Holland Kadett B Club Forum
01 Mei 2026, 16:44:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verandering APK boetes  (gelezen 7211 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 16 Februari 2007, 23:00:00 »

Ik was gisteren bij de lokale APK-boer, en las hier een artikel over het automastisch krijgen van een boete als je APK datum overschreden is. Ik weet dat dit ook gebeurd als je je auto niet verzekerd, maar voor de APK is dit voor mij nieuw.
Hieronder de gelezen tekst:

Spee verzesvoudigt aantal APK-boetes 31-3-2006

Het aantal mensen dat een boete krijgt omdat zij de APK-datum hebben overschreden, wordt dit jaar verhoogd tot minstens 400 duizend. Dat betekent een verzesvoudiging ten opzichte van 2005. Dit zei landelijk verkeersofficier Koos Spee gisteravond in de Parksociƫteit Marialust, na afloop van een voordracht voor een aantal Apeldoornse ondernemers.

De overheid verscherpt dit jaar en volgend jaar door een zogenaamde registervergelijking bij de RDW de controle op de vraag of iemand tijdig zijn APK-1 of APK-2 heeft laten uitvoeren. Het is de bedoeling dat dit controlesysteem volgend jaar waterdicht is: wie dan zijn APK niet tijdig laat uitvoeren, krijgt automatisch een boete van ? 75.

Kort door de bocht zou je zeggen dat de Nederlandse autobedrijven gaan profiteren van dit overheidsoptreden: dit jaar komen er meer dan 300 duizend extra APK?s op de markt, merendeels van personenauto?s. Deels gaat het om mensen die de APK meer dan twee maanden te laat laten uitvoeren, deels om mensen die de APK helemaal niet laten uitvoeren.

Naar het zich laat aanzien zullen vooral vrije garages baat hebben bij de strengere controle: het gaat vaak om oudere auto

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Chippie
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 19 April 2006, 18:39:00 »

Was mij al bekend ja. Is ook logisch, want als je auto in de kenteken database staat aangemeld en dus niet geschorst is, moet je auto aan de wettelijke eisen voldoen dus ook aan de APK wetgeving. Wel heb ik pas gelezen dat de APK niet meer ieder jaar hoeft worden gedaan maar eens in de 2 jaar.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Februari 2007, 13:01:01 »

Citaat
 Was mij al bekend ja. Is ook logisch, want als je auto in de kenteken database staat aangemeld en dus niet geschorst is, moet je auto aan de wettelijke eisen voldoen dus ook aan de APK wetgeving. Wel heb ik pas gelezen dat de APK niet meer ieder jaar hoeft worden gedaan maar eens in de 2 jaar.

die wet is nog niet rond, er was wel sprake hiervan om de 2 jaar maar het zit nog in de pen.
Chippie
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Februari 2007, 19:13:00 »

Klopt Chris, het is "nog in de maak" om zo maar te zeggen...
Tot die tijd is het dus zaak om ieder jaar je wagen van een geldige APK te voorzien!
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Februari 2007, 07:35:00 »

Klopt helemaal wat jullie zeggen. De RDW heeft eind vorig jaar bekend gemaakt dat de APK nu nog niet om de twee jaar is maar gewoon nog elk jaar. Ik denk dat die keuring best wel naar de twee jaar kan.

Wat die boete betreft, dit gaat steekproefsgewijs. Ik heb nog nooit een boete gehad maar mijn broer wel. Hij had zijn auto ruim vier maand over de datum en hij heeft dus een boete gekregen. Vorig jaar had ik ook nog een autotje en die was ruim 6 maand over de datum (hij stond bij mijn ouders in de schuur) en door omstandigheden kon ik het niet eerder voor elkaar krijgen. En ik heb geen boete gekregen. Dus dit bewijst wel weer  dat het steekproefsgewijs.

Groeten Olaf

Hierbij de link naar het artikel van de RDW.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/keuren_algemeen/apk-frequentie_voorlopig_ongewijzigd.htm

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Chippie
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Februari 2007, 23:00:00 »

Ik weet niet of ze het steekproefgewijs doen hoor.... Het lijkt mij vrij simpel om een computerproggie het werk te laten doen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: