Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2026, 09:29:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik snap er nu al niks meer van  (gelezen 90013 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 27 November 2019, 12:29:14 »

Auto's in die tijd hadden nog geen standaard-parkeerlicht, dat was LUXE Rollende ogen
Met ingeschakeld licht en contact uit blijft alles mooi branden; het gaat vanzelf een keertje uit en daar wordt je dan niet blij van  Boos
De achterlichten zijn wel gezekerd; links en rechts op verschillende zekeringen.
In het zwart/witte schema zijn de achterlichten nr. 45 gezekerd op zekeringen 5 en 6 (geteld van L naar R)

Volgens het schema horen ze inderdaad op de 2 rechtse zekeringen. Maar dan zouden ze toch uit gaan als de sleutel uit het contact is? Want alleen alles wat op zekering 3 zit krijgt stroom ongeacht wel of geen sleutel/contact , toch?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 27 November 2019, 13:06:32 »

Bij contact uit gaan ook de achterlichten uit (geschakeld+ en via de zekeringkast)
Dat geldt ook voor de stadslichten.
Groot/dimlicht gaat niet uit; deze krijgen hun 12V direct van de accu/dynamo.
Rode draad (2,5 mm) van accu/dynamo naar nr.19 (schakelaar licht/ruitenwisser), van daar via geel/wit naar de stuurschakelaar en van daar via wit naar koplamp 56A=grootlicht en via geel naar koplamp 56B=dimlicht.
Ongezekerd dus   Verbaasd Verbaasd
Deze schakelaars krijgen dus, zeker als je bijv. halogeenlampen met meer vermogen inbouwt, de volle stroom te verwerken en bij sluiting of te heet worden is er geen zekering die dit op kan vangen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 27 November 2019, 13:28:06 »

Bij contact uit gaan ook de achterlichten uit (geschakeld+ en via de zekeringkast)
Dat geldt ook voor de stadslichten.
Groot/dimlicht gaat niet uit; deze krijgen hun 12V direct van de accu/dynamo.
Rode draad (2,5 mm) van accu/dynamo naar nr.19 (schakelaar licht/ruitenwisser), van daar via geel/wit naar de stuurschakelaar en van daar via wit naar koplamp 56A=grootlicht en via geel naar koplamp 56B=dimlicht.
Ongezekerd dus   Verbaasd Verbaasd
Deze schakelaars krijgen dus, zeker als je bijv. halogeenlampen met meer vermogen inbouwt, de volle stroom te verwerken en bij sluiting of te heet worden is er geen zekering die dit op kan vangen.

Helemaal helder, top!
Ik meende ergens gelezen te hebben dat jij de koplampen wou zekeren, is dit gelukt? Ik kan het topic even niet terugvinden
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 27 November 2019, 13:53:16 »

Ja, naar grote tevredenheid.
Halogeenunits met spanning direct van de accu/dynamo via het relais naar de koplampen. Alles met nieuwe bedrading en elke verbruiker goed geaard. Zeer goede lichtopbrengst  Cool
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,13211.0.html

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: 27 November 2019, 16:12:48 »

Nog wat vragen

Er moeten binnenkort enkele draden opnieuw getrokken (Radio, mistlampen, massa ed).

Waar kopen jullie dit soort draden?
Wat is handig om qua kleur te doen: de meeste kleuren zijn al in gebruik.  Bruin (En zwart) is altijd massa toch
Welke dikte is wijsheid? In het zwart witte schema zie ik de kabeldiktes van huidige bedrading.dit loopt uiteen van 0,5 tot 2,5.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 27 November 2019, 17:07:44 »

Rood=ongeschakeld 12V, zwart=geschakeld 12V en bruin=massa . Deze kleuren altijd correct gebruiken.
Verder welke kleur?
Ter vervanging van bestaande bedrading zo mogelijk de juiste kleur gebruiken , zoals wit en geel voor de koplampen.
Dubbele kleuren is lastiger; grijs/groen enz. Dan zou ik zelf wat kiezen, liefst logisch en consequent.
Dikte 0,5 of 0,75 zal meestal voldoende zijn, ik heb volgens mij 0,75 gebruikt. Massa bruin liever te dik dan te dun. (ook 0,75)

Dit vond ik nog:Vuistregel : 8 ampere per mm2 doorsnede. (klopt dit ??)
8 A bij 12 V is globaal 100 W, dus 1 mm2 is ruim voldoende voor bijna alle zaken. Alleen voor de startmotor en accuaansluitingen en zo is veel meer dikte nodig.
Electra is niet zo mijn ding  Ik weet het niet

19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 28 November 2019, 00:10:48 »

De achterlampen blijven wel branden bij contact uit. Vandaag nog getest  Grijns Als ik het schema volg komt de rode draad de schakelaar binnen. Via de linkse schakelaar worden de stadslichten, achterlampen en nummerplaat verlichting via het zekeringkastje gevoed. Zodra de rechtse schakelaar aan gaat, wordt de stroom ook naar de schakelaar aan het stuur gestuurd Hier kun je kiezen voor dimlicht of groot licht.

Tenminste, zo lees ik het schema. Ben ook geen expert in de stroom wereld.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 28 November 2019, 07:30:35 »

Ja, zekeringen controleren is de eerste stap.
Ik zou ze stuk voor stuk er uit nemen, contacten goed reinigen en ook de klemmetjes waar ze tussen zitten licht opschuren.
Daarna kijken of het zekeringgebeuren klopt.

Onderste serie is de "aanvoer" van de stroom, de bovenste serie gaat naar de gebruikers.
Daar waar de + bij staat is ongeschakeld plus; dus ook met contact uit moet op de onderste 12V staan en bij een goede zekering op de bovenste ook.
Waar de blauwe strepen staan, is het geschakeld plus; op de 3+2 onderste contacten staat alleen 12V bij ingeschakeld contact (op de bovenste 3+2 bij goede zekeringen natuurlijk ook)

Goed te weten is, dat de verlichting voorzijde, dim en groot, ongezekerd is ; deze 4 gebruikers (2xdim en 2xgroot) krijgen hun stroom dus niet via een zekering maar direct vanaf de stuurschakelaar. (domme constructie, ongezekerd is onverstandig  Ik weet het niet  )

Ik zou niet hap-snap aan het uitproberen/testen gaan, maar systematisch werken.
Eerst de zekeringen, dan de verbindingen van de zekeringen naar de schakelaars, dan over de schakelaars heen (geven zij stroom door bij in/uit schakelen) en dan vanaf de schakelaars naar de verbruikers.

Wel zou ik na controle van de zekeringen als eerste de aarde van de voor-verlichting controleren.
Deze aarde gaat standaard via de bevestigingsschroeven van de units, maar deze verbinding is vaak verroest en gammel.
Om te testen een paar langere bruine kabels met kroko-klemmen nemen/maken en de behuizing van de units aansluiten op aarde (minpool accu of ergens op bijv. het motorblok of carrosserie.
Dit om een aarde-probleem uit te sluiten of op te lossen.

In tegenstelling tot bovenstaande en vooral bedoeld ter aanvulling:

De 2 rechtse zekeringen hebben spanning bij ingeschakelde verlichting, niet via contactslot.
De drie linkse wel via contactslot, middelste dus altijd spanning.

Willem leest het schema dus goed.

Groet, Ronald
(elektra is mijn werk)

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 28 November 2019, 08:49:35 »

Ja, Willem en jij hebben helemaal gelijk; vanmorgen gelijk bij mijn auto gecontroleerd (na al die jaren  Tong ) Bij stadslicht aan gaan ook de achterlichten en de nummerplaatverlichting aan.
En verder ook de sigarettenaanstekerverlichting (scrabble-woord) en de (eventuele)  asbakverlichting gaan hierin mee lijkt mij.

19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 28 November 2019, 10:30:04 »

Inderdaad, als het volgens het schema is aangesloten.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 03 December 2019, 17:32:03 »

Stadslicht en dimlicht heb ik nu werkend, grootlicht krijgt nog geen stroom, daar van t weekend weer mee verder.

Knipperlicht is volgens mij nog even wat moeilijker. Onze knipperautomaat lijkt het niet te doen. Om o.a. dit te testen heb ik de automaat eruit gehaald en de draden even rechtstreeks doorverbonden om te kijken of de lampen dan (continu) branden.
Linksvoor en rechtsachter gingen samen aan Verbaasd Hier moet ik even overndenken
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken

@ Gert  klopt het dat het zwartwit schema niet helemaal klopt voor mijn auto's bouwjaar (1971). Als ik het schema goed interpreteer is nummer 37 een combi schakelaar die ook groot licht bediend?
Grootlicht word volgens mij bij mijn auto bedient met een schakelaar op het dashboard (naast stadslicht en dimlicht schakelaars)  Ik weet het niet Ik begin nu te twijfelen of ik dat wel goed heb Rollende ogen

Verder een erg fijn schema trouwens! Heel veel duidelijker dan die in de vraagbaak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 03 December 2019, 17:57:49 »

nr.37 is de schakelaar aan het stuur; knipperlichten L en R en omschakelen dim naar groot en v.v.
Het gekleurde schema is dacht ik van wat oudere uitvoeringen, het zwart/witte van de latere.

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 03 December 2019, 18:06:48 »

nr.37 is de schakelaar aan het stuur; knipperlichten L en R en omschakelen dim naar groot en v.v.
Het gekleurde schema is dacht ik van wat oudere uitvoeringen, het zwart/witte van de latere.

Ik kan het even niet testen, heb de accu leeg zie ik.  Maar k dacht dat ik het groot licht moet aanzetten met een schakelaar op het dashboard (de meest rechtse van de verlichtingsschakelaars), en dat.dit niet kon met de knipperlicht schakelaar)

[20191203-180809.jpg](https://postimg.cc/BPn4HYxM)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 03 December 2019, 18:10:07 »

Grootlicht hoort absoluut niet met de dashboard-schakelaar bediend te worden, daar zit stads-en dimlicht en mogelijk daarnaast een schakelaar voor bijv. mistlampen.
Op de stuurschakelaar zie je de nummers die je ook weer in de koplampen terug vindt met de gele en witte bedrading voor dim -en grootlicht.u

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 03 December 2019, 18:17:34 »

Het wordt daar dim/grootlicht schakelaar genoemd, omdat deze tuimelschakelaar stroom verzorgt voor het dim/grootlicht gebeuren.
Het schakelen tussen dim-en grootlicht doe je met de stuurschakelaar.
Tuimelschakelaar aan betekent licht aan ; welk licht hangt af van de stand van de stuurschakelaar.

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Omhoog
  Print  

Ga naar: