Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 20:18:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Buitenkant opknappen van roest tot lak  (gelezen 17126 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
D4M4G3X
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 12 April 2021, 15:21:02 »

Hallo allemaal,

Het mooie weer is weer aangekomen en het is tijd om de buitenkant eens goed onder handen te nemen.
Ik wil hier binnenkort mee gaan beginnen, maar heb hier wel een aantal vragen over aangezien ik wel voor een hele tijd klaar wil zijn.

Op het moment heeft de auto best wel veel roestplekken en oude plamuur zitten die ik (opnieuw) wil gaan bewerken.
Mijn vraag is echter wat hiervoor de beste aanpak en materialen zijn, het liefst niet al te duur, maar wel goed genoeg om weer wat jaartjes mee te kunnen gaan.

Dus stap voor stap mijn idee, eerst de auto kaal schuren, roest goed verwijderen, grond laag aanbrengen, verf laag aanbrengen en als laatste een lak laag.
Wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Welk roestwerend goedje of grondverf kan ik gebruiken zodat de roest niet weer terug komt?
Wat voor soort plamuur kan ik het beste gebruiken om gaten en deuken te vullen, kan dit met polyester plamuur of moet dit echt met staalplamuur?

Voor onder de motorkap moet er natuurlijk ook een hittebestendige laag komen lijkt mij, die is nu namelijk ook aan het afbladeren en ik wil hem graag in 1 keer goed maken.

En daarnaast wil ik gelijk maar de raam rubbers rondom gaan vervangen, dat lijkt mij het beste tegelijk te doen met de verf. Welke rubbers heb ik daar voor nodig?
Ik zag er wel een aantal staan op OTR, maar mijn Duits is niet heel sterk. In elk geval het voor raam, achter raam en achter zij ramen maar vervangen, de rest kan nog apart gedaan worden.
De auto ga ik ook op die manier spuiten, losse delen apart van het grote geheel, wel na elkaar natuurlijk, maar in delen.

Dus al met al een hele hoop vragen, als iemand mij daarmee op weg zou kunnen helpen dan zou dat top zijn. Al het advies is welkom! Grijns

Mijn kenteken is 33-63-RN en mijn chassisnummer is 31xxxxxxx
Mochten er foto's of andere informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag!

Groeten Dave
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 13 April 2021, 08:02:21 »

Hoi Dave,

Verven is niet mijn sterkste kant maar ik kan je wel vertellen wat ik gebruikt heb. Van het merk Owatrol gebruik ik de olie (lijnolie) die zorgt voor een redelijk goede roestpreventie. Dit kun je ook voor de grondlaag verf doen. Ik gebruik verder van die ouderwetse knal oranje loodhoudende menie, en hier doe ik dan een flinke scheut owatrol olie doorheen. Daarna schilder ik hier overheen met de kleur verf die het moet worden. Plamuren daar kan ik je helaas geen advies over geven.

Wat de rubbers betreft kun je ook goed bij Darex terecht, dit is ook onze sponsor. Zij hebben alle rubbers voor de B kadett.

Groeten Olaf

P.s. ik heb je chassisnummer uit je post onleesbaar gemaakt, je weet maar nooit wie er mee leest.

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
D4M4G3X
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 13 April 2021, 12:41:38 »

Oke top, dan ga ik dat Owatrol olie eens bestellen, dus dit dient ook gelijk als grondlaag? Dan daarna de verf naar wens er op gemengt met die olie en moet er daarna nog iets van een lak/bescherm laag overheen of is de verf hiervoor al goed genoeg?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 13 April 2021, 20:11:17 »

je kan ook de dikke gelaagde roest verwijderen en dan behandelen met een roestomzetter zoals fertan. daarna kan je normale primer en lak gebruiken.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 April 2021, 06:57:45 »

Oke top, dan ga ik dat Owatrol olie eens bestellen, dus dit dient ook gelijk als grondlaag? Dan daarna de verf naar wens er op gemengt met die olie en moet er daarna nog iets van een lak/bescherm laag overheen of is de verf hiervoor al goed genoeg?

Ik gebruik de owatrol deze volgorde:
- dunne laag erop smeren
- loodmenie verdund met owatrol
- loodmenie
- verflaag (meerdere lagen)
- aflakken

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 15 April 2021, 08:18:02 »

Owatrol heb ik ook al eens gemengd  met menie. De geur was wel even  wennen  Knipoog werkt wel mooi verder
Om op deze vraag in te haken: heeft iemand ook een goede tip voor waarmee je goed kan kaalschuren?
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 15 April 2021, 22:03:12 »

Je hebt van 3M rubberen schijven met een grove structuur. Deze zijn er voor op de boormachine en slijptol. Dit schijnt goed te werken. Zelf heb ik hier (nog geen) ervaring mee.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: