Ik wil/moet ook mijn koppelingsplaat bekijken.
Bij het wegrijden maakt de koppeling ergens het geluid van een kat met de staart tussen de deur (kan geen kat ontdekken, dus...)
Bij vlot wegrijden/koppelen is het te vermijden maar bij stadsritten en straks toerritten is het hoogst ergerlijk.
Voor ik nieuw koppelingsmateriaal koop wil ik eigenlijk wel bekijken of er iets aan te doen is, maar daarvoor moet de bak er achter weg

en daar ik geen brug tot m'n beschikking heb, moet ik het op de rug liggend doen (en zo'n bak blijkt dan toch nog wel aardig zwaar te zijn)
Deze punten wil ik eerst nalopen: (info van H.Averdonk HOCN)
Vaak gaat het bij een koppeling vervangen als volgt: "alles goed ontvetten anders heb je de kans dat de koppeling gaat schokken......"
Een aantal zaken moet goed in het oog worden gehouden:
1. zit het toplager op de juiste positie? Vaak zitten ze er OF te ver OF niet ver genoeg er in.
2. Hoe is het lager gemonteerd? Vaak is de buitenbus in elkaar geslagen bij de montage zodat de naaldjes niet meer vrij kunnen draaien. Niet scheef ingeslagen?
3. Genoeg vet er in? Lager voor montage goed invetten met lagervet, dan monteren en nadien een dikke stift in het toplager drukken om het overtollige vet er uit te persen. De rest laten zitten. Meestal wordt alles kurkdroog gemaakt.
4. Naaf v/d koppelingsplaat: vertanding invetten, maar wel zodanig dat er geen vet nadien naar buiten wordt geslingerd en op de voering terecht kan komen. De naaf beweegt t.o.v. de rest van de plaat. Een minuscuul drupje olie om de buitenkant v/d naaf doet soms al wonderen.
5. De priseas zelf t.h.v. de vertanding licht invetten waar de plaat over schuift. Zie 4.
6. Koppelingsgaffel: aanligvlakken invetten als ook de glijbuis waar het druklager overheen gaat.
7. Pasvlakken van het motorblok en bakhuis schoon? Anders ligt de boel niet goed in lijn.
voorbeeldplaat:

[/URL]
de naaf kan bewegen waar de priseas door gaat t.o.v. de plaat waar de veren in klemmen.
De zijde die nu zichtbaar op de foto is, noemt men de "korte kant'' v/d plaat en de andere zijde de "lange kant" .
Als je aan de lange kant kijkt, kun je ook zien dat daar een naad zit en je kunt tussen de schijven zien dat daar nog een plaat tussen zit die tegen de veren aan rust.
Overigens: de plaat moet wel met de lange kant naar de bak toe gemonteerd worden.