Holland Kadett B Club Forum
22 April 2026, 03:30:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stuur losmaken  (gelezen 15193 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 16 Maart 2014, 15:17:22 »

Omdat mijn claxon niet werk moet het stuur er af want ik heb een slecht contact bij de sleepring.
Nu heb ik een poelietrekker passend gemaakt ,onder spanning gezet, laten schrikken en zelfs de naaf warm gestookt maar hij weigert er vanaf te komen. Heeft iemand nog een idee om hem eraf te krijgen?

Groeten erik
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Maart 2014, 17:41:04 »

Klinkt zo bekend. Lachen

Had het zelfde, mijn oplossing was:

Onder spanning zetten en een beetje kruipolie er op spuiten.
Na een paar uur sprong de boel met een knal ineens los.

Wel de moer op het eind laten zitten.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Maart 2014, 18:57:29 »

Hey Erik, had het zelfde probleem, omdat er stukken bakeliet van het stuur waren afgebroken moest het stuur er vanaf, heb eerst een orginele stuurtrekker geprobeerd en trok die zelfs stuk op het stuur, heb toen een gewone poelie trekker aangepast met 3 beklede klembeugels, kon het stuur er zonder probleem vanaf trekken.
Nog een tip: niet op de stuurmoer gaan slaan met een hamer, de impact beveiliging in de stuuras sla je vrij snel inelkaar, en dan is de as stuk Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Maart 2014, 21:00:57 »

Ik zal het gaan proberen om de poelitrekker er op te laten zitten en de naaf in te spuiten.

@martin ik heb al wel een paar flinke klappen op de as gegeven, hoe kun je zien of de inpact beveiliging is beschadigd?

Gr. Erik
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Maart 2014, 21:37:07 »

ik heb al wel een paar flinke klappen op de as gegeven, hoe kun je zien of de inpact beveiliging is beschadigd?
Aan de inpact beveiliging kan je dit bijna niet zien.

Waar je het wel aan kan merken is dat als je de plastic stuurkap er op zet, en dan bij het sturen het stuur tegen de plastic kap aan gaat lopen, dan weet je dat je de as naar beneden hebt geslagen Grijns
De as kan best wel wat tikjes hebben, ik bedoel alleen dat je er niet met een vuist hamer op gaat slaan, dat vind de as minder leuk Tong

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Maart 2014, 22:38:50 »

je kunt het ook zien aan de 3 glijblokjes waarmee de stuurkolom aan het dashboard vast zit (deze moeten tegen de eindaanslag zitten) je kunt ze redelijk vanonder het dahboard zien zitten.
zal proberen er morgen een foto van te maken.

gr Paul
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Maart 2014, 22:38:01 »

bij deze de foto's van de ïmpact beveiliging de 3 aluminium blokjes moeten achter in de sleuf zitten en worden door een soort hars geborgt. als je te hard op je stuur slaat sla je de stuurkolom uit de borging van deze blokjes. 
(foto 3 is hoe ze horen te zitten)

gr Paul
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Maart 2014, 17:21:34 »

Ik denk dat ik goed ben weggekomen.
De schuifblokjes zitten nog op zijn plek.
Toen ik een paar keer op de naaf had geslagen had ik namelijk het idee dat het stuur wat dichter op de behuizing was komen te zitten!
Ik heb het stuur nog steeds niet los maar de claxon werkt inmiddels weer dus ik laat het maar zo!
Gr. Erik
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 18 Maart 2014, 17:53:17 »

hee Erik,

het stifje wat in het stuur zit en op de contactring drukt kan ook wel eens flink vet zijn en moeilijk contact maken, misschien dat het stiftje eruit halen en door de ontstane opening met een wattenstaafje de ring schoon/vetvrijmaken helpt?!?

gr Paul
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 18 Maart 2014, 19:19:34 »

Heb ik geprobeerd met een wattenstaafje , er kwam een hoop zooi af maar dit hielp niet.
Ik heb nu een lange strook schuurpapier gepakt en deze onder de stift gefriemeld, hierna voorzichtig geschuurd en daarna deed hij het weer!  Had een hoop gescheeld als ik met het simpelste was begonen Grijns Grijns

Gr. Erik
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2014, 09:05:35 »

Als je hier mee begint is het raadzaam om een relais te plaatsen bij de claxon.

De stroom loopt nu volledig over de ring in het stuur en door het schuren wordt de contactring alleen maar slechter.
Zal nu steeds vaker niet werken.

Met een relais werkt de claxon een stuk beter en blijft de ring in het stuur heel.

Draden losnemen van claxon, vaste massa aan claxon maken, draad naar stuur aan min van relais spoel(86),plus aan plus relais spoel(85) en contact(30),ander contact (geschakelde plus 87) naar claxon en toeteren maar.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2014, 14:45:30 »

Goed idee! Mocht ik weer problemen krijgen zal ik het zo doen.

Gr. erik
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: