Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 13:03:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: trillen bij het optrekken  (gelezen 5959 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
opelgerrit
Gast
« Gepost op: 22 Oktober 2007, 22:58:00 »

hallo ik heb een probleem waar ik helemaal gek van word.elke keer als ik optrek trilt de auto zowat uitelkaar zodra ik de koppeling helemaal op heb laten komen is het trillen weg ik heb het idee dat als de auto is warm gedraaid dat het trillen erger word. sorry als ik direct geen reactie terug geef ik heb pas sinds kort internet en weet nog niet hoe alles werkt mvg gerrit (?)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Oktober 2007, 22:58:00 »

Mijn coupé trilde ook heel erg bij het optrekken; alsof je op een wasbord reed.
In de eerste versn. erg, maar in de achteruitversn. verschrikkelijk.
Tot de koppeling helemaal opgekomen was, dan was het over.
De oorzaak zat in versleten motor-en versnellingsbaksteunrubbers.
Welke van de drie (2-motor en 1-versn.bak) steunrubbers de grootste boosdoener was weet ik niet; ze waren alle drie wel echt heel erg slecht/slap/papperig.
Na vervanging ervan was het probleem uit de wereld.
OTR (Opel Teile Reinheimer) heeft ze wel en verder zijn er in Duitsland ook meerdere liefhebbers die deze delen te koop aanbieden.

OTR:
http://shop.roeser-online.de/o-t-r/katalogfr.asp?id=1812011200317372414224542521819

en anders Oberé in Limburg:
http://www.opel-classic-parts.com/

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat er olie/vet-vlekken op de koppelingsplaat zitten, waardoor deze "slippend pakt".
Ik tip echter op de steunrubbers :{blink}

p.s.: deze twee oorzaken worden in het werkplaatshandboek van de C-Kadett (met 1200 motor) als oorzaak genoemd bij het bovengenoemde probleem.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pedro
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Maart 2010, 20:43:31 »

Ook ik had hetzelfde probleem, ontzettend geschok en gerammel bij het opkomen van de koppeling. Ik dacht in 1e instantie dat het de versnellingsbak was, maar na het wisselen van de bak was het probleem niet weg. Toen na het lezen van dit topic de motorsteunen en de versnellingsbaksteun bekeken, maar die zagen er nog prima uit. Aangezien ik de krukas keerring toch wilde vervangen, heb ik tevens de koppelingsplaten vervangen. Probleem opgelost. Trekt op zoals het hoort zonder dat irritante geschok. De oude koppelingsplaten zagen er trouwens nog prima uit en ik kon ook nergens speling ontdekken of iets dergeliks, maar in ieder geval is het probleem opgelost! Lachen
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Maart 2010, 09:22:55 »

Het kan zijn dat de koppelingsplaat versleten is en dan bedoel ik niet de voering op de plaat, maar de veren die de trilling moeten opvangen. Dit in combinatie met wat vettigheid, waar al over gesproken werd,  kan trilling veroorzaken. Het kan ook nog voorkomen dat de 2 delen in de plaat onderling veel speling hebben. Het deel van de spiebanen en het deel van de voering kunnen onderling verdraaien en worden dan weer tegengehouden door de veren. Als tussen deze 2 delen veel speling komt door slijtage, is de plaat niet meer goed gecentreerd. Ook kan de spanning in de drukgroep niet goed verdeeld zijn waardoor deze niet goed aangrijpt bij het laten opkomen van de koppeling. Ook groeven/slijtage van het vliegwiel of de druktafel van de drukgroep kan trilling veroorzaken. Ik heb zelfs al eens meegemaakt dat een nieuwe koppelingsplaat niet goed gecentreerd geklonken was, dus er zijn veel mogelijkheden.

Groeten,
Reinier.
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Maart 2010, 09:25:39 »

Grijns  Grijns  Grijns oud topic, zie ik nu  Lachen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: