Jeremy
Newbie

|
 |
« Gepost op: 01 Januari 2020, 14:16:59 » |
|
In mijn vorige bericht hieronder leg ik uit dat ik wat problemen met starten en ook vervolgens contact wat niet meer uit ging. Ook bleef de startmotor hangen. Erna niet meer onder de kap gekeken. Auto in de garage geduwd, en zie ik tot mijn verbazing dat de bobine letterlijk ontploft is. Ra ra ra, waar zit nou het probleem  . Ieder geval moet ik even een nieuwe bobine hebben. Iemand nog een goed adres ervoor? Ik heb ook al een ander contactblokje geregeld. Ik hoor graag van jullie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mdevette
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 01 Januari 2020, 22:43:56 » |
|
Hoi. Je hebt wel erg veel pech. Waarschijnlijk doordat het defecte contactslot spanning is blijven geven aan de bobine is hij te heet geworden, is uit gaan zetten en zijn jasje werd uiteindelijk te klein... ik zou de accu pool iedere keer ff losmaken zolang je het contactslot schakelaar blokje nog niet vervangen hebt. En waarschijnlijk heb je nog meer pech en is je accu ook leeg door dit gebeuren. Sterkte
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
daddyphilipsen
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 01 Januari 2020, 23:47:35 » |
|
Je hebt waarschijnlijk voordat je deze klachten met de kadett kreeg de auto langdurig op contact laten staan zonder dat de motor liep. Daar kan het ontstekingsysteem niet tegen met als gevolg dat de bobine loeiheet wordt en uiteindelijk kapot gaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ockdet
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2020, 22:33:00 » |
|
heb ik ook keer gehad met blok testen in de moterbok ook stroom er op laten staan bobine uitgerookt met hotspark geen last van . en nooit contactpunten stellen nooit geen geklooi meer
kost maar 45 euro
goede investering
ik heb er 2 nu .. ook gelijk voor mijn ascona besteld moet alleen nog ff kijken hoe dat bij de ascona zit met de weestandsdraad en de bobine
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeremy
Newbie

|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Januari 2020, 20:05:25 » |
|
Ok, zojuist nieuwe bobine gemonteerd en het startblokje vervangen. Maar nog hetzelfde probleem. Wel merk ik dat de bobine weer warm word. Nog goeie suggesties? Haha
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kinuyakkii
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Januari 2020, 20:15:59 » |
|
hoi Jeremy, heb je er de juiste bobine inzitten (juiste weerstand)? contactpuntjes misschien op of verbrand? dit is lastig om dit op afstand te beoordelen  gr Paul ps vanwaar kom je? misschien dat iemand bij je uit de buurt mee kan kijken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeremy
Newbie

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Januari 2020, 20:29:40 » |
|
Ik kom uit Eemnes, omgeving Amersfoort. Hulp is altijd welkom 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
doorwerth
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 05 Januari 2020, 08:05:52 » |
|
Zou eerst eens beginnen met controleren en vervangen van contactpunten EN CONDENSATOR. Goede kans dat die de geest hebben gegeven aangezien dit normaal gesproken het enige pad is wat de stroom kan volgen.
Kapotte condensator kan prima slecht of niet starten veroorzaken en bij doorgeslagen condensator constant stroom door bobine laten lopen.(bij ingeschakeld contact)
Overigens wordt een bobine ook bij lopende motor wat warm maar als contactpunten vastzitten en stroomkring constant is wordt hij na enige tijd te warm.
Ronald
|
|
|
|
|
|
kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962
"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Januari 2020, 09:14:57 » |
|
Zelf ooit eens een Saab gehad met verkeerde bobine ,de kontaktpunten waren gesmolten.Dit had te maken met of dat de bobine wel of geen voorschakelweerstand had.Dit houdt in dat tijdens het starten het voltage hoger is als bij het lopen.Lager voltage zorgt ervoor dat je kontaktpunten langer mee gaan.Denk aan inbranden.Er zijn twee verschillende bobines in de bkadett ,de ronde en vierkante.Ik meen dat de ronde een soort weerstand draad heeft die zonder aansluiting voor verlaging van het volerintage zorgt.Zelf heb ik de vierkante.Kijk eerst even welke bobine er in zat en vraag hier op het forum hoe of wat.Er zal best iemand zijn die je hierover kan adviseren.Succes Fred.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Januari 2020, 09:21:10 » |
|
Nog vergeten te vermelden,Die voorschakelweerstand wordt geactiveerd door de startmotor ,startrelais in hoger voltage, motor loopt startrelais uit lager voltage.Als je startreaobleef hangen te hoog voltage op je bobine, heeft niet met kontaktslot te maken.Dit is ook waarschijnlijk de oorzaak,Zorg dat je startmotor eerst in orde is.Succes Fred.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
doorwerth
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Januari 2020, 09:31:39 » |
|
Fred, in de schema`s van de B-kadett komt geen weerstand voor.(althans niet in de schema`s die ik heb bekeken) Ook zit er geen draad voor het overbruggen van de spanning.
Bobine moet een type zijn geschikt voor 12V continue, dit is wel van belang voor de levensduur van de punten.
Je hebt wel gelijk dat dit bij veel andere auto`s wel zo werd gedaan.
Ronald
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kinuyakkii
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Januari 2020, 09:49:26 » |
|
@Ronald, als er op de bobine een zwarte en een DOORZICHTIGE draad in een stekkertje dan heb je een WEERSTANDSDRAAD  in de schema's staat deze idd niet op. de doorzichtige draad loopt in de kabelboom terug en eindigt te hoogte van de zekeringen. @Fred, dat de startmoter blijft hangen is ook een boosdoener dus inderdaad ook ff nakijken. mvg Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
doorwerth
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Januari 2020, 09:54:53 » |
|
Bedankt voor de aanvulling. Zelf nog nooit gezien op een kadett maar dat zegt niets.
In dat geval zeker ook de startmotor nakijken.
Ronald
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kinuyakkii
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Januari 2020, 10:08:12 » |
|
@Ronald,
ergens hier op het forum is daar dieper op in gegaan op een topic.
gr Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19Willem71
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Januari 2020, 10:35:52 » |
|
|
|
|
|
|
|
De groene dame is de 43-95-XX
Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
|
|
|
|