Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Aandrijving => Topic gestart door: thomas op 13 Oktober 2014, 15:44:56



Titel: km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thomas op 13 Oktober 2014, 15:44:56
Hallo

wie weet wat er origineel voor km teller in een kadett b 1,1 Sedan 1971 zat

kwa letter en cijfers

want ik heb het idee, dat er bij mij een teller in zit die er niet origineel in hoort

gr thomas


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: Olaf op 14 Oktober 2014, 07:03:09
Hoi Thomas,

Een simpele vraag met een heel divers antwoord. Welke teller er in hoort is geheel afhankelijk van het bouwjaar, achterasverhouding, versnellingsbak of automaat en je bandenmaat.

Hier een klein overzicht van de meest voorkomende tellers:

Automaat => W=850
Schakel met een 4,11 achteras => W=666 of W=672
Schakel met een 3,89 achteras => W=625 of W=634
Grote motor en 3,67 achteras => W=596

En dan heb je nog de tellers die er anders uit zien:
Tot en met ongeveer bouwjaar 1969 => Zilverkleurig middenstuk
Bouwjaar 1970 en later => Zwart middenstuk
Tot ongeveer 1968 => Gekleurde buitenring

Dit is een beetje zoals ik het in mijn hoofd heb zitten. Uiteraard zijn er uitzonderingen hierop. Verder zul je zelf moeten bepalen of je teller een beetje klopt qua verhouding. Geeft ie te veel aan, dan moet je een hoger W getal hebben, geeft ie te weinig aan dan heb je een lager W getal nodig. Onze kadettjes geven over het algemeen altijd iets te veel aan.

Groeten Olaf


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thekleine op 14 Oktober 2014, 22:01:38
En toerentellers zien er altijd hetzelfde uit? wanneer en waarbij zijn die geleverd?


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: Gert op 14 Oktober 2014, 23:04:50
Deze info heb ik liggen; wat waar en niet waar is durf ik niet te zeggen.


(http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/Toerenteller/modellen2.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/Toerenteller/modellen1.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/Toerenteller/omschrijving1.jpg)


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thekleine op 15 Oktober 2014, 06:56:24
Bedankt!, Weer info rijker.

modelletje nummero dos heb ik in mijn kadettje geplaatst. is dus eigenlijk te oud voor mijn '72 model.
 :P


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thomas op 15 Oktober 2014, 16:24:52
oke bedankt

ik heb er een W 666 erin zitten, met zwarte binnenkant
dus kwa jaartal klopt hij wel.

gr thomas


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: reusjep op 19 Oktober 2014, 10:56:28
Is een deel van de verschillen bij KM-tellers ook nog gerelateerd aan band- en velgmaat? Of is de omtrek van de banden normaliter het zelfde?
(Ik heb een coupé restauratieproject dat met dubbelgaats SR velgen kwam die er niet onder horen, vandaar...)


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thekleine op 20 Oktober 2014, 07:27:25
Automaat => W=850
Schakel met een 4,11 achteras => W=666 of W=672
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-347QGAH4.jpg) (http://www.hondavereniging.nl/index.php?p=viewitem&id=22486)

Schakel met een 3,89 achteras => W=625 of W=634
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6LCRPYRE.jpg) (http://www.hondavereniging.nl/index.php?p=viewitem&id=22488)

Grote motor en 3,67 achteras => W=596

Ik heb hier een 705.. zit in een '72 4 deurs 1100..
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7WHBETA4.jpg) (http://www.hondavereniging.nl/index.php?p=viewitem&id=22487)

Sorry dat je je beeld moet draaien, de host zet hem elke keer zo neer bij het kleiner maken van het plaatje raar neer.


<edit> Afbeeldingen gedraaid <edit>


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: apex4x4 op 22 Oktober 2014, 17:39:12
Grappig dat er zoveel verschillende soorten tellers zijn, heb zelf de W=634 maar dan zonder gekleurde ring in de teller, (1.1 coupé 1971)

(http://i.imgur.com/JZpMqBo.jpg)

Hoe zit het eigenlijk met de tellers die tot 180km gaan, zitten deze in de kadett's met grotere motoren ??

Groetjes Martin.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: apex4x4 op 22 Oktober 2014, 18:04:37
Owja deze hadden we nog niet, de W=1094  ;D die zullen hier ook maar weinig rijden.

(http://i.imgur.com/HXhgEne.jpg)

Groetjes Martin.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: CarAvan USA op 22 Oktober 2014, 18:46:12
Owja deze hadden we nog niet, de W=1094  ;D die zullen hier ook maar weinig rijden.

(http://i.imgur.com/HXhgEne.jpg)

Groetjes Martin.

Iemand toevallig bovenstaande teller liggen op de plank onder het stof? In dat geval heb ik interesse.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: apex4x4 op 22 Oktober 2014, 20:29:03
Iemand toevallig bovenstaande teller liggen op de plank onder het stof? In dat geval heb ik interesse.
Dat zal niet meevallen om deze in nederland te vinden, bij ebay zijn er nog enkelijke te koop, hier bijvoorbeeld

http://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-OPEL-KADETT-RALLYE-W-1094-VDO-SPEEDOMETER-VERY-NICE-/261627008279?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cea2f5517&vxp=mtr

Let wel op dat er 2 verschillende soorten tellers zijn: de W=1094 zonder kleuren ring op te tellerplaat, en de W=... zie foto, dit zijn maar 3 cijfers en kan niet goed zien welke, en er zit een gekleurde ring op de tellerplaat.

(http://i.imgur.com/vlXoFCJ.jpg)

Het opsturen naar nederland kost haast niets, ongeveer $15.

Ik heb een paar dagen geleden ook iets besteld via ebay, heb hier wel heel lang naar moeten zoeken, namelijk het orginele "by buick" embleem wat op mijn coupe hoort te zitten, heel zeldzaam om nog aan te komen, hoop deze aankomende dagen binnen te krijgen  ;D 8)

(http://i.imgur.com/IXwIrdu.jpg)

Groetjes Martin.



Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: CarAvan USA op 23 Oktober 2014, 07:54:49
Waar ebay al niet goed voor is, ik heb begin van het jaar nog een setje heupgordels gescoord van GM, nu zijn ze dan eindelijk compleet  ;D. Heb ik ook lang naar moeten zoeken aangezien ik het model van 69 heb in de auto en die komen zelden tot nooit voorbij.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: reusjep op 23 Oktober 2014, 19:19:27
Ik gok op 960, voor zover ik 't kan lezen.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: Wouter op 24 Oktober 2014, 09:49:15
Ik gok op 960, voor zover ik 't kan lezen.

Klopt!

(http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNTE2/z/LawAAOxydlFSvaH6/$_12.JPG)

HIER (http://www.ebay.com/itm/OPEL-KADETT-RALLYE-1-9-LITER-1968-69-SPEEDOMETER-ASSEMBLY-VERY-NICE-/131080021179) te koop.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: reusjep op 24 Oktober 2014, 19:13:11
Enkel die bolletjes houden me nog een beetje bezig. Ik kan stampen op het gas wat ik wil, maar 100 in de derde versnelling?  :o
Staan ze echt voor de maximumsuggestie? En hoe zit dat bij de automaat dan?
Weet iemand er iets over?


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: apex4x4 op 24 Oktober 2014, 22:31:54
Enkel die bolletjes houden me nog een beetje bezig. Ik kan stampen op het gas wat ik wil, maar 100 in de derde versnelling?  :o
Weet iemand er iets over?
Hahaha je haalt de woorden uit mijn mond, ik zat met de zelfde vraag in mijn gedachten.
Ben ook heel benieuwd waar die rode bolletjes voor zijn, deze staan bij de mijlen teller op precies de zelfde plaats als de km teller.


Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: thomas op 25 Oktober 2014, 09:22:42
ja daar zit ik ook mee, ik kan dat volgens mij nooit halen hahaha



Titel: Re:km teller voor kadett b 1,1 Sedan
Bericht door: Jeroenvans op 25 Oktober 2014, 23:53:44
die rode bolltejes geven het maximun toerental in een bepaalde versnelling aan...
en ja die kan je dus echt halen... (mits je de juiste teller/achteras combi hebt)
onze blokken konden voor die tijd behoorlijk wat toeren hebben en dat ook langdurig volhouden(in tegenstelling tot bv de kever)