaar deze niet verkeerd er terug op gezet?

Mitch
Ik heb de teller opengehad.. en inderdaad voorzichtig geprobeerd om de naald los te halen....Helaas deze zit echt vast.
En aangezien het nogal delecaat spul is kun je er niet teveel kracht op loslaten.
Maar heel misschien is dat al gebeurd toen ik de teller open gemaakt had...en dat daardoor de afwijking is ontstaan.
Ik kan het mij bijna niet voorstellen want ik ben er uiterst voorzichtig mee omgegaan

Ik denk dat het niet anders is en dat de opel toerentellers gewoonweg gigantisch onnauwkeurig zijn

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2011, 18:29:10 »

Je moet de aansluiting op de bobine hebben waar ook de draad naar je ontsteking zit (de aansluiting het dichtste bij het schutbord). Ondanks dat de andere aansluiting er logischer uitziet met een vrije aansluiting.

Hmmm,

Geldt dat ook voor de rode/blauwe bosch bobines. Ik heb daar de aansluitingen namelijk precies anders om zitten. Te weten zo ver mogelijk bij het schutbord vandaan

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 26 April 2011, 18:30:29 »

Paul,

Mooie foto's van het binnenwerk van de teller.  Knipoog

Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 26 April 2011, 19:01:39 »

Het wit omcirkelde is een instelbare weerstand, daar kun je aan draaien misschien dat je hem daarmee op nul kunt stellen. Is het proberen waard misschien. Als het niet helpt weer terugdraaien naar waar ie stond.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: