Holland Kadett B Club Forum
03 April 2026, 15:08:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik snap er nu al niks meer van  (gelezen 87473 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 24 November 2019, 22:26:31 »

Dat ik dit vraag van het stadslicht,is omdat deze niet over het kontaktslot en richting schakelaar aan het stuur loopt
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 25 November 2019, 06:09:33 »

Dat ik dit vraag van het stadslicht,is omdat deze niet over het kontaktslot en richting schakelaar aan het stuur loopt

Nee,  stadslicht doet het ook niet.
Sorry ik was niet duidelijk met mijn idee en misschien klopt het ook wel niet. Ik bedoelde dat het parkeerlicht (stadslicht aan 1 kant toch?) Word aangezet met de knipperlicht schakelaar, en dat daarom dit buiten het contact om zou gaan . Maar ik weet eigeijk niet zeker of deze auto's dat al hebben
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 25 November 2019, 07:26:37 »

Nee, stadslicht is geen parkeerlicht. Is gewoon een klein lampje bij in de koplampunit, doe je aan met één van de tuimelschakelaars links van de stuurkolom op het dashboard. Heeft niets met de richtingaanwijzers te maken en reageert ook niet op de groot/dimlichtschakelaar aan de stuurkolom.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 25 November 2019, 07:28:29 »

Deze schakelaar gaat automatisch mee aan als je de naastzittende schakelaar voor dimlicht inschakeld.
De stroom loopt dus niet via het knipperlichtrelais en ook niet via de stuurschakelaar.
Ook als één van deze twee defect is, zou het stadslicht het wel moeten doen.

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 25 November 2019, 09:49:19 »

Oké dat van de aparte schakelaar wist ik, en de beredenering van het parkeerlicht is dan inderdaad ook dom. Ik had het even beredeneerd aan de hand van mn caddy.

Maar stadslicht doet het ook niet. Dus dan kan ik het het best eerst zoeken in de stekker achter het dashboard denk ik.
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 25 November 2019, 10:11:07 »

Als de achterlichten wel werken, zou ik het nog niet in de stekker zoeken, maar eerder in de massa van de koplamp units. Aangezien deze lampen samen  over een schakelaar lopen. Of er zit een storing bij een van de stekkertje bij de zekeringen. Als ik me niet vergis de twee rechtse in de B2.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 25 November 2019, 10:38:19 »

Ja, zekeringen controleren is de eerste stap.
Ik zou ze stuk voor stuk er uit nemen, contacten goed reinigen en ook de klemmetjes waar ze tussen zitten licht opschuren.
Daarna kijken of het zekeringgebeuren klopt.

Onderste serie is de "aanvoer" van de stroom, de bovenste serie gaat naar de gebruikers.
Daar waar de + bij staat is ongeschakeld plus; dus ook met contact uit moet op de onderste 12V staan en bij een goede zekering op de bovenste ook.
Waar de blauwe strepen staan, is het geschakeld plus; op de 3+2 onderste contacten staat alleen 12V bij ingeschakeld contact (op de bovenste 3+2 bij goede zekeringen natuurlijk ook)

Goed te weten is, dat de verlichting voorzijde, dim en groot, ongezekerd is ; deze 4 gebruikers (2xdim en 2xgroot) krijgen hun stroom dus niet via een zekering maar direct vanaf de stuurschakelaar. (domme constructie, ongezekerd is onverstandig  Ik weet het niet  )

Ik zou niet hap-snap aan het uitproberen/testen gaan, maar systematisch werken.
Eerst de zekeringen, dan de verbindingen van de zekeringen naar de schakelaars, dan over de schakelaars heen (geven zij stroom door bij in/uit schakelen) en dan vanaf de schakelaars naar de verbruikers.

Wel zou ik na controle van de zekeringen als eerste de aarde van de voor-verlichting controleren.
Deze aarde gaat standaard via de bevestigingsschroeven van de units, maar deze verbinding is vaak verroest en gammel.
Om te testen een paar langere bruine kabels met kroko-klemmen nemen/maken en de behuizing van de units aansluiten op aarde (minpool accu of ergens op bijv. het motorblok of carrosserie.
Dit om een aarde-probleem uit te sluiten of op te lossen.

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 25 November 2019, 12:39:12 »

Duidelijke uitleg Gert, bedankt.  Ook voor de schema's per mail,  ze zijn zo beter te lezen inderdaad.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 25 November 2019, 12:51:15 »

Klopt

ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 26 November 2019, 18:38:02 »

zorg eerst eens voor een goede massa  .. rechtstreeks kabeltje trekken van de accu 

en testen   

meestal probleem opgelost
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 27 November 2019, 08:44:56 »

Gisteren wat dingen doorgemeten. Het lijkt inderdaad dat de stroom goed is (behalve het groot licht, daar meet ik niks), dus wanneer ik weer tijd heb eens nakijken of het aan de massa ligt. En dan ook maar eens kijken hoe het zit met het groot licht.

Iets wat me nog niet duidelijk is is wat nu parkeerlicht is. Ik was echt ij de veronderstelling dat dat het stadslicht was maar Gert zei me al dat dit niet zo is. Is stadslicht dan het dimlicht. Maar dat zou dan betekenen dat dit wel gezekerd is, dus iets. in mijn logica zal niet kloppen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 27 November 2019, 09:12:35 »

Voor zover ik weet:
Als de Kadett parkeerlichten heeft, zijn dat extra lampjes, die op de zijkanten van de voorschermen  gemonteerd zitten.

Hij heeft dan ook in het schakelblok van de verlichting een extra tuimelschakelaar voor parkeerlichten links/rechts zitten.

Dimlicht/grootlicht is een duplo-lamp die niet gezekerd is. Stadslicht is het kleine lampje (gezekerd  op de rechter zekering 5A) opzij in de lichtunit/reflector; dit lampje gaat gedwongen door de lichtschakelaar aan bij het inschakelen van dim/grootlicht. Eventueel kun je ook alleen met stadslicht aan rijden, maar dat lijkt mij onwenselijk, het geeft nauwelijks licht

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 27 November 2019, 09:33:59 »

Voor zover ik weet:
Als de Kadett parkeerlichten heeft, zijn dat extra lampjes, die op de zijkanten van de voorschermen  gemonteerd zitten.

Hij heeft dan ook in het schakelblok van de verlichting een extra tuimelschakelaar voor parkeerlichten links/rechts zitten.

Dimlicht/grootlicht is een duplo-lamp die niet gezekerd is. Stadslicht is het kleine lampje (gezekerd  op de rechter zekering 5A) opzij in de lichtunit/reflector; dit lampje gaat gedwongen door de lichtschakelaar aan bij het inschakelen van dim/grootlicht. Eventueel kun je ook alleen met stadslicht aan rijden, maar dat lijkt mij onwenselijk, het geeft nauwelijks licht

Sorry voor al mijn vragen  Lachen ik heb echt altijd gedacht dat parkeerlicht  niet nog aparte (extra) lampjes waren. Maar dat betekend dat mijn kadett geen parkeerlicht zou hebben. De achterlichten blijven wel branden bij ingeschakeld dimlicht terwijl de auto dan niet op contact staat. (Op zekering 3). Dan is dit dus geen parkeerlicht maar zitten de achterlampen  geschakeld op de verkeerde zekering?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 27 November 2019, 09:46:30 »

Auto's in die tijd hadden nog geen standaard-parkeerlicht, dat was LUXE Rollende ogen
Met ingeschakeld licht en contact uit blijft alles mooi branden; het gaat vanzelf een keertje uit en daar wordt je dan niet blij van  Boos
De achterlichten zijn wel gezekerd; links en rechts op verschillende zekeringen.
In het zwart/witte schema zijn de achterlichten nr. 45 gezekerd op zekeringen 5 en 6 (geteld van L naar R)

19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 27 November 2019, 10:53:05 »

Om het licht niet vergeten uit zetten bij  het verlaten van de wagen, kun je een zoemer instaleren. Deze monteer je met de + aan een van de zekeringen 5 of 6. De - aan de deurschakelaar.

En als je een beetje handig bent kun je de + ook nog van een schakeling voorzien dat wanneer het contact aan staat en de deur opengaat de zoemer niet reageerd. Misschien heeft iemand hier al een scheetje van?

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7   Omhoog
  Print  

Ga naar: