Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 10:55:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: onderdelen versnellingsbak 1.2  (gelezen 19849 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Gepost op: 19 December 2016, 09:16:15 »

Hallo,

Dit weekend mijn versnellingsbak open gehaald omdat deze erg veel lawaai maakt, dit geluid was ook hoorbaar bij het loslaten van de koppeling in neutraal. Dacht zelf al aan het prisas lager, dit lager was inderdaad versleten. Nu ben ik opzoek naar een nieuw lager heeft iemand misschien een idee waar dit lager verkrijgbaar is? Ik heb reeds bij opel classic parts en mm dronten gekeken bij beide kan ik het lager niet vinden.
Versnellingsbak ziet er van binnen verder prima uit, de bedoeling is om er rondom nieuwe keringen en lagers in te zetten.

en hier de foto's van het lager het nummer dat erop staat is 525244A het is een FAG lager

alvast bedankt

Groeten Jorrit Smit
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 19 December 2016, 09:33:32 »

Hmm Gert heeft diverse onderdelencatalogi. Misschien dat hij nog (andere?) origineelnummers weet. En anders een bakrevisiebedrijf proberen.
+1 trouwens dat je gewoon de bak openmaakt en er even een aantal foto's van online gooit. Nog nooit van binnen gezien, dus erg boeiend om even te bekijken.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 December 2016, 09:38:46 »

Probeer het eens bij brammer, zit op veel plekken en heeft ook veel.

gr. Erik
Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 December 2016, 09:45:47 »

Oké daar ga ik even kijken, ik heb de bak open gemaakt omdat ik inmiddels drie versnellingsbakken gemonteerd heb en al deze bakken hadden wel Wat.

Groeten Jorrit Smit
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 December 2016, 11:46:47 »

Inderdaad bij Brammer hebben ze die wel, oude lager even meenemen, zo niet dan bestellen ze een juist lager, en heel goedkoop.
Ik ga meestal naar Brammer in Eindhoven.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 19 December 2016, 12:35:18 »

Mooi om eens te aanschouwen hoe een versnellingsbak er vanbinnen uit ziet. Altijd al met bewondering naar de tekeningen zitten kijken.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 19 December 2016, 14:11:53 »

Is het niet een kwestie van naar de eerste de beste lagerboer lopen en het nummer op tafel leggen?
Het zijn gewoon handelsmaten...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 19 December 2016, 16:36:40 »

Dat dacht ik eerst instantie ook, in dit lager zit een groef gedraaid waar een soort van seegerring in valt. Het lijkt erop dat het lager niet meer gemaakt wordt.

Groeten Jorrit Smit
KEESMAAS
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 19 December 2016, 19:08:55 »

Als je op google het nummer intikt krijg je wel enkele resultaten, dus een lager boer moet dat ook wel kunnen. En die waren nog leverbaar. Een andere optie is een lager zonder groef en die er in laten draaien.

eens een kadett altijd een kadett
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 19 December 2016, 19:20:10 »

Danny, de man achter achterasrevisie.nl met een garage in Dalfsen heeft nog oude NOS onderdelen voor diverse bakken. Verder kun je het eens proberen bij Matz in Duitsland.

Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 19 December 2016, 19:58:12 »

Bedankt voor de adressen, ik ga even contact zoeken. Wat betreft het draaien van de ring ben bang dat dat niet gaat lukken, het lager is erg hard hier kan je op de draaibank niet veel aan bewerken. Ook is de gleuf maar ongeveer 1 mm breed zulke smalle beitels bestaan haast niet

Groeten Jorrit
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 20 December 2016, 10:31:41 »

En met een slijptol er in slijpen? Lager in de draaibank en met een dun schijfje slijpen. Maar het lijkt mij sterk, dat deze lagers niet meer te koop zijn.
Staat er een nummer in? (ja dus 525244A)

Groeten, Willem.

Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 20 December 2016, 12:44:53 »

Ik ben zojuist nogmaals bij de lager handelaar geweest, even goed in de skf catalogus gekeken en na wat zoeken en bellen waarschijnlijk het lager gevonden. Het nummer op het lager is een oud nummer, het nieuwe lager heeft het nummer 6205 NR van SKF. De term NR betekent dat het een lager met gleuf is. Ik Heb het lager besteld als hij binnen is meet ik hem na en laat ik éven weten of het past.  Ik zal in deze topic ook foto's plaatsen als ik de bak in elkaar ga zetten.

Het slijpen van de sleuf zou inderdaad wel mogelijk zijn als het niet anders kan, ik hoop dat het niet nodig is  Knipoog

Groeten Jorrit
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 20 December 2016, 13:03:55 »

Het slijpen van de sleuf is inderdaad het laatste wat je gaat doen. Ben benieuwd naar de montage. Succes ermee.

Groet, Willem.

Jorrit Smit
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 22 December 2016, 20:11:27 »

Hallo,

Vandaag het nieuwe lager opgehaald, het is de goede Lachebek.  Een verschil met het lager dat uit de bak komt is wel dat deze een kunststof kooi had, het nieuwe lager heeft een stalen kooi ik verwacht hier geen problemen mee. Het lager dat achterin de versnellingsbak (in het aluminium staartstuk) ook gelijk maar vervangen. Er zitten twee kogellagers in de versnellingsbak verder alleen maar naaldlagers, de naaldlagers zien er goed uit in mijn versnellingsbak. Deze vervang ik daarom ook niet.  Wel heb ik nieuwe keringen besteld bij opel classic parts, Er zitten drie keringen in de bak een in het staartstuk een bij de prisas en een bij de kilometerteller aandrijving. Ook gelijk een pakking voor de versnellingsbak deksel besteld, een pakking voor het staartstuk was niet leverbaar dus deze zal ik zelf knippen.

Nogmaals duidelijk de lager nummers:

Prisaslager   6205NR
Lager in aluminium staartstuk   6304

Nieuwe en oude lagers bij elkaar

Het lager met groef (nieuw en oud)

De oude keringen

Groeten Jorrit Smit
--------------------------------------------------------------

@OPEL1967  Bedankt ik hoop dat iemand er in de toekomst iets mee kan
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: