Holland Kadett B Club Forum
23 Mei 2019, 09:55:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Zondag 19 mei 2019: Voorjaarsmeeting HKBC in Amerfoort
5-6-7 Juli 2019: Kampeerweekend HKBC in Dronten
Zaterdag 6 Juli 2019: Algemene ledenvergadering in Dronten
Zie het forum voor meer info.
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke Hot Spark electronische ontsteking?  (gelezen 574 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nisei
Newbie
*
Berichten: 18


Bekijk profiel
« Gepost op: 03 Mei 2019, 09:54:35 »

Hallo allemaal.
Ik wil een electronische ontsteking in mijn Kadett zetten maar hoe kom ik er achter welke ik moet kopen?
Op de Hot-spark website staan heel veel verschillende. Ik neem aan dat ik een Delco-GM nodig heb maar welke van de 4?
Ik heb een 1968 1.1 Kadett.

Alvast bedankt
Gelogd
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Mei 2019, 12:28:25 »

Je moet allereerst kijken of je een Bosch (verdeelkap met klemmen en condensator buiten de ontsteking) of een Delco (verdeelkap met schroeven en condensator onder de verdeelkap) hebt. Dat van de klemmen en schroeven weet ik zeker, waar de condensator zit kan ik verwisseld hebben. Naar ik meen was het ooit niet mogelijk om een delco ontsteking om te bouwen, maar de techniek staat niet stil natuurlijk Knipoog
Gelogd
Nisei
Newbie
*
Berichten: 18


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Mei 2019, 23:01:45 »

Dank je reusjep
Geen idee hoe ik daar achter kom. Ik weet wel dat er een andere verdelerkop en kabels op zijn gekomen en ook de bobine is vervangen.
Op de foto zie je wat er nu in zit. Bosch?
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 711


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Mei 2019, 07:26:26 »

Dit is een Bosch. Klembevestiging en condensator buiten de ontsteking. (Zilverkleurig tonnetje aan de onderzijde).

Groet, Willem.
Gelogd

Nisei
Newbie
*
Berichten: 18


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Mei 2019, 17:22:23 »

Dank je Willem.
Dan zal ik deze nodig hebben: 3BOS4U1
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1247


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Mei 2019, 09:02:16 »

Je moet inderdaad de 3BOS4U1 hebben. Belangrijk is dat je de juiste bobine gebruikt, dus eentje met een voldoende hoge (primaire) weerstand. De standaard bobine op onze Bosch ontstekingen met een voorschakel weerstanddraad heeft een veel te lage weerstand, en zal de Hotspark te zwaar belasten waardoor hij snel kapot gaat!
Verder moet je zorgen dat je een goede 12V hebt. De bestaande 12V op de bobine is niet goed: Deze is alleen tijdens het starten direct (via de zwarte draad) aangesloten op de +12V. Tijdens normaal bedrijf gaat dit via de blanke / doorzichtige draad. Dit is de weerstandsdraad en zal dus steeds in elkaar zakken als er stroom door gaat. Ook hier kan de Hotspark niet goed tegen!

Verder is de bijgeleverde doorvoertule (rubber) vierkant (bij mij was dit het geval), en heb ik deze moeten bijsnijden voor onze ronde doorvoer!

Succes!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1247


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Mei 2019, 09:13:47 »

Bij de oude hot spark zat maar 1 (vierkante) doorvoer:


Bij de nieuwere e-spark gelukkig 2 (volgens de foto):


Scheelt weer wat prielwerk!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Nisei
Newbie
*
Berichten: 18


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Gisteren om 16:28:23 »

Klopt!
Ik heb hem binnen er zit een vierkante en ronde bij.
Ik zou er vandaag mee bezig maar meet nu dat de primaire spoel van mijn bobine 1.3 Ohm is en niet de vereiste 3 Ohm Droevig
Dat wordt dus eerst een andere bobine er in zetten.
Raden jullie een nieuwe van de Hot-Spark website aan of zijn er hier genoeg mensen die die dingen hebben liggen?
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1247


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Gisteren om 22:32:56 »

De meestgangbare voor de  b-kadett is die met een te lage weerstand. Ik zou een nieuwe nemen. Of die van Hotspark of een blauwe Bosch!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines