Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 07:50:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nieuwe kleur Kadett, stemt mee!  (gelezen 23480 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wooty22
Gast
« Gepost op: 11 Juni 2011, 14:01:15 »

Goedemiddag,
Ik ben van plan mijn kadettje een nieuwe kleurtje te geven.
Dus roest plekken eruit schuren plamuren en dan de roller erover heen (spuiten lijkt me beetje te duur).

Ik heb wat kleuren gefotoshopt, graag jullie mening daarover  Grijns

verder graag tips waar ik rekening mee moet houden als ik hem ga overschilderen.
gewoon licht opscheuren en dan direct rollen, of eerst primer? wat voor soort verf etc.

ben benieuwt !!!

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Juni 2011, 14:08:54 »

Het donkerste blauw, donkerste groen of donkerste rood.
Ben benieuwd!
zomer72
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juni 2011, 14:58:47 »

ik stem voor een wit dak  Grijns

verder licht opschuren , vet en stofvrij maken met thinner, En ik gebruik dan wyzonol industrielak speciaal voor metaal kan je in iedere kleur krijgen.
Let op stof en temperatuur, liefst rond de 15 graden.

Ga je met een compressor werken let op olie en vocht afscheiding , anders heb je vreemde resultaten.

Voor het mooiere resultaat een tweetal lagen primer en dan een middag schuren met waterproof extra fijn.....succes.

zomer 69
roger H
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Juni 2011, 16:49:59 »

ik ga toch echt voor de 2 lichtste kleuren blauw Knipoog Grijns  en met het witte dak lijkt hij toch een beetje op de mijne.

ik weet niet of er veel verschillen zijn tussen het spuiten of rollen van een auto. maar ik weet wel dat je hem ligt moet opschuren en dan goed ontvetten. je hebt ook niet persee een primer nodig, en of je een beter resultaat krijgt geloof ik ook niet echt. maar heb het zelf nooit uitgeprobeert.

succes ermee.

groetjes
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juni 2011, 09:34:47 »

Ik heb mijn kadettje in het verleden ook een keer gerold... en dat kan perfect.
Auto licht opschuren met waterproof dan heeeeel goed ontvetten met wasbenzine of thinner.
Neem hele goede en fijne rollertjes (bespaar hier niet op!!!)
Voor de verf heb ik toen botenlak van epyfanes gebruikt. Gaf een zeer strak resultaat.
Maar let inderdaad op de temperatuur niet onder de 15 graden en het liefst niet met al te vochtig weer.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 Juni 2011, 10:56:32 »

zeker geen wasbenzine gebruiken; wasbenzine laat een vettige waas achter.
Thinner, remmenreiniger, amoniak en zo is prima.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Max
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juni 2011, 17:25:17 »

Lichtste blauw!
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2011, 20:30:32 »

GEEL , je weet hoe dat er uit ziet, je hebt de coupé van mij gezien.
wooty22
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Juni 2011, 23:28:37 »

goedenavond,

over de kleur ben ik nog niet helemaal zeker maar waarscheinlijk bordeaux rood met wit dakje!
ben wel alvast bezig met voorwerk schuren enzo.

Wat voor soort plamuur gebruiken jullie? of hangt dat af van het soort verf wat er nu op zit? wat dat weet ik namelijk niet wat er nu op zit. waarschijnlijk was het witte ook kwastwerk gezien sommige plekjes.

Sommige pleken heb ik vrijwel kaal gehaald om roest te verwijderen is het slim daar dan nog primer te gebruiken? en wat voor een dan? spuitbus of een of andere grondverf?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben gr wouter
zomer72
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Juni 2011, 12:43:26 »

ik ga nog steeds voor het witte dak    Knipoog   verder donkerblauw ......als ik moet kiezen , neem aan dat je interieur zwart is.

idd geen wasbenzine gebruiken , zelf gebruik ik altijd thinner voor ontvetten op staal en behandeld plaatwerk.

Blank staal (altijd voorbehandelen ) , Zelf behandel ik dat met ijzermenie  (roestwerend) , Zinkprimer is ook een optie.   

Als plamuur gebruik ik glasvezel van Holts , zit in een pot met activator erbij. let op: dit is groen van kleur.  Als je voor een lichte eindkleur gaat, na het schuren  altijd eerst afdekken met een grondverf (primer).

bij voorkeur zo min mogelijk plamuren..en goed schuren, hoe gladder het staal (verf) geschuurd hoe mooier het eindresultaat., zelfs met een roller heel goed mogelijk.

Let op : verf aanbrengen liefst tussen 15 en 20 graden , en stofvrij in de ruimte bij opdrogen. 

Je kunt als optie beginnen met een losse deur , of kofferklep ....alvorens een hele auto te doen. 

wooty22
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Juni 2011, 23:31:02 »

Goede tips! maar kan ik gewoon een grote pot verf kopen bij de fixet en dat er op rollen? of heb ik een bepaald soort verf nodig.

is zinkprimer voor metaal echt nodig? ik heb namelijk nu een busje witte primer gekocht en willde dat er op spuiten..

tot welke korrel schuren jullie het glad??
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Juni 2011, 07:59:53 »

Hoi Wouter,
ik schuur meestal voor met korrel 400, de primer met 800. Dit is dan voor het spuiten en blijf je schuurkrassen meer zien dan bij rollen. Ontvetten doe ik wel met wasbenzine. Thinner is scherp en trekt in lak die niet hard is, zoals synthetisch, en lost dan de lak op. Thinner gebruik ik wel om lak te verwijderen die volledig verweerd is. 2-K is veel harder, maar ook minstens 5x zo duur en moet bij voorkeur gespoten worden. De lak en primer die ik voor mijn auto heb gebruikt is TRACTOL, een machinelak van verffabrikant PPG. Ik heb voor deze optie gekozen omdat de auto in het verleden gedeeltelijk met synthetische lak was gespoten. Als je hier zomaar 2-k overheen spuit, werkt dat als afbijt. Je kan dan voor een dure sealer kiezen om de onderlaag af te dekken, maar dan moet je heeeeel goed uitkijken dat je nergens door de sealer heen schuurt tot op de onder liggen de verflaag. Tractol is in de meest gangbare RAL-kleuren te koop en kost, voor zover ik nog weet, net beneden 20 euri/ltr. 2-k zit volgens mij al boven de 100,= ltr. Om te spuiten heb je verdunning nodig, rollen moet zo kunnen. Temp is belangrijk, net wat zomer69 al zei. Neem de tijd om alles goed te laten drogen en uitharden. 2-k heb ik binnen een uur al weer eens geschuurd, synthetisch heeft een uur of wat nodig om oppervlakkig te drogen, uitharden duurt een paar dagen. Dit laatste om beschadigingen bij montage van losse delen te voorkomen.

Groeten,
Reinier.

zomer72
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 15 Juni 2011, 08:14:39 »

Je kunt zelfs voor €5,19 bij de action een pot verf halen, maar met industrielak voor metaal van wyzonol heb ik veel betere resultaten.(is wel een fractie duurder) Haal het bij phoenix verffabriek en in elke kleur verkrijgbaar.

Deze auto is met action verf door mij gedaan,       inmiddels twee jaar later ziet het er niet meer zo mooi uit.  lak is verkleurd, en laklaag is niet echt hard. moet eigenlijk al weer over gedaan worden. Zal de huidige eigenaar wel van plan zijn.

Let op : gebruik altijd een roestwerende grondverf of primer die geschikt is voor metaal , anders heb je snel een roestplek zeker als je auto buiten staat.

Schuren doe ik licht met 180 en 240, waar het kan langzaam met een exentische schuurmachine, kan ook met de hand en een schuurblok.
Dan gebruik ik er één met de grote van een vlakschuurmachine. En je hoeft echt niet hard te schuren, er hoeft alleen maar een nieuwe hechtlaag te ontstaan.......Als laatste gebruik ik een zacht waterproofschuurblokje ( action ) extra fijn  , voor een hele auto twee nodig.

idd let op vochtig weer.....

succes , als je wil oefenen mijn auto is beschikbaar.   Lachebek  eventueel heb ik ook een ruimte beschikbaar   Knipoog  

zomer69
zomer72
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 29 Juni 2011, 19:37:06 »

En is je kadett al van kleur verschoten Verbaasd?    Ben benieuwd.
wooty22
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juli 2011, 20:38:01 »

goedenavond forummers,

tijden niks van mij laten horen ik weet het! excuus excuus.

De kadett is wel licht veranderd van kleur maar dat zijn helaas op dit moment enkel blootgelegde vorige verf lagen. Ik ben nog steeds bezig met het voor werk er zit namelijk een hoop plamuur werk bij!

Reden dat ik weer even in mijn topic kwam kijken was dat ik inderdaad zoals knutselsmurf al waarschuwde een soort van gemischie reactie kreeg.

eerst toen ik spuitplamuur op een stuk met thinner ontvet plaat spoot de plamuur (sowieso klote spul trouwens) bobbelde helemaal op en chaos.

en daarna toen ik een 2 dagen geleden met grondverf bespoten deel licht had geschuurt en toen ontvette met thinner toen gebeurde precies hetzelfde met die verf! vervelend dus.
Maar ik begrijp dat dit komt omdat deze nieuw aangebracht verf laag nog niet goed droog genoeg is omdat hij wss synthetisch is moet hij wel een paar dagen drogen voor hij echt droog is? knutselsmurf?

probleem is dus een beetje dat thinner de verf oplost.
en wasbenzine volens vele juist vet is.

wat zou ik dan moeten gebruiken of kan thinner wel alleen dan moet de verf wel een aantal dagen gedroogd hebben.?

groetjes.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: