Holland Kadett B Club Forum
25 April 2026, 03:43:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zijramen van sedan  (gelezen 14526 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Holenman
Jr. Member
**

Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700

Bekijk profiel
« Gepost op: 06 December 2015, 19:18:13 »

Will oet Geldrop heeft weer een vraag :
Kunnen de vaste zijruiten van een sedan omgebouwd worden naar ramen die open kunnen ; misschien dat dan mijn trouwe viervoeter meer frisse lucht krijgt.
Met vriendelijke , krokante Kadett groet van
Will oet Geldrop.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 06 December 2015, 20:01:47 »

Ik denk dat dit vrij moeilijk te maken is, je hebt buiten het klapraam met scharnieren ook nog het chrome raamkader nodig en het afdichtrubber, het zal moeilijk zijn aan een complete set te komen.
Dan moeten er ook nog 2 vierkante gaten in het raamkader gemaakt worden voor de rubber scharnierpunten.
Al met al dus best een moeilijke aanpassing om te maken.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 06 December 2015, 21:22:25 »

Het enige wat echt lastig is, is de sluiting. Weet niet of daar een origineel bevestigingspunt voor zit.
Toen ik de rubbers van mijn sedan ging vervangen bleken de scharniergaatjes al aanwezig te zijn. Als je die van een rubber en een scharnier (reprotec heeft ze) voorziet ben je al een eind. Je kan het klapraamrubber bij o.a. Opel Classic Parts bestellen - in ieder geval enige tijd terug. Dan moet je een sluitmechanisme aan je raam zien te maken. Ik heb geen idee hoe zo'n ruitje op een glasboor oid reageert. En wat binnen je bevestigingspunt moet worden als dat er origineel niet in zit.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 06 December 2015, 21:54:27 »

Het enige wat echt lastig is, is de sluiting. Weet niet of daar een origineel bevestigingspunt voor zit.
Toen ik de rubbers van mijn sedan ging vervangen bleken de scharniergaatjes al aanwezig te zijn.
Als die scharniergaten al standaard aanwezig zijn dan is het inderdaad niet zo heel erg moeilijk meer, ben wel heel benieuwd of hij aan een complete set kan komen.

Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 06 December 2015, 22:59:57 »

Volgens mij heb ik nog een complete set met het raamchroom liggen, als je interesse hebt kan ik eens even kijken.

Gr.
Hans

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 07 December 2015, 17:52:18 »

Volgens mij heb ik nog een complete set met het raamchroom liggen, als je interesse hebt kan ik eens even kijken.

Gr.
Hans

wist niet dat dit ook bestond voor in de sedan zou ik anders ook wel willen

als will het setjes niet nodig heeft of wil hebben wil ik mss wel overnemen

groetjes peter
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 07 December 2015, 21:28:25 »

Ik geloof niet dat het bestond in de sedan, maar ik trof bij de mijne wel de gaatjes aan. Waarschijnlijk omdat dit makkelijker zo gelaten was in een productielijn. En de gaatjes doen weinig kwaad achter een raamrubber.
Het vergrendelsysteem zit met een gat door het raam (toch?) vast. Daar zal je iets op moeten vinden denk ik. De rest loopt wel los.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 07 December 2015, 21:57:52 »

Ik geloof niet dat het bestond in de sedan, maar ik trof bij de mijne wel de gaatjes aan. Waarschijnlijk omdat dit makkelijker zo gelaten was in een productielijn. En de gaatjes doen weinig kwaad achter een raamrubber.
Het vergrendelsysteem zit met een gat door het raam (toch?) vast. Daar zal je iets op moeten vinden denk ik. De rest loopt wel los.

Binnenspiegels worden gelijmd op een voorruit met speciale lijm. Misschien is deze lijm ook wel geschikt om het scharnier te lijmen.

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 08 December 2015, 07:49:52 »

Binnenspiegels worden gelijmd op een voorruit met speciale lijm. Misschien is deze lijm ook wel geschikt om het scharnier te lijmen.
uit ervaring han ik je melden dat dit niet goed werkt. na 2 jaar liet het los. gelukkig kwam ik erachter voor ik het raam open deed... ik heb mijn scharnieren voorzien van een extra metalen lip zodat het een vork is geworden. dit blijft wel verlijmt zitten. hier komt namelijk veel minder kracht op.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 08 December 2015, 10:45:17 »

uit ervaring han ik je melden dat dit niet goed werkt. na 2 jaar liet het los. gelukkig kwam ik erachter voor ik het raam open deed... ik heb mijn scharnieren voorzien van een extra metalen lip zodat het een vork is geworden. dit blijft wel verlijmt zitten. hier komt namelijk veel minder kracht op.
Oke, Mooi enkel lijmen moet je dus niet doen  Grijns

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Frikandel
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 08 December 2015, 20:19:40 »

Ik heb (lang geleden een C-kadett station gehad met waarschijnlijk het zelfde systeem voor de klapraampjes, deze laten los inderdaad. De beste oplossing is een vork zoals beschreven, en met langere poten dan het origineel. In combinatie met de keuze in moderne lijmen (wel de juiste uitkiezen) moet het dan een goede bevestiging vormen.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 08 December 2015, 23:43:11 »

Oke, Mooi enkel lijmen moet je dus niet doen  Grijns
Het kan wel hoor, ik heb industrie lijm voor ruiten staan, deze gebruiken wij dagelijks op het werk om platte vlakken tegen het raam aan te verlijmen, als je deze na 5 jaar van de ruit moet halen trek je de ruit kapot.
De manier van Jeroen is nog beter en helemaal in combinatie met deze lijm.
Mocht iemand deze ramen lijm een keertje nodig hebben en in de buurt zijn van valkenswaard, dan kan je deze gewoon komen lenen, is namelijk heel duur spul en zonde om dit spul nieuw te kopen als je maar een paar druppels nodig hebt  Grijns

Groetjes Martin.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 17 December 2015, 09:14:59 »

Bij Repotec in Duitsland is voor nog geen 29,- euro deze set te koop:

Ook de bevestiging aan het raam is daar nieuw te koop:

En de lijm om dit vast te zetten ook:

Linkje naar de website: webshop repotec

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 17 December 2015, 10:11:42 »

deze set heb ik ook al tegen gekomen moet je alleen nog de slotjes vinden

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 17 December 2015, 11:47:31 »

Dat klopt! Deze zijn daar niet te koop. Voor mijn eigen wagen heb ik nog een setje liggen, maar deze chrome houdertjes en rubbers wil ik wel gaan bestellen.

Bij Repotec zijn ook nieuwe rubbers te krijgen voor de B2 achterlichten, en voor de driehoek klapraampjes van de voorportieren! Zelfs de klinknagels (Nieten in het Duits) zijn leverbaar!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: