Hoi Andrew,
Je vraag is niet zo 1-2-3 te beantwoorden, maar ik ga het toch proberen.
Bij de B-C Kadett, GT, C-D Rekord, A-B Manta en A-B Ascona (en misschien nog wel een type dat ik ben vergeten) zijn er twee verschillende type achteras:
- Kleine as => 1100 en 1200 B-kadett
- Grote as => 1500, 1700 en 1900 B-kadett
Het verschil in CCs is ook meteen het verschil tussen de OHV motor en de CIH motor. Zo zijn ook de verschillen in de achteras overbrengingen verschillend, de kleine as heeft als grootste overbrenging 1:3.89 terwijl de grote achteras ook nog in 1:3.44 beschikbaar is (uitzonderingen daar gelaten en die zijn dan ook bijna niet te vinden bv 1:3.18). De 1200S motor heeft 60 pk en de 1500 motor heeft volgens mij ook 60 pk, je zou dan ook verwachten dat de grens ergens rond de 60 pk zou liggen. Echter bij de manta en ascona zie je weer dat de 1600N ook geleverd is met de kleine achteras en bv de 1300S manta (dit is een OHC motor met 75 pk) is weer geleverd met een grote achteras. Het differentieel van de kleine assen is bij alle modellen hetzelfde alleen de lengte van de steekassen en de posities van de veerschotels zijn verschillend, hetzelfde geldt dus ook voor de grote assen.
Nu weet ik ook iemand die rijdt met een kleine achteras maar met daar een 1900S motor voor. Hij heeft hem vaak genoeg op z'n staart getrapt en de as heeft het niet begeven bij hem.
Het gaat om deze kadett:

Waar je wel mee te maken krijgt is de aandrijfas. Een aandrijfas behorende bij een kleine achteras past dus ook alleen maar op een OHV motor en andersom geldt hetzelfde. Als je een grote motor in je kadett bouwt heb je sowieso al een andere aandrijfas nodig die je zelf zal moeten laten maken want een CIH aandrijfas van een B kadett kom je niet zomaar tegen.
Wat wel weer een voordeel is van de grotere assen is de langere overbrenging. Je hebt meer koppel dus je kunt met een lager toerental dezelfde snelheid rijden.
Het is dus echt geheel afhankelijk met wat je wilt, als je normaal rijdt dan kun je best met een kleine achteras achter een grote motor rijden.
Groeten Olaf