Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 21:53:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Terug starten motor na lange tijd  (gelezen 13341 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 21 September 2015, 11:29:59 »

Van het weekend de kadett voor het eerst weer eens proberen te starten maar krijg hem niet aan de praat
Heb de kleppen al gesteld,ontsteking optijd gezet en contactpunten zuiver gemaakt en juist gezet.
Maar krijg hel.niet gestart krijg alleen soms een luide knal uit de uitlaat .
Iemand die weet wat ik nog eens kan nazien .
Zat zelf te denken om de bougies,bougiekabels,delco kap en rotor eens te vervangen

Groeten peter
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 September 2015, 16:15:58 »

Hey Peter, een harde knal wil zeggen dat de ontsteking niet goed is.
Heb jij de verdeler los gehad of de bougie kabels los gehad ??
Zo ja dan misschien bij het terug zetten van de ontsteking de verdeler  180° verdraait, dit lijkt dan goed maar de motor start niet en geeft alleen maar knallen.
Of bougies niet op juiste plaats terug gezet.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 21 September 2015, 18:25:14 »

Ik denk ook dat je het in de ontsteking moet zoeken.
het vervangen van bougies , kabels, rotor en verdelerkap is zoiezo een goed plan.

gr. Erik
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 21 September 2015, 20:06:14 »

hey martin en erik
al vast bedankt voor de raad had inderdaad bougiekabels verwisselt had 2 en 4 gewisseld  Rollende ogen
rotor wijst volgens mij netjes naar de eerste cilinder als motor op bdp sta maar heb voor de zekerheid enkel foto's genomen

mss zien jullie dingen die ik even over het hoofd zie
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2015, 18:09:01 »

Als je de volgorde omdraait kun je knallen krijgen. Er zijn waarschijnlijk vonken en er is brandstof. Ik zou dus ook bij de volgorde beginnen.

Zo uit mijn hoofd durf ik niet te zeggen welke kant de rotor op moet wijzen, met de zoekfunctie moet je een eind komen, want het is vaak genoeg herhaald (en anders is er snel genoeg iemand die het hier kan vertellen, maar mocht je geen geduld hebben... Knipoog)
Ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2.
Je kunt de draairichting even controleren - dit zijn mijn dummy manieren, je mag lachen Knipoog - door de auto in z'n 3 te zetten en een stukje vooruit te duwen, of de draairichting van de fan af te leiden (die trekt lucht naar binnen) en de motor zo een zwengel te geven met bijvoorbeeld een dop op de krukas.
Bij de markering kan de rotor bij 1 of 4 uit komen, staat me iets van bij. Dus de andere positie van de rotor zou je ook nog als '1' kunnen proberen, en dan in de draairichting voort de bougiekabels erop.

Bobine en condensator kun je testen door de bobinekabel van de verdeler af te nemen, de verdelerkap weg te halen en met een schroevendraaier de contactpuntjes te openen. Hou de bobinekabel bij het blok. Op een centimeter moet je vonken krijgen - ongeveer. Zorg dat je kabels goed zijn. Zijn ze slecht dan vloek je, maar dan weet je ook gelijk dat je ontsteking iets doet. Knipoog

Succes!
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 22 September 2015, 19:10:44 »

Hoi Peter,

Zo te zien zit je verdeler goed in het blok, als je rotor naar de eerste cilinder wijst, en de merktekens tegenover elkaar staan. Diagonaal naar achter moet vier zitten. Dan blijft 3 en 2 over, 2 zit rechts naast 1 en 3 weer diagonaal naar links.Hopelijk is dit duidelijk, er zijn vast wel fotoos op dit forum te vinden.De volgorde op het blok is cilinder 1 zit bij je waterpomp en dan 1-2-3-4 naar achteren.Misschien wist je dit al.Zelf heb ik dit probleem ook eens gehad en heb toen puntjes gesteld, verdelerkap en bougiekabels vervangen hij liep weer als een zonnetje. er schijnt nogal verschil te zitten in de kwaliteit van verdelerkappen, kontaktpunten en kabels.

Ook komt het regelmatig voor dat een nieuw gemonteerde condensator toch kapot te zijn, misschien toch maar eens vervangen.

Zelf heb ik een Vellemankit en zeer tevreden hierover.

Hopelijk lukt het nu Succes.

Groeten Fred uut Huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 September 2015, 21:12:00 »

Rotor staat richting cilinder 1 = goed en de markeringspunten vluchten = ook goed.
Controleer echter wel of je nu echt op het BDP van cilinder 1 zit of misschien op BDP van cilinder 4.
Dit kun je doen door de olievuldop er af te nemen en met je vinger voelen of de twee tuimelaars van cilinder 1 wel "los" staan.
Zo ja, dan zit je in BDP cilinder 1 , en zo nee, de tuimelaars zitten aangedrukt, dan zit je in het BDP van cilinder 4.

In dit laatste geval zit je verdeler 180 graden verdraaid ingebouwd.
Dan dus verdeler opnieuw inbouwen of de bougiekabels 180 graden verdraaid monteren; kabel cilinder 1 op de plek waar nu 4 zit, en dan met de klok mee weer 3, 4 en 2.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 September 2015, 10:36:45 »

Rotor staat richting cilinder 1 = goed en de markeringspunten vluchten = ook goed.
Controleer echter wel of je nu echt op het BDP van cilinder 1 zit of misschien op BDP van cilinder 4.
Dit kun je doen door de olievuldop er af te nemen en met je vinger voelen of de twee tuimelaars van cilinder 1 wel "los" staan.
Zo ja, dan zit je in BDP cilinder 1 , en zo nee, de tuimelaars zitten aangedrukt, dan zit je in het BDP van cilinder 4.

In dit laatste geval zit je verdeler 180 graden verdraaid ingebouwd.
Dan dus verdeler opnieuw inbouwen of de bougiekabels 180 graden verdraaid monteren; kabel cilinder 1 op de plek waar nu 4 zit, en dan met de klok mee weer 3, 4 en 2.

dan denk ik dat die bij idd 180 graden om zit als
als ik bij mij de rotor op cilinder 1 zet samen met bdp punt staan mijn tuimelaars aangedrukt .
dus die moet ik even zien om te draaien of kabels om draaien zoals jij zegt.

maar eerst ff de pakking van de carburateur vervangen die is ook lek heb ik gezien

ik hou jullie op de hoogte

pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 September 2015, 15:36:05 »

hij doet het weer nu nog een keertje alles goed afstellen en men uitlaat maken  Rollende ogen

https://youtu.be/oqpt_4T8SBw
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 September 2015, 18:01:21 »

wat zat er nu verkeerd?

pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 23 September 2015, 21:31:27 »

Verdeler zit er 180 grade verdraaid in
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 23 September 2015, 23:05:14 »

kabels dan ook 180 graden verzetten is dan de makkelijkste oplossing; fijn dat je hem nu aan het lopen hebt.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 24 September 2015, 10:36:55 »

Hallo Peter,

Fijn dat het gelukt is. als je de verdeler zolaat zitten en alleen de kabels omzet zoals Gert voorsteld, zal ik toch een aantekening maken en bewaren bij je papieren. heb ik ook gedaan de mijne zit 1/4 gedraaid.

Succes verder.

Fred Uut Huuessen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: