Aangezien ik momenteel geen overdekte plek heb om aan de opel te werken ben ik maar verder gegaan met de klusjes die ik bij de kachel kan doen.
Eind december heb een cih 2.0E motor aangeschaft, deze zag er niet uit en in mijn sleutelwoede het ding uitelkaar te trekken heb ik helaas vergeten een foto van het ongelofelijk afgetakelde blok te maken. Maar wel van de diverse onderdelen erin en eraan. Ik heb de motor ongezien gekocht de verkoper had geen gegevens mbt compressie oid, het enige wat ik wist was dat hij compleet met kabelboom/computer/lmm en de rest was en een vaag fototje….

Weinig grafische info dus.

Eerste week Januari kwam het blokje binnen, Het blok direct op de bok gezet, de startmotor aangesloten om eens even de compressie te meten, cil 1 12bar, cil 2 11,5bar, cil 3 0bar, cil 4 0bar

……hmmmmm dus dat word uitelkaar halen (was ook gebeurt al was het wel goed)

Duidelijk wegeblazen koppakking dus.
En met de stalen rij geconstateerd dat de kop ook een ietsie pietsie krom is.
Ik kan natuurlijk de kop laten vlakken bij een bedrijf en dat kost ook helemaal niet zoveel maar aangezien ik op die zondag toch niets te doen had besloten om het op de ouderwetse hillbilly thuisfrut methode te doen. (het gaat hier maar om 0,1 mm krom)

Vlakplank gemaakt met schuurpapier erop gelijmd en deze op mn werkbank bevestigd.

Guide lines met merkstift op de kop getrokken en dan maar schuren tot ze allemaal weg zijn.

Na de nodige potjes bier,sigaren

hier en daar een drupje zweet en kramp de kop weer gecontroleerd en voila de kop is weer vlak.

Van m’n werk de klepzitting frees-set meegenomen om de klepzittingen opnieuw te modeleren naar fabriek specs.

Nieuwe zittingen gefreest en de kleppen geslepen+gelapt met pasta. Kop is klaar.

Zuigerveer slotspeling gecontroleerd, deze is 0,95 dat is veelte veel zou zo’n 0,45 max mogen zijn voor de 1e compr veer. De stootrand valt gelukkig mee deze is niet voelbaar en amper meetbaar, dus deze cilinders durf ik gerust te hoonen met de handhoon.
Inmiddels drijfstanglagers,krukaslagers,zuigerveren, en een complete pakking set besteld voor de 2.0 motor.

Zuigertjes gereinigd, eerst even een uur in de ovenreiniger laten weken en dan borstel je de koolresten er zo vanaf. (nooit te lang doen want het verkleurd het aluminium)

De dynamo en de startmotor schoongemaakt en voorzien van nieuwe koolborsteltjes en spanning-regelaar. Even in de glasparelkast en een lik verf doen wonderen.

De injectorbuis/inlaatspruitstuk gepareld en geborsteld + de nodige rubbertjes en slangen vervangen, teven gecheckt of de injectoren sproeien naar behoren.

Thermostaathuisje ziet er ook weer sexy uit.

Joepie het lijkt wel kerst een vrachtje met onderdelen voor de cih.
Dus als een bezetene alles weer inelkaar zetten.

Zo staat heb motortje er nu bij, lekker in de motoren-lak gespoten.
Carterpan moet er nog onder en ik ben nog opzoek naar een opel gt klepdeksel maar die komt wel als mn geldsok weer is aangevuld.

Word vervolgt!