Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 22:13:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vacuüm druk automatische versnellingsbak  (gelezen 14162 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadettb1986
Gast
« Gepost op: 16 Mei 2012, 11:20:10 »

Zoals de titel al suggereert, Ben ik benieuwd naar de vacuümdruk waarbij de automatische versnellingsbak schakelt. Alle versnellingen, iemand?
kadettb1986
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2012, 12:43:08 »

Niemand?
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Mei 2012, 17:31:51 »

Ik heb even mijn werkstatthandbuch geraadpleegd maar daar is geen vermelding van een automaat (het is een oudere versie). Alle vraagbaken die ik had zwijgen ook over enige vacuumdruk

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Mei 2012, 18:55:34 »

Misschien kun je hier iets mee?
1. In rijstand "D" stationair draaiend: Olie-hoofddruk 4,3-4,9 Bar. overdruk
2. Rijstand "D", proefrit of rollenbank: de automaat moet bij geactiveerde (durchgetretenem) kickdown door alle versnellingen 1-2-3 opschakelen als de Oliehoofddruk (Ölhauptdruck) 7,0-8,4 Bar overdruk bedraagt
3. In stand "1" bij stilstaande auto:
a: bij ongeveer 0,41 Bar onderdruk moet de oliehoofddruk 7,0-7,7 Bar overdruk zijn. De onderdrukmanometer kan direct aan de zuigbuisaansluiting van de modulatorleiding tussengekoppeld worden.
b: Bij het "vol-op-de-rem" toerental moet de oliehoofddruk 10,9-11,7 Bar overduk bedragen.
Het "vol-op-de-rem"-toerental bereik je door de auto vol op de rem te zetten (voet+handrem) en gedurende maximaal 5 sec. het gaspedaal volledig in te trappen.
Niet langer dan 5 sec. omdat anders het gevaar dreigt van oververhitting van de automaat.

Om de oliehoofddruk te meten zit er op de linkerzijde van de automaat een boring met schroefdraad (+afsluitstop) voor de aansluiting van de testmanometer.

Verder zegt mij dit niet zoveel, omdat ik me nooit in automaten verdiept heb Verbaasd Verbaasd Knipoog

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Mei 2012, 11:38:04 »

bovenstaande drukken worden gebruikt om problemen in de bak op te zoeken.
Afwijkingen in de druk kunnen wijzen op o.a. verkeerde afstellingen van rembanden,lekkende keerringen van bedienende zuigers of versleten oliepomp.
Een te lage of te hoge druk kan ook een verandering in de schakelmomenten opleveren.

De schakelmomenten tijdens het rijden worden bepaald door een combinatie van vacuum en een inwendige regelaar.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
kadettb1986
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Mei 2012, 15:31:23 »

Hier moeten we wel wat mee kunnen, binnenkort maar even op zoek naar de aansluiting voor die testmanometer, en hopen dat een nieuwerwetse er op past.
Eerst maar even driedubbelchecken dat er geen vacuüm verloren gaat voor het bij de bak aankomt. Dat is de meest logische verklaring natuurlijk.

kadettje73
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30 Mei 2012, 17:11:30 »

wat is het probleem met de bak eigenlijk Ik weet het niet
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Mei 2012, 21:32:55 »

ik gok dat hij op verkeerde momenten schakelt...

Kadett B L "super" 1968 LPG
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Mei 2012, 11:43:08 »

ik gok dat hij op verkeerde momenten schakelt...
wat dus weer meestal door een verstopt filtertje of een defekte vacuummodulator wordt veroorzaakt

kadettb1986
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Juni 2012, 12:14:09 »

Hij schakelt niet over naar de laatste versnelling
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Juni 2012, 13:53:32 »

schakelt hij voor de rest wel rustig over of gaat dit pas hoog in toeren met veel geweld?
kan zijn dat de vacuummodulator kapot is waardoor het lijkt alsof hij constant in "kickdown" hangt.

Geef eens een betere beschrijving van wat de bak wel doet en hoe.
Ook of het alleen met een warme bak of constant is.
en of dit probleem spontaan optrad of na werkzaamheden / olie bijvullen.

Dan is het iets makkelijker om een diagnose te stellen.

Kan al iets zijn als teveel olie in de bak die dan door de draaiende delen tot schuim wordt geklopt waardoor de bak niet meer kan schakelen.

kadettb1986
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Juni 2012, 09:39:58 »

Hij schakelt voor de rest netjes en goed, ik denk echter dat de bak daadwerkelijk constant in kickdown staat.
Hoe komt dit?
Door de vorige eigenaar, is de bak "uitgebouwd" hierbij is hij de kickdownkabel vergeten en heeft het gewicht van de motor+bak aan deze kabel gehangen.
Wanneer de druk correct is ( er geen vacuüm verloren gaat door de originele (oude) aansluitingen) ben ik bang dat ik hier een inspectie aan moet gaan uitvoeren, maar heb hier weinig zin aan door de positie van deze aansluiting.
Als het hieraan ligt zal ik de bak weer uit moeten bouwen, en of het hieraan ligt is ook nog de vraag want verder schakelt hij bij de goede snelheden.
Genoeg atf, niet te veel niet te weinig.
heb na het inbouwen natuurlijk nieuw filter en nieuwe atf er inzitten.
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juni 2012, 17:09:47 »

als hij bij de juiste snelheden schakelt zal de kickdown niet blijven hangen , dan zou hij veel later moeten schakelen.
Wat aannemelijker is is dat de vacuum leiding naar de vacuum modulator of de modulator zelf kapot is of verkeerd aangesloten.

Als deze modulator defekt is of geen / niet genoeg vacuum krijgt lijkt het ook vaak of de kickdown er op zit.
De bak zal dan sneller een versnelling terug gaan.

Vaak gaan deze dingen kapot bij het onoordeelkundig verwijderen van een bak waardoor ze verbuigen en hun werking niet meer goed doen.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Juni 2012, 18:32:06 »

heb je al gekeken of de motor uberhaubt wel de goede vacuum drukken maakt?

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: