|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 12 December 2016, 10:55:09 » |
|
Haha doe je goed!  Geen bobine op voorraad bij de autozaken in de buurt, dus online besteld. Toch maar vast wat gaan rommelen, de opgeladen accu teruggezet en wat kabels los gehad en weer vastgemaakt. Toen alsnog aan de praat gekregen. Heel fijn! Maar het probleem zit er waarschijnlijk nog steeds. Volgend weekend dus een nieuwe bobine inzetten en ik ben ook op zoek naar een andere startmotor want die heeft zijn beste tijd ook gehad. Vind het wel moeilijk om er nu achter te komen waarom de motor nu wegviel. Ben nog niet zo handig met elektriciteit. Ga sowieso de verdeelkap nog goed nakijken. Wat betreft de bobine vond ik zo'n ombouwsetje naar elektrische ontsteking wel interessant, had daarover een post gevonden op de site. Aan te raden?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jinny
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 12 December 2016, 17:17:09 » |
|
Als ik zou weten of je in de buurt woont, kon ik je misschien aanbieden om te helpen, nu weet ik het niet.
|
|
|
|
|
|
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 12 December 2016, 17:27:53 » |
|
ik ben ook op zoek naar een andere startmotor want die heeft zijn beste tijd ook gehad.
meestal is het voldoende om de startmotor uit elkaar te halen en schoon te maken. ook willen vervuilde contacten van de accu/massa kabels wel een zwakke startmotor verklaren.
|
|
|
|
|
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
|
apex4x4
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 12 December 2016, 18:43:22 » |
|
Een defecte bobine kan je meestal voelen, als de motor loopt word de defecte bobine gelijk loei heet. Als je een multimeter hebt kan je ook eens kijken of de bobine de juiste voeding (stroom) krijgt. Een bobine heeft een plus en een min, de minkabel gaat naar de verdelerkap toe, de plus gaat naar het "contactslot" toe. Zet het contact aan, multimeter plus op plus bobine, en min van meter tegen massa van auto, je moet nu 12v hebben, start de auto en kijk nog een keer, nu moet de meter 9 volt aangeven. Gaat de meter andere voltages aangeven dan is het niet goed.
Groetjes Martin.
|
|
|
|
|
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 12 December 2016, 23:49:37 » |
|
Een defecte bobine kan je meestal voelen, als de motor loopt word de defecte bobine gelijk loei heet. Als je een multimeter hebt kan je ook eens kijken of de bobine de juiste voeding (stroom) krijgt. Een bobine heeft een plus en een min, de minkabel gaat naar de verdelerkap toe, de plus gaat naar het "contactslot" toe. Zet het contact aan, multimeter plus op plus bobine, en min van meter tegen massa van auto, je moet nu 12v hebben, start de auto en kijk nog een keer, nu moet de meter 9 volt aangeven. Gaat de meter andere voltages aangeven dan is het niet goed.
Groetjes Martin.
meestal is het voldoende om de startmotor uit elkaar te halen en schoon te maken. ook willen vervuilde contacten van de accu/massa kabels wel een zwakke startmotor verklaren.
Ga ik eens volgen, was inderdaad aan het rommelen met een multimeter maar kwam er zo snel niet uit. Startmotor schoonmaken kan nooit kwaad, en heb ik dat ook eens bekeken.  Bedankt! Als ik zou weten of je in de buurt woont, kon ik je misschien aanbieden om te helpen, nu weet ik het niet.
Opel staat nu nog in Venlo, over een week of 2-3 in Den Bosch. Waar kom jij vandaan? Lijkt me leuk!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jinny
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 14 December 2016, 11:06:53 » |
|
Pfff Lisa, ik woon in Warmenhuizen, dat is een km of 10 boven Alkmaar... Dat is ff te gek voor een op en neertje....
|
|
|
|
|
|
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
|
|
|
|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 15 December 2016, 12:08:01 » |
|
Pfff Lisa, ik woon in Warmenhuizen, dat is een km of 10 boven Alkmaar... Dat is ff te gek voor een op en neertje....
Dat is inderdaad een eind weg, jammer! Wie weet zien we elkaar wel eens, op een meeting
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter96
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 15 December 2016, 20:06:36 » |
|
Hou de kabel die van de bobine naar verdelerkap los en houd deze met een goed geisoleerde tang of leg hem ergens ongeveer 1cm van carrosserie af. Zorg dat je contactpunten dicht staan, zet hem op contact en doe de contaktpuntjes met schroevendraaier open en dicht. Kijk uit dat je daar geen sluiting maakt. Je zal dan als bobine goed is een vonk van zeker 1cm moeten trekken. Gebeurd er niks verdraai je de ontsteking zodat de puntjes open staan en maak je met een schroevendraaier contact tussen de delen waar de puntjes zitten. Vonkt hij dan wel zit je probleem in de contactpuntjes (misschien blijven die dicht staan?).
Hoop dat je het verhaal een beetje volgen kan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 19 December 2016, 00:16:01 » |
|
Gisteren nog wat gesleuteld aan de auto. Hij start redelijk nu, ik heb het een en ander opgezocht over de startmotor en heb onder andere een stappenplan gevonden voor revisie. Als ik deze week nog tijd heb (kerst laat niet veel over), ga ik daaraan beginnen. Omdat de startmotor plotseling een ongezond geluid maakt, ga ik uit van viezigheid. Raden jullie aan om uit voorzorg koolborstels te vervangen? Heb verder nog een nieuwe radiateur ingebouwd die ik al een tijdje klaar had liggen, opgeschuurd en overgespoten met hittebestendige lak. Dus dat ziet er weer fris uit in ieder geval.  (Even je hoofd schuin houden, heb ruzie met de foto-transfer website haha)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reusjep
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 19 December 2016, 09:00:44 » |
|
Het hangt er een beetje vanaf hoe snel je weer wil rijden. En 99,9% kans dat je de voorpijp los moet halen om de startmotor er netjes uit te krijgen. Wees slim: koppel vantevoren de accu los in ieder geval.  Geen geld/Geen haast? Dan lekker reviseren en als je toch bezig bent de koolborstels vervangen. De andere optie is een vervanger ergens vandaan pulken en die plaatsen terwijl je op je gemak de oude schoonmaakt en opknapt. En een startmotor is niet achterlijk duur, al is dat uiteindelijk een oordeel dat je zelf moet maken. http://www.mister-auto.nl/fl/startmotor/valeo-433296_g2_a021433296.html Edit: bovenstaande is een startmotor met statiegeld, dus dan ruil je de oude in en valt er weinig te reviseren. Winparts heeft ook passende, en anders wellicht een onderdelenboer in de buurt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kinuyakkii
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 19 December 2016, 15:56:48 » |
|
Hoi Lisa , ik kom uit Schijndel (10km van Den Bosch af). als je wil kan ik je ook helpen met de diverse probleempjes  (of onderdeeltjes) gr Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 19 December 2016, 21:12:41 » |
|
Ik heb inderdaad niet zo'n haast ermee, doe veel met de fiets en de trein. Het is echt mijn hobby-autootje. Ik zou nu niet weten welke koolborsteltjes er in moeten, is het handig om hem open te maken en te kijken wat er in zit? Of kan ik door even te googelen al een heel eind komen? Wat leuk Paul! Vanaf de eerste week v januari staat ie in Den Bosch. Lijkt me leuk om eens langs te rijden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freek B.
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 20 December 2016, 10:02:24 » |
|
Als je de auto toch hobby matig gebruikt kun je de startmotor er gewoon afhalen en op (moeders) aanrecht open maken.
helemaal schoonmaken en de koolborstels inspecteren. op dat moment weet je het meeste. Alle informatie op het internet is leuk, maar zegt uiteindelijk niets over de staat van je startmotor.
|
|
|
|
|
|
1973 Kadett b coupé 1971 Kadett b coupé (in onderdelen) 1986 VW T3 Panel Van 1966 Rekord C Coupe
|
|
|
|