misschien kun je hier iets mee; niet van mij maar door mij verzameld:
Of een hoofdremcillinder nog o.k. is hangt eigenlijk maar af van 2 dingen: de wand van de cillinder en de toestand van de rubberen cups. De wand van de cillinder moet perfect schoon en glad zijn. De cups mogen niet zijn afgesleten. en moeten hun scherpe (olieschrapende) randjes nog hebben. Als dat alles nog gewoon o.k. is (en dat zie je pas als je de boel uit elkaar haalt!!) dan pas kun je de boel gewoon terugzetten.
Demontage werkt vrij simpel en als volgt: (ik beschrijf het op algemene wijze)
- verwijder klemveren die de 'potjes' op z'n plek houden
- druk de zuiger in zodat de borgring aan de kant van de bekrachtiger kan worden uitgenomen
- de achterste zuiger (voor de achterste remcircuit) komt er dan met desnoods wat tikken of slaan op een houten blok/plank uit
- verwijder de borging voor de voorste remzuiger aan de bovenzijde (in de ruimte waar het voorste potje zat)
- tik de voorste zuiger eruit idem als de achterste
- inspecteer alles en let op de volgorde van de onderdelen die eruit komen!
- maak schoon met spiritus of remvloeistof (niet met iets anders!! benzine etc. tast de rubbers aan! en met remvloeistof gaat perfect)
- monteer cups pas weer als ze nog goed zijn zoals ik hierboven beschreven heb, olie ze (en de andere inwendige onderdelen) licht in met remvloeistof
- de cillinder kun je aan de binnenkant goed schoonmaken met een doek rond iets (pas op met lange schroevendraaiers voor krassen!!) of met een lange borstel
- monteer alles weer zoals je eerst hebt gedemonteerd. Als de cups niet meer goed zijn dan een revisiesetje bestellen. Als je de binnenwand van de cillinder niet meer goed krijgt is het de goedkoopste oplossing een andere Ate te halen op de sloop of zo.