Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 02:05:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Knipperlichten voorzijde vervangen door LED  (gelezen 14238 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Gepost op: 14 April 2019, 15:57:46 »

Ik vind de knipperlichten aan de voorzijde van mijn 68 Sedan nauwelijks zichtbaar.
Er zitten lampjes in die aan beide zijden op een puntje uitlopen en tussen 2 verende metalen klemmetjes zitten.
Eentje brandde bijzonder zwak en dat heb k al verholpen door de verende metalen plaajes te reinigen (corrosie weggehaald) maar ik vind ze toch nog steeds te zwak om bij helder licht goed te zien.
Weet iemand van jullie welk type lampje dit is en of er een LEDvervanging voor bestaat?
Alvast bedankt.
Gelogd
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 April 2019, 18:11:49 »

Er hoort een 18watt buislampje in te zitten maar een led lampje zou ook kunnen passen mits je het knipperlichtrelatie ook aanpast ( anders gaan ze snel knipperen door minder stroomverbruik)

Gr paul
Gelogd
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 April 2019, 20:15:13 »

Dank voor je antwoord.
Relais hoeft niet aangepast als ik er een weerstand in serie voor zet maar weet je misschien wat de type aanduiding voor het lampje is?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 April 2019, 20:48:00 »

In de boekjes staat K12V/18W, is geen benaming die mij veel zegt.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 April 2019, 17:03:46 »

Dank je Gert
Ik heb zitten zoeken en ben er achter gekomen dat deze lampjes ook bekend staan als Festoon lampjes.
Tik maar eens Festoon in op Aliexpress en je ziet talloze LED varianten staan die maar een paar dubbeltjes kosten.
Ik ga even wat verschillende bestellen en post mijn ervaring als ik ze heb getest.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 15 April 2019, 20:08:53 »

Wij zijn benieuwd Grijns
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 15 April 2019, 20:39:31 »

Een smd weerstand kan ik daar wel intern in kwijt. Zou betekenen dat je ze er na aanpassing zo in kan zetten.
Jullie horen van me.
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 16 April 2019, 05:49:14 »

ik heb  zon jaar of 10 geleden  2 keer 10 wat er in gesoldeeerd  en gekit  dit werkt nog steeds en nog nooit stuk gehad
Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 17 April 2019, 07:01:31 »

Hoi. Als je led plaatst zonder het relais aan te passen zal je ook de led op een 18 watt lampje moeten laten lijken. Dat kan niet door een weerstand in serie te zetten maar een flinke 10 watt weerstand paralel te schakelen, zoals octdet ook aangeeft. Een smd weerstand is veel te licht en kan dat vermogen niet wegstoken. Als je een weerstand in serie zet verzwak je licht opbrengst doordat je de spanning verlaagd naar de led. Een weerstand van 14,4 ohm zal bij 12 volt 10 watt gebruiken. Een andere reden is dat de festoon lampjes zwak kunnen branden doordat het aardpunt niet goed kontakt maakt. De roest wordt dan een in serie geschakelde weerstand die de lamp dempt. Ook als je led plaatst meet dan de massa op het aardpunt die moet als zo goed 0 ohm zijn. Maar ook de reflector spiegel is vaak mat of verroest. Willem van het forum hier heeft daar een mooie oplossing voor. Hopelijk heb je er wat aan.
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 17 April 2019, 08:03:07 »

in plaats van een weerstand heetstoken kan je ook simpelweg je relais vervangen voor zoiets:
https://www.rdae.nl/160949-led-knipperautomaat-12v.html
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 17 April 2019, 17:12:28 »

Ah bedankt voor de tips jongens!!!
Ik zal de Willem methode even gaan zoeken  Grijns
Gelogd
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 17 April 2019, 21:41:23 »

Helaas, er is geen gebruiker met de naam Willem.
Heb je nog een hint? Ik ben niet te lui om te zoeken hoor maar als er geen gebruikersnaam Willem bestaat houdt het snel op  Rollende ogen
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 17 April 2019, 21:49:04 »

Ha, dat ben ik  Grijns. En volgens mij heb ik mijn methode nog niet op het forum kenbaar gemaakt.

In het kort komt het er op neer, dat ik een frisdrank of bierblikje opengeknipt heb en een paar stukken in de vorm van de binnenkant van het knipperlichthuis geknipt heb. Nog even oppoetsen en je hebt weer een redelijke spiegel.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 17 April 2019, 22:12:31 »

Of methode Gert, ook super-geheim , dus niet verder vertellen.
Ik heb aluminium-tape gebruikt, dat installateurs gebruiken om afvoerpijpen van verbrandingsgassen gasdicht af te tapen.
Plakt als een gek, mooi glanzend oppervlak en is met een stanleymesje, een spatel en je vingers goed glad te strijken en in de naden af te snijden.
De twee behuizingen van de foto heb ik een jaar of 3-5 geleden (schat ik zo) opgeknapt en ze zien er nu nog zo uit.
(ik heb deze behuizingen onlangs vervangen door fabrieks-nieuwe omdat de aansluitingen aan de achterzijde erg aangetast waren, vandaar dat ik deze twee bij de hand had, ze horen bij mijn Olympia-A)

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 19 April 2019, 11:43:45 »

Dat ziet er keurig uit!
De Willem methode lijkt me ook goed maar wel bewerkelijker en in beide gevallen gebruik je aluminium als reflector.
Die tape heb ik nog wel liggen (hebben ze ook bij de Action).
Bedankt voor de tips!
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines