Holland Kadett B Club Forum
28 April 2026, 21:59:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bosch verdeler gezocht  (gelezen 9493 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 19 Augustus 2013, 18:23:05 »

De Bosch verdeler die ik heb heeft volgens mij speling op de cetrifugaalgewichtjes. In ruststand kun je deze gewichtjes een graad of 5 bewegen zonder dat er vervroeging optreedt. Dit is misschien geen ramp maar hoort volgens mij niet.
Als je de verdeler in de hand hebt en je schudt er mee, dan hoor je de gewichtjes rammelen.
Heeft iemand een betere Bosch verdeler voor mijn 1.1SR motor?
Type Bosch JFU4, nummer 0 231 150 007 (1969 model voor de 1.1 motoren)
Ik wil hem ombouwen d.m.v. een Hot-Spark module naar electronische ontsteking,  en bij een nauwkeurige ontsteking kan dan maar beter de vervroeging ook correct werken.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Augustus 2013, 11:59:08 »

Als je begin september nog niks hebt zal ik op mn studentenkamer in Utrecht eens kijken. Heb er daar een boel in een krat liggen. Geen idee van staat, maar wellicht 't proberen waard.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Augustus 2013, 12:14:17 »

Als ik een verdeler gevonden heb, laat ik het weten.
Zo niet, dan is elke hulp welkom.

kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Augustus 2013, 15:47:58 »

Hoi Gert,

dan wordt het vanavond geen koekje bij de koffie, maar een ontsteekding Grijns Grijns.

Oftewel ik heb zowel een Bosch als een Delco uit mijn City Box magazijn getrokken.

Tot vanavond,

Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Augustus 2013, 16:12:55 »

Ik neem mijn oude mee ter vergelijking.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Oktober 2013, 18:30:06 »

Nog niet opgelost. Wie weet waar ik nieuwe originele Bosch veertjes voor de centrifugaalgewichtjes van m'n verdeler kan vinden.
In de mijne zitten niet-originele, veel te slappe veertjes.
Het blijkt dat hij met deze verdeler in z'n 1,2 en 3 zo tussen de 2400 en 300 toeren constante snelheid/toerental licht schokkend rijdt; hij houdt dan in.(Bosch verdeler met HotSpark module).
Als ik er een Delco verdeler inzet (met puntjes) is dit inhouden helemaal weg.
Mijn indruk; de veertjes zijn te slap, de centrifugaalgewichtjes hebben te weinig tegendruk en vervroegen bij te weinig toeren al teveel.

buzz_4stroke
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Oktober 2013, 20:56:57 »

Gert,

Heeft je hotspark genoeg ruimte in de verdeler? Die van mij zorgde dat de basisplaats niet meer kon verdraaien omdat hij tegen de wand aanzat.

Gr. Chris
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 06 Oktober 2013, 21:30:27 »

volgens mij wel; zal ik in ieder geval nog even controleren d.m.v. zuigen aan de onderdrukdoos.
Verdraaien kan hij zeker, of het over het hele bereik gaat ? Denk ik wel.
Boven de 3000 toeren loopt hij wel weer mooi rond en met de stroboscoop geeft hij ook ruim de vervroeging weer.
Het "hakkelen" zit hem in het toerenbereik tussen de 2500 en 3000 toeren.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Oktober 2013, 21:26:18 »

Het "hakkelen" zit hem in het toerenbereik tussen de 2500 en 3000 toeren.
en je ziet de timing ook heen en weer vliegen met de strobe? anders kan het ook nog aan de hotspark liggen...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Oktober 2013, 22:02:08 »

Nee, er is geen sprake van onlogisch verspringen maar om de 2000 toeren en vlak daarboven loopt de vervroeging al richting de 30 graden.
(dit probeerde ik dan weer terug te dringen door de verdeler wat later te zetten, maar dat geeft dan alweer gauw te laat bij lage/stationar toerental)
Op zich wat lastig precies te zien want met de ene hand probeer ik het toerental stabiel te houden en met de andere de stroboscoop te richten en de vervroegingsknop zo te verdraaien dat de markeringen weer vluchten. Daarna kun je aan de stand van de vervroegingsknop de vervroeging aflezen.
Verder is het afstellen van 0 graden bij startertoerental lastiger (ik heb gegokt op een graad of 4-5 bij 800 toeren) dan nul stellen met een proeflampje op de puntjes. Dat laatste kan eigenlijk heel precies.

En ja, het zou de Hotspark kunnen zijn, maar hoe constateer ik dat?
In ieder geval zijn de veertjes in de verdeler niet origineel en vergeleken met een veertje uit een andere verdeler slapper.
Vandaar mijn idee van te vroege vervroeging.
Boven de 3000 toeren houdt het inhouden/schokken op; mijn gedachte= dan zit hij op de maximale vervroeging, kunnen ze niet verder naar buiten slingeren en is dit correct bij deze hogere toeren.

Met de Delco met puntjes loopt hij in het totale toerenbereik netjes en soepel, eerst met de Kadett-B bobine (met weerstandsdraadaansluiting) en nu met een blauwe Bosch bobine met geschakelde 12V aansluiting.

Mochten de puntjes me minder bevallen (i.v.m. onderhoud) en ik geen betere Bosch+Hotspark heb, zou ik de elektronische A-Corsa ontsteking nog kunnen proberen.
Op dit moment houd ik het bij de Delco+blauwe Bosch en kijk ik uit naar een betere originele Bosch verdeler om daarmee de Hotspark te testen.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Oktober 2013, 22:18:56 »

je zou nog even de punten terug kunnen zetten in de bosch verdeler en kijken of de problemen hetzelfde zijn. dan weet je in ieder geval of de hotspark goed is...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Oktober 2013, 08:22:01 »

Ja, goed idee; zo zie je of de Bosch verdeler met de puntjes dezelfde kuren vertoont of niet.
Zal ik t.z.t. eens uitproberen.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: