Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 12:48:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vooras  (gelezen 6523 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 28 Augustus 2009, 19:12:00 »

Beste kadetters,

Na lang zoeken heb ik nog een paar goeie schokbrekers kunnen vinden voor mijn vooras.
Alleen loop ik nu tegen een probleem.
Het is al meer als een jaar geleden dat ik begonnen ben met de vooras dus ik kan mij niet meer goed herrineren of dit normaal is.
De schokbreker is te kort om zo tussen de onderste draagarm en de bevestiging aan de bovenkant te monteren.
Heb ik iets verkeerd gedaan of is het normaal dat de bladveer moet worden ingeveerd om de schokbreker te monteren.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Augustus 2009, 15:41:00 »

ik dacht, dat de bladveer aangespannen moet worden.

Volgens mijn beschrijving moet de afstand tussen de spanbalk en onderkant van de bladveer ongeveer 80 mm. zijn.
Dan moet de spanning van de bladveer op de onderste draagarm zo'n beetje weg zijn.
Of dit in de praktijk ook zo is, weet ik niet uit eigen ervaring.
Pas in deze positie wordt er in het werkplaatshandboek gesproken over het uitbouwen/inbouwen van de schokdemper.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Augustus 2009, 17:29:00 »

de mijne gingen er gewoon uit zonder dat de as opgespannen stond. Ik weet nog wel dat het omhulsel van de demper tegen de as kwam.

Ik heb even gemeten wat de maximale lengte van m'n originele shocks zijn en die is ongeveer 43-44cm, eind tot eind.

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Augustus 2009, 17:34:00 »

alvast bedankt voor de snelle reacties.
Normaal staat er natuurlijk een hele auto  op te duwen en heb je al spanning op je bladveer, bij mij staat de as op de werkbank.
Als ik de schokbrekers zo monteer dan word er door de bladveer constant aan getrokken, zou dit kwaad kunnen???
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Augustus 2009, 17:43:00 »

zijn de asschenkels al gemonteerd?

als dat zo is zouden ze moeten passen. de onderste draagarm wordt dan een stuk omhoog gehouden omdat de bovenste draagarm tegengehouden wordt door het remleidingdragertje (bij gebrek aan een beter woord)

Anders zou ik gewoon wachten tot de as onder de auto zit en ze dan er in steken. (tenzij dat relatief kort na de opbouw die je nu doet zal gebeuren)

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Augustus 2009, 18:18:00 »

Je hebt helemaal gelijk!!
Die heb ik er nog niet op zitten (omdat ik hem anders niet mooi recht weg kan zetten;)
Ik ben vlug even naar de garage gerent en heb even gekeken.
Zoals ik het nu bekijk denk ik dat als de "schenkels" (ik wist niet dat ze zo heten) er op zitten , ik genoeg ruimt heb om de schokbrekers te monteren.

Hartstike bedankt voor de tip!!
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Augustus 2009, 19:12:00 »

Graag gedaan Lachebek

Het wordt ook wel eens anders genoemd... maar asschenkel is voor zover ik weet het correct nederlands woord Lachebek

spindle is vooral in de VW wereld het meest gebruikte woord. Fusee is het in belgie/frankrijk

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: