Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 03:09:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Er klopt iets niet.  (gelezen 7061 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadettb1986
Gast
« Gepost op: 21 Juli 2010, 16:31:05 »

Hallo mede kadettiers,

Ik ben bezig mijn kabelboom te vernieuwen en heb genoeg foto's gemaakt bij het loshalen.
Nu kijk ik naar de elektrische schema's en kloppen er dingen niet.
punt 1:
De 16mm2 kabel van + op accu gaat in het schema naar de startmotor (bij mij zat hij aangesloten op de dynamo)
punt 2:
Van de regelaar klopt niet, weet door het gerommel van de vorige eigenaar niet hoe deze aangesloten dient te worden.

Conclusie:
Als iemand voor mij duidelijke foto's heeft van de rechterkant van het blok(hoe het aangesloten dient te worden startmotor, dynamo en regelaar) kom ik er voor de rest wel zelf uit.

bvd
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2010, 17:03:00 »

Betreffende Startmotor-Dynamo-Accu dit:
Op mijn startmotor (van de rode 1972 F-Coupé)  zit een dikke rode die van de plus van de accu komt.
Direct vanaf de aansluiting op de startmotor gaat een dikke rode  naar het zekeringenblok (zekering 4 of 5 dacht ik) en een dikke rode naar de dynamo.
Via deze weg is de dynamo dus direct met de accu+ verbonden

Dit heb ik eens overgenomen uit het Duitse Forum; kun je er iets mee?  (zonder garantie)

Starter: Dickes Rotes Kabel Klemme 30 an die 8mm Verschraubung
Rot-Schwarzes Kabel am Starter an Klemme 50

LIMA: mit externem Regler D+ D- DF von den jeweiligen Klemmen an der lima an die jeweiligen Klemmen am Regler

B+ von Regler zur Batterie + bzw. zum Dicken 30er am Starter
61 Blau/Weiß an Ladekontrolle

mit integriertem Regler: Blau/Weiß 61 an Ladekontrolle
B+ an Batterie+ oder Dickes 30er am Starter
Masse an Limastütze zu Motorblock

Verder vind ik nog deze foto's van dynamo met externe regelaar:

en dit schema met dynamo en externe regelaar:

Leuk om te puzzelen met dit warme weer  Knipoog

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadettb1986
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juli 2010, 18:03:14 »

juist gert, dat dacht ik dus ook al in het electrisch schema te zie dat je me gemaild had.
Het is dus door 1 van de vorige eigenaren fout aangesloten.
Nu gaat het weer goed gebeuren;D
Is idd niet echt lekker met dit weer 3 kabels aansluiten en zweet afvegen:P
Ach, het houd me van de straat  Grijns

Zou je mij dit schema ook nog even kunnen mailen?
Bvd
cluseau
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:40:05 »

De 16mm2 kabel van + op accu gaat in het schema naar de startmotor (bij mij zat hij aangesloten op de dynamo)
punt 2:
Van de regelaar klopt niet, weet door het gerommel van de vorige eigenaar niet hoe deze aangesloten dient te worden.

1 klopt natuurlijk niet hoewel het best kan werken. Zowel dynamo als startmotor horen direct naar de plus van de accu te gaan maar wel via de kortste weg. Dus van de accu recht naar beneden op de startmotor. Een iets minder zware verbinding mag dan van de startmotor plus naar de dynamo plus lopen. De weg naar de accu is namelijk onnodig langer. Op de dynamo met ingebouwde regelaar zit ook nog een "F" aansluiting. Deze moet naar het laadstroomlampje. Bij een externe regelaar zitten de aansluitingen natuurlijk op die regelaar. Soms is er ook nog een "W" aansluiting. Dit is meer voor diesels om een toerenteller aan te sturen. Voor zover ik weet zijn er geen b kadett in diesel geweest. 

Frans.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: