Holland Kadett B Club Forum
29 April 2026, 15:14:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: met de kadett naar de ardennen  (gelezen 6584 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
red one
Gast
« Gepost op: 02 Juni 2011, 23:04:46 »

hallo allemaal,
wij zijn helaas niet op de meeting geweest ondat wij op vakantie zijn.
wij zijn met de kadett en caravan naar de ardennen gereden.
we hebben er net een 1200cc blok ingezet om meer vermogen voor de caravan te hebben.
dit valt tegen moet ik zeggen.
het grootste probleem wat ik momenteel hebt is de koeling.
hij loopt tegen rood aan.
dit probleem had ik niet met mijn 1100cc
het is de zelfde radiateur nieuwe slangen.
als ik zonder caravan rijd blijft de temparatuur goed.
wat denken jullie?
een grotere radiateur of een oliecooler?

groet ronald en mieke
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juni 2011, 08:24:53 »

Hoi vakantiegangers, ik ben met de sedan die ik gehad heb al meerdere malen op pad geweest met een zware aanhanger en een vouwcaravan. De kadett, ook omgebouwd naar 1200, liep op LPG en de caravanrit was oa naar Gulpen in Limburg. Dit ging goed qua temp op de vlakke delen en voor het klimmen was het overschakelen op benzine en gebruik maken van een aanpassing. In verband met de LPG had ik een extra koeler gemonteerd, een electrovin voor de radiateur en een expansievat in het koelsysteem zodat de radiateur altijd 100% gevuld bleef. De extra koeler kon ik handmatig inschakelen. Nu is Limburg niet te vergelijken met de Ardennen, maar in mijn geval hielp de aanpassing wel. Zorg in elk geval dat je motor goed op toeren blijft. Langzaam naar boven met voldoende toeren betekend een lage versnelling, dus meer trekkracht, een betere circulatie van je koelwater en een koelvin die sneller draait en meer lucht door de radiateur trekt, want bij lage snelheid heb je minder rijwindkoeling, je bent tenslotte op vakantie dus waarom zou je haast hebben. Een oliekoeler is natuurlijk altijd welkom voor je olie, maar ervaring daarmee op een kadett heb ik niet.

Groeten,
Reinier.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Juni 2011, 13:32:44 »

Grotere radiateur lijkt me nog het meest praktisch: Wel goed in de gaten houden; koeloppervlak teveel kun je ten dele met iets van plexiglas voor de radiateur in orde maken. Dit is vooral in de winter belangrijk, aangezien de motor wel goed op temperatuur moet kunnen komen!
Rijden met de verwarming aan en de raampjes open scheelde bij mijn automaat trouwens ook al, zij het zonder LPG en zonder caravan. Knipoog
Max
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Juni 2011, 17:46:50 »

Er stroomt sowieso geen koelwater totdat de thermostaat open gaat, dus ik zou me niet teveel zorgen maken wat betreft een te koude motor..
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juni 2011, 16:53:14 »

en dat baart me juist zorgen dat als de thermosstaat open gaat er een "koude"plons water het blok inschiet, heb in mn thermosstaat een gaatje geboord van 2mm (naar bovenzijde gekeert) om luchtbellen te voorkomen.

gr Paul
Max
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 07 Juni 2011, 00:03:53 »

Een thermostaat openr nooit in een keer helemaal. De aangegeven temperatuur is meestal wanneer deze begint met openen. Dit is juist gunstig zodat er dus niet zoals paul beschrijft een lading koud water het blok in schiet en de thermostaat weer dicht slaat. De langzame stroom kan dan verwarmd worden door het blok en dan zal uiteindelijk de thermostaat helemaal openen..
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juni 2011, 06:38:35 »

Hallo,

Met verschillende kadettjes ben ik meerdere keren op vakantie geweest met een caravan erachter. Hier een opsomming van mijn ervaringen:

1.1N op benzine uit 1973 (originele motor) met een dubbele uitlaat pijp: Ging redelijk met alleen maar vlakke weg, temperatuur bleef goed maar ik vroeg wel het uiterste van het motortje.

1.2S op LPG uit 1970 (andere motor) met een enkele pijp: Dit ging dus totaal niet, voor de zekerheid ben ik al snel overgeschakeld op benzine. Met moeite kon ik 80 kilometer per uur halen (op de vlakke weg met tegenwind) en soms moest ik zelfs terug naar de 3! De temperatuur werd wat hoger maar het ging wel goed (het was niet extreem warm weer).

1.7 op LPG/benzine uit 1969: Dit gaat perfect! Steile hellingen van 18% heeft ie geen probleem mee, op de snelweg heb ik met 100 km/uur nog ruim gas over. Ik ben er al op veel plekken mee geweest. De temperatuur is tijdens het rijden goed, alleen tijdens een hete dag in de file loopt de temperatuur wel op. Om dit tegen te gaan wil ik een elektrische ventilator voor de koeler inbouwen.

Als ik jouw geval zo lees zijn er twee dingen waar je wat aan kunt doen:
1. Heb je een dubbele uitlaatpijp of een enkele?
2. Het installeren van een elektrische ventilator.

Wat je natuurlijk wel in het achterhoofd moet houden is dat een 1100/1200 natuurlijk nooit de titel "trekauto van het jaar" heeft gehaald.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
red one
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 09 Juni 2011, 22:17:14 »

hallo allemaal,

bedankt voor de reacties
een zelfdenkende fan vind ik wel een idee.

wij zij 2 dagen terug naar nederland geweest voor het werk caravan in belgie laten staan.
met de fiat terug gereden om de caravan begin komende week mee terug te nemen.
en niet te geloven staan wij gisteren met een kapote waterpomp van de fiat.

groet ronald en mieke
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: